Ultraschall Med 2007; 28(6): 622-625
DOI: 10.1055/s-2007-963046
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Contrast Enhanced Ultrasound and Dual Source CT of Left Atrial Myxoma

Kontrastmittelverstärkter Ultraschall und Dual Source CT bei linksatrialem MyxomD.-A Clevert1 , M. Schweyer1 , T. Johnson1 , S. Busch1 , S. Eifert2 , C. Vicol2 , C. Becker1 , M. Reiser1
  • 1Department of Clinical Radiology, University of Munich-Grosshadern Campus, Munich, Germany
  • 2Department of Cardiac Surgery, University of Munich-Grosshadern Campus, Munich, Germany
Further Information

Publication History

received: 28.9.2006

accepted: 16.2.2007

Publication Date:
09 May 2007 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Myxoma des linken Atriums sind eine seltene Diagnose. Zufallsbefunde sind meist Ergebnis einer transthorakalen Echokardiografie. Kontrastmittelverstärkter Ultraschall verspricht neue Möglichkeiten für Diagnose und präoperative Behandlung von Patienten mit Myxoma. Als zusätzliche Untersuchung kann kontrastmittelverstärkter Ultraschall die Ergebnisse von Ultraschall und CT oder MRT stützen und bestätigen. Material und Methoden: Wir berichten von einer 63-jährigen Patientin mit Myxom im linken Atrium, in deren Fall durch kontrastmittelverstärkten Ultraschall die Lokalisation des Myxoms und seine Beziehung zur Herzklappe weiter differenziert werden konnte. Ergebnisse: In der kontrastverstärkten Sonografie wurde der ovale Tumor des linken Vorhofs im Vierkammerblick untersucht. Die Perfusion des Herztumors konnte bildmorphologisch stufenweise in der kontrastverstärkten Sonografie erfasst werden. Die Tumorbasis konnte von normalen Herzgewebe klar abgegrenzt werden. Es wurde keine Herzthromben im linken Vorhof oder Ventrikel gefunden. Schlussfolgerung: Der kontrastmittelverstärkte Ultraschall konnte die Raumforderung detektieren und erbrachte zusätzliche Informationen wie Vaskularisierung, Beweglichkeit, Kontakt zur Klappe und mögliche Thromben. Das Dual Source CT (DSCT) bestätigte den Befund und bot eine sehr klare morphologische Charakterisierung und dynamische Beurteilung der Beweglichkeit und der Interaktion mit der Klappe.

Abstract

Purpose: Myxomas of the left atrial cavity of the heart are a rare occurence. Incidental diagnosis is mostly based on transthoracic echocardiography. Contrast enhanced ultrasound (CEUS) seems to be a promising new diagnostic option for diagnosis and preoperative planning of treatment for patients with myxoma. It is an additional examination to baseline ultrasound and CT or MRT. Materials and Methods: We report a case of a 63-year-old woman with myxoma of the left atrial cavity of the heart in which CEUS helped to define the location and its relation to the heart valve. Results: In contrast enhanced ultrasound (CEUS), the oval mass in the left atrium was scanned in the 4-chamber view. Perfusion of the mass was examined by visualising gradual contrast enhancement. An involvement of the mitral valve could be excluded. The tumour base could be clearly depicted and differentiated from normal surrounding tissue. No thrombotic material was found in the left atrium (LA) or ventricle (LV). Conclusion: CEUS could detect the mass and offer additional information such as vascularity, mobility, attachment to the valve and possible thrombi. Dual Source CT (DSCT) confirmed the findings and provided a very clear morphological characterisation and dynamic evaluation of mobility and valve interference.

References

  • 1 Schnabel R, Koniordos P, Mohr-Kahaly S. et al . Primary adenocarcinoma of the left atrium mimicking benign myxoma.  Z Kardiol. 2003;  92 254-259
  • 2 Reynen K. Benign tumors of the heart.  Z Kardiol. 1993;  82 749-762
  • 3 Reynen K. Frequency of primary tumors of the heart.  Am J Cardiol. 1996;  77 107
  • 4 Pinede L, Duhaut P, Loire R. Clinical presentation of left atrial myxoma. A series of 112 consecutive cases.  Medicine. 2001;  80 159-172
  • 5 Guhathakurtha S, Riordan J P. Surgical treatment of right atrial myxoma.  Tex Heart Inst J. 2000;  27 61-63
  • 6 Reynen K, der Emde von J, Kunkel B. et al . Recurrent myxoma.  Z Kardiol. 1993;  82 658-662
  • 7 Dubel H P, Borges A C, Bohm J. et al . Left atrial myxoma: second recurrence 20 years after the first operation.  Z Kardiol. 2005;  94 49-51
  • 8 Johnson T R, Nikolaou K, Wintersperger B J. et al . Dual-source CT cardiac imaging: initial experience.  Eur Radiol. 2006;  16 1409-1415
  • 9 Reynen K. Cardiac myxomas.  N Engl J Med. 1995;  333 1610-1617
  • 10 Le Tourneau T, Gal B, Polge A. et al . Improved assessment of cardiac tumors with real time three-dimensional echocardiography.  Ultraschall in Med. 2005;  S 1 63
  • 11 Gorg C, Bert T, Kring R. et al . Transcutaneous contrast enhanced sonography of the chest for evaluation of pleural based pulmonary lesions: experience in 137 patients.  Ultraschall in Med. 2006;  27 437-444
  • 12 Bekeredjian R, Katus H A, Kuecherer H F. Therapeutic use of ultrasound targeted microbubble destruction: a review of non-cardiac applications.  Ultraschall in Med. 2006;  27 134-140
  • 13 Kamata J, Yoshioka K, Nasu M. et al . Myxoma of the mitral valve detected by echocardiography and magnetic resonance imaging.  Eur Heart J. 1995;  16 1435-1438
  • 14 Hanson E C, Gill C C, Razavi M. et al . The surgical treatment of atrial myxomas. Clinical experience and late results in 33 patients.  J Thorac Cardiovasc Surg. 1985;  89 298-303

Dr. Dirk-André Clevert

Department of Clinical Radiology, University of Munich-Grosshadern Campus

Marchioninistr. 15

81377 Munich

Phone: ++49/89/70 95 36 20

Fax: ++49/89/70 95 88 32

Email: Dirk.Clevert@med.uni-muenchen.de

    >