gms | German Medical Science

71. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
9. Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

21.06. - 24.06.2020

Extended resection of piriform cortex predicts post-operative seizure freedom following selective amygdalo-hippocampectomy

Erweiterte Resektion des piriformen Cortex ist entscheidend für die post-operative Anfallsfreiheit nach einer selektiven Amygdalohippocampektomie

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Valeri Borger - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Matthias Schneider - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Anna-Laura Potthoff - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Vera C. Keil - Universitätsklinikum Bonn, Neuroradiologie, Bonn, Deutschland
  • Motaz Hamed - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Gülsah Aydin - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Inja Ilic - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • László Solymosi - Universitätsklinikum Bonn, Neuroradiologie, Bonn, Deutschland
  • Christian E. Elger - Universitätsklinikum Bonn, Klinik für Epileptologie, Bonn, Deutschland
  • Erdem Güresir - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Rolf Fimmers - Universitätsklinikum Bonn, Institut für Medizinische Biometrie, Informatik und Epidemiologie, Bonn, Deutschland
  • Patrick Schuss - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Rainer Surges - Universitätsklinikum Bonn, Klinik für Epileptologie, Bonn, Deutschland
  • Hartmut Vatter - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 71. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), 9. Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie. sine loco [digital], 21.-24.06.2020. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2020. DocV065

doi: 10.3205/20dgnc070, urn:nbn:de:0183-20dgnc0708

Published: June 26, 2020

© 2020 Borger et al.
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License. See license information at http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Outline

Text

Objective: Transsylvian selective amygdalo-hippocampectomy (tsSAHE) represents a valid surgical procedure for drug-resistant mesial temporal lobe epilepsy (mTLE). However, although postoperative seizure freedom can be achieved in about 70% of tsSAHE, there is a considerable amount of patients with persisting postoperative seizures. This might partly be reasoned in differing extents of resection of various tsSAHE target volumes. In the present study we therefore analyzed the resected proportions of hippocampus, amygdala as well as piriform cortex in regard of postoperative seizure outcome.

Methods: Between 2012 and 2017, 82 of 103 patients with mTLE who underwent tsSAHE at our center were included in the analysis. Patients were stratified according to favorable (International League against Epilepsy (ILAE) class 1) and unfavorable (ILAE class 2-6) seizure outcome and resected proportions of hippocampus, amygdala and piriform cortex as target structures of tsSAHE were volumetrically assessed.

Results: Patients with favorable seizure outcome revealed a significantly larger proportion of resected piriform cortex volumes compared to patients with unfavorable seizure outcome (mean resected proportion was 45% versus (vs.) 12%, p=0.0001). Resected proportions of hippocamus and amygdala did not significantly differ for these groups [hippocampus: 80% vs. 82% (p=0.58); amygdala: 99% vs. 98% (p=0.7)]. Resection of at least 27% of preoperative piriform cortex volumes was associated with a 78-fold increase in the probability of becoming seizure-free (95% CI, p=0.001).

Conclusion: These results strongly suggest piriform cortex to constitute a key target volume in respect of acquiring postoperative seizure freedom following tsSAHE.