Klin Monbl Augenheilkd 2007; 224(1): 40-46
DOI: 10.1055/s-2006-927209
Klinische Studie

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Visusevaluierung in einer historischen Kohorte von 137 okkludierten Patienten, 30 - 35 Jahre nach Ende der Okklusionsbehandlung

Evaluation of Visual Acuity in a Historical Cohort of 137 Patients Treated for Amblyopia by Occlusion 30 - 35 Years ngoB. Simonsz-Tóth1 , S. E. Loudon2 , H. van Kempen-du Saar3 , E. S. van de Graaf2 , J. H. Groenewoud1 , H. J. Simonsz2
  • 1Department of Public Health, Erasmus MC, University Medical Center Rotterdam, Niederlande (Leitung Prof. Dr. J. P. Mackenbach)
  • 2Department of Ophthalmology, Erasmus MC, University Medical Center Rotterdam, Niederlande
  • 3Waterland-Krankenhaus Purmerend, Niederlande
Further Information

Publication History

Eingegangen: 18.11.2005

Angenommen: 4.10.2006

Publication Date:
29 January 2007 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Der Visusverlauf des amblyopen Auges nach Ende der Okklusionsbehandlung wird unterschiedlich diskutiert. Wir untersuchten eine große historische Kohorte, 30 - 35 Jahre nach der Okklusionsbehandlung. Material und Methode: Von den 1250 Patienten, die in der orthoptischen Abteilung des Waterland-Krankenhauses in Purmerend zwischen 1968 und 1975 behandelt wurden, wurden 471 Kinder okkludiert (Prävalenz 5,0 %, nach Vergleich mit den örtlichen Geburtsziffern). Wir konnten davon 203 Patienten erneut ausfindig machen, 137 wurden 2003 orthoptisch nachuntersucht. Wir korrelierten den aktuellen Visus mit der Ursache der Amblyopie (Anisometropie, Strabismus oder Kombination), dem Alter bei Beginn und Ende der Okklusion, dem Visus bei Beginn und Ende der Okklusionsbehandlung, der Fixation, dem Binokularsehen, der Refraktion und dem Refraktionsverlauf. Ergebnisse: Die Patienten waren bei Beginn der Okklusionsbehandlung 5,4 ± 1,9 Jahre, bei Ende 7,4 ± 1,7 Jahre und bei der Nachuntersuchung 37 ± 2,7 Jahre alt. Korreliert mit dem aktuellen Visus waren ein geringer Visus des amblyopen Auges bei Beginn (p < 0,0001) und Ende (p < 0,0001) der Okklusionsbehandlung, eine exzentrische Fixation (p < 0,0001) und die Ursache der Amblyopie (p = 0,005). Am Ende der Okklusionsbehandlung betrug der Visus der amblyopen Augen bei Patienten mit Strabismus-Amblyopie (n = 98) 0,29 logMAR ± 0,3 und bei der Nachuntersuchung 0,27 logMAR ± 0,3. Bei Patienten mit Anisometropie-Amblyopie (> 1 D, n = 16) hatte sich der Visus von 0,17 logMAR ± 0,23 auf 0,21 logMAR ± 0,23 und bei Patienten mit Anisometropie und Strabismus als Ursache der Amblyopie (n = 23) von 0,52 logMAR ± 0,54 auf 0,65 logMAR ± 0,54 verschlechtert. Insgesamt hatten 54 (39 %) Patienten seit Ende der Behandlung eine Visusabnahme, davon 18 um mindestens 50 % in Bezug zum Visus nach Ende der Behandlung. 15 dieser 18 Patienten hatten eine Anisohyperopie, die zugenommen hatte. Schlussfolgerung: Assoziiert mit einer langfristigen Visusabnahme nach Ende der Okklusionsbehandlung waren eine kombinierte Ursache (Anisometropie und Strabismus) der Amblyopie und eine Zunahme der Anisohyperopie.

Abstract

Background: Opinions differ on the course of the visual acuity in the amblyopic eye after cessation of occlusion therapy. This study evaluated visual acuity in a historical cohort treated for amblyopia with occlusion therapy 30 - 35 years ago. Materials and Methods: Between 1968 and 1975, 1250 patients had been treated by the orthoptist in the Waterland Hospital in Purmerend, the Netherlands. Of these, 471 received occlusion treatment for amblyopia (prevalence 5.0 %, after comparison with the local birth rate). We were able to contact 203 of these patients, 137 were orthoptically re-examined in 2003. We correlated the current visual acuity with the cause of amblyopia, the age at start and end of treatment, the visual acuity at start and end of treatment, fixation, binocular vision and refractive errors. Results: Mean age at the start of treatment was 5.4 ± 1.9 years, 7.4 ± 1.7 years at the end and 37 ± 2.7 years at follow-up. Current visual acuity in the amblyopic eye was correlated with a low visual acuity at the start (p < 0.0001) and end (p < 0.0001) of occlusion therapy, an eccentric fixation (p < 0.0001), and the cause of amblyopia (p = 0,005). At the end of the treatment, patients with a strabismic amblyopia (n = 98) had a visual acuity in the amblyopic eye of 0.29 logMAR ± 0.3, and in 2003 0.27 ± 0.3 logMAR. In patients with an anisometropic amblyopia (> 1 D, n = 16) visual acuity had decreased from 0.17 ± 0.23 logMAR to 0.21 logMAR ± 0.23. In patients with both strabismic and anisometropic amblyopia (n = 23), visual acuity had decreased from 0.52 logMAR ± 0.54 to 0.65 logMAR ± 0.54. Overall, acuity had decreased in 54 patients (39 %) after cessation of treatment. Of these, 18 patients had an acuity decrease to less than 50 % of their acuity at the end of treatment. In 15 of these 18 patients anisohypermetropia had increased. Conclusions: A decrease in visual acuity after cessation of occlusion therapy occurred in patients with a combined cause of amblyopia or with an increase in anisohypermetropia.

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Prof. H. J. Simonsz

Department of Ophthalmology, Erasmus MC, University Medical Center Rotterdam

2040 CA Rotterdam

Niederlande

Email: simonsz@compuserve.com

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