Eur J Pediatr Surg 1992; 2(2): 99-101
DOI: 10.1055/s-2008-1063412
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Outpatient Catheterless Mathieu Repair: How to Cover Ventral Penile Skin Defect

T.  Aktuğ , F. M. Akgür , M.  Olguner , G.  Eroğlu , M.  Hoşgör
  • Dokuz Eylül University, Medical Faculty, Department of Pediatric Surgery, İzmir, Turkey
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

A modification of the Mathieu repair eliminating stenting has been described by Rabinowitz which makes the method more convenient for outpatient performance. We report on our experience with this modification with special emphasis on coverage of ventral penile skin defect. To cover the raw area formed on the ventral aspect of penis with the creation of meatal based flap Rabinowitz used Byar's flap. Two different flaps prepared from prepuce were used in this series. In some patients an island flap was used. In others the prepuce was incised transversally on its dorsal aspect and transferred to the ventral surface as a bipedicle visor flap, as described by Ombrédanne and popularized by Nesbit. Twenty-two patients ranging in age from one to twelve years (mean ± ISD = 6 ± 3.28) were operated on using the technique. The meatus was glandular in two, coronal in twelve and distal penile in eight patients. Preputial flap was not used in one patient because the defect was small. Island flap was used in three and Ombrédanne-Nesbit's flap in 18 patients. Complete disruption of the repair occurred in one of the patients in whom an island flap was used. Among 18 patients in whom Ombrédanne-Nesbit;s flap was used, one partial necrosis of the preputial flap was encountered which required revision and two urethrocutaneus fistulae occurred which healed spontaneously. The use of the present technique yields a good cosmetic result, a high success rate with minimal complications, and eliminates catheterization; hence, hospitalization is recommended.

Zusammenfassung

Von Rabinowitz wird eine Mathieu-Modifikation beschrieben, bei der kein Katheter erforderlich ist, so daß die Behandlung ambulant durchgeführt werden kann. Unsere Ergebnisse mit dieser Methode unter besonderer Berücksichtigung der Deckung des ventralen penilen Hautdefekts werden vorgestellt. Rabinowitz verwendete Hautläppchen nach Byar-Technik zur Korrektur des am ventralen Penis vorliegenden Defektes, der nach der Hautlappenplastik entsteht. Wir verwendeten hingegen zwei verschiedene Arten von Hautläppchen aus der Präputialhaut: Bei einem Teil von Patienten werden Insel-Hautläppchen verlagert. Bei den anderen Kindern dagegen wurden Hautläppchen verwandt, wie sie von Ombrédanne beschrieben und von Nesbit popularisiert wurden. 22 Patienten, im Alter von eins bis zwölf Jahren, wurden operiert (Durchschnittsalter ± 1sd = 6 ± 3.28 Jahre). Der Meatus lag bei zwei Patienten glandulär, bei zwölf Patienten koronal und bei acht davon distal penil. Bei einem Patienten wurde kein Hautläppchen benötigt, da der ventrale Defekt geringfügig war. Bei drei der restlichen 21 Patienten wurden Insel-Hautläppchen und bei 18 Hautläppchen der Ombrédanne-Nesbit-Technik verwandt. Bei einem Patienten, bei dem ein Insel-Hautläppchen verwandt wurde, mißlang die Korrektur. Bei einem von 18 nach Ombrédanne-Nesbit operierten Patienten konnte wegen einer Teilnekrose eine Revision vorgenommen werden. Bei zwei Patienten bildeten sich Fisteln, die allerdings von selbst ausheilten.

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