Klin Monbl Augenheilkd 1994; 204(5): 286-287
DOI: 10.1055/s-2008-1035537
© 1994 F. Enke Verlag Stuttgart

Complications de la capsulotomie postérieure au Nd:YAG laser. Etude de 226 cas

Complications of Posterior Capsulotomy with Nd:YAG LaserD. Altamirano, Y. Guex-Crosier, E. Bovey
  • Hôpital Ophtalmique Jules Gonin, Lausanne
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 March 2008 (online)

Komplikationen nach Nd:YAG-Kapsulotomie

Hintergrund Mehrere Komplikationen sind klassisch nach Nd:YAG Kapsulotomie beschrieben: vorübergehende Augendruckerhöhung, zystoides Makulaödem und Netzhautablösung

Patienten und Methodik Ein Kollektiv von 226 Patienten, bei denen eine Nd-YAG-Kapsulotomie (NYK) durchgeführt worden war, wurden retrospektiv analysiert, um die Rate der kurzfristigen (24 Stunden) und späteren (6 Monate) Komplikationen zu bestimmen.

Resultate Fünfzehn Patienten wiesen eine akute vorübergehende Augendruckerhöhung auf, 2 Patienten eine Netzhautablösung (0,9%), 2 Patienten ein zystoides Makulaödem (0,9%). 8,8% Patienten wiesen eine Komplikation auf, die in 2,2% Fällen als schwerwiegend beurteilt wurde.

Schlußfolgerung Wir haben eine akute vorübergehende Augendruckerhöhung observiert. Eine prophylaktische Behandlung mit Acetazolamid 500 mg (Diamox®) und Timolol (Timoptic®) ist zu empfehlen.

Summary

Background Severe complications are classically described after capsulotomy: ocular hypertension, cystoid macular edema and secondary retinal detachment.

Patients and methods A series of 226 patients having sustained Nd:YAG laser (PC).

Posterior capsulotomy has been studied retrospectively in order to determine the rate of early complications (24 hours after PC) and late complications (up to 6 months after the PC).

Results Fifteen patients (6.6%) presented acute temporary intraocular hypertension, 2 patients (0.9%) a retinal detachment, 2 patients (0.9%) a cystoid macular edema (CME). A total number of complications of 8.4% was observed, 1.8% were heavy.

Conclusions Transient rise of intraocular pressure is seen. Prophylactic treatment with acetazolamide 500 mg (Diamox®) and timotol (Timoptic®) is necessary.

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