Z Orthop Ihre Grenzgeb 2005; 143(3): 337-342
DOI: 10.1055/s-2005-836570
Hüftendoprothetik

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Ist die Implantation von Titan-Schäften in der Hüftendoprothetik wirklich obsolet?

Is the Implantation of Cemented Titanium Stems in THA Really Wrong?M. Neuß1 , S. Clemens1 , R. Marx2 , M. Weber1 , M. Weisskopf1 , D. C. Wirtz1
  • 1Orthopädische Abteilung Universitätsklinik Aachen
  • 2Zahnheilkundliche Werkstoffkunde, Universitätsklinik Aachen
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 June 2005 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Aufgrund verschiedener schlechter Studienergebnisse werden von der überwiegenden Anzahl der Medizinprodukteherstelller Titanschäfte nicht mehr für die zementierte Verankerung von Hüftendoprothesen hergestellt. Die vorliegende Arbeit soll anhand einer Metaanalyse der Literatur klären, ob in der Tat der Werkstoff Titan als solcher oder vielleicht doch eher prothesenspezifische Charakteristika verantwortlich für die unterschiedlichen Studienergebnisse sind. Methode: Anhand einer Metaanalyse wurden Publikationen von 1960 bis Juli 2002 im Hinblick auf Lockerungsraten zementierter Titanschäfte ausgewertet und diese unter Respektierung der spezifischen Implantatcharakteristika analysiert. Ergebnisse: Die spezifischen Prothesencharakteristika wie Oberflächenrauigkeit und Geometrie resultierten in signifikant unterschiedlichen Lockerungsraten. Titanschäfte mit matter Oberfläche und einer proximal breiten Geometrie konnten die klinisch guten Ergebnisse der zementierten Kobalt-Chrom Schäfte, wie sie in der „Schwedenstudie” von Malchau publiziert sind, erreichen. Schlussfolgerung: Titan ist als Werkstoff für zementiert verankerte Hüftendoprothesenstiele einsetzbar. Unter Kenntnis der spezifischen Implantatcharakteristika können sehr gute Standzeiten erreicht werden. Die hohen Lockerungsraten, die in verschiedenen Studien publiziert wurden, basieren nicht auf dem Werkstoff „Titan” als solchem sondern auf ungeeigneten Implantatcharakteristika.

Abstract

Aim: Due to several bad results of studies, titanium is no longer used as an implant material in cemented total hip arthroplasty. This study attempts figure out by means of a meta-analysis if the material titanium itself was responsible for the bad results of some studies or if specific implant characteristics contributed to implant failure, independent of titanium. Method: Studies between 1960 and July 2002 were analysed concerning failure rates of cemented titanium total hip arthroplasties regarding their specific implant characteristics. Results: Specific implant characteristics such as roughness of the surface and geometrical features led to significantly different failure rates. Stems of titanium with a dull surface and a wide proximal geometry could achieve such good results as those of the cobalt-chromium stems published in the study results of Malchau. Conclusion: Titanium is justified as a cementable material in total hip arthroplasty. By respecting specific implant characteristics, very good failure rates can be achieved. The high failure rates, published in several studies, are based upon implant characteristics which are not suitable for cementing techniques and not upon the implant material titanium itself.

Literatur

  • 1 Breusch S J, Berghof R, Schneider U, Weiß G, Simank H-G, Lukoschek M, Ewerbeck V. Der Stand der Zementiertechnik bei Hüfttotalendoprothesen in Deutschland.  Z Orthop. 1999;  137 101-107
  • 2 Wirtz D C, Niethard F U. Ursachen, Diagnostik und Therapie der aseptischen Hüftendoprothesenlockerung - eine Standortbestimmung.  Z Orthop. 1997;  135 270-280
  • 3 Eingartner C, Volkmann R, Winter E, Maurer F, Ihm A, Weller S, Weise K. spaltum;Results of a cemented titanium alloy straight femoral shaft prosthesis after 10 years of follow-up.  Int Orthop. 2001;  25 81-84
  • 4 Malchau H, Herberts P, Söderman P, Oden A. Prognose der totalen Hüftarthroplastik. AAOS 2000
  • 5 Sarmiento A, Gruen T A. Radiographic analysis of a low-modulus titanium-alloy femoral total hip component.  J Bone Joint Surg [Am]. 1985;  67 48-56
  • 6 Semlitsch M, Willert H G. Implant materials for hip endoprostheses: old proofs and new trends.  Arch Orthop Trauma Surg. 1995;  114 61-67
  • 7 Witt J D, Swann M. Metal wear and tissue response in failed titanium alloy total hip replacements.  J Bone Joint Surg [Br]. 1991;  73 559-563
  • 8 Massoud S N, Hunter J B, Holdsworth B J, Wallace W A, Juliusson R. Early femoral loosening in one design of cemented hip replacement.  J Bone Joint Surg [Br]. 1997;  79 603-608
  • 9 Zeiler G, Distler A. Probleme zementierter Titanendoprothesenschäfte.  Biomaterialien. 2000;  1 19-24
  • 10 Willert H G, Brobäck L G, Buchhorn G H, Jensen P H, Köster G, Lang I, Ochsner P, Schenk R. Crevice corrosion of cemented titanium alloy stems in total hip replacements.  Clin Orthop. 1996;  333 51-75
  • 11 Zeiler G, Distler A. Probleme zementierter Titanendoprothesenschäfte.  Biomaterialien. 2000;  1 19-24
  • 12 Sedel L, Nizard R, Kerboull L, Witvoet J. Alumina-alumina hip replacement in patients younger than 50 years old.  Clin Orthop. 1994;  298 175-183
  • 13 Hinrichs F, Boudriot U, Griss P. 10-Jahres-Ergebnisse mit einem zementierten feingestrahlten Titan-Aluminium-Vanadium-Hüftendoprothesenschaft.  Z Orthop. 2000;  138 52-56
  • 14 Eingartner C, Volkmann R, Winter E, Maurer F, Ihm A, Weller S, Weise K. Results of a cemented titanium alloy straight femoral shaft prosthesis after 10 years of follow-up.  Int Orthop. 2001;  25 81-84
  • 15 Crowninshield R D, Jennings J D, Laurent M L, Maloney W J. Cemented femoral component surface finish mechanics.  Clin Orthop. 1998;  355 90-102
  • 16 Verdonschot N, Huiskes R. Surface roughness of debonded straight-tapered stems in cemented THA reduces subsidence but not cement damage.  Biomaterials. 1998;  19 1773-1779
  • 17 Jasty M, Maloney W J, Bragdon C R, O'Conner D O, Haire T, Harris W H. The initiation of failure in cemented femoral components of hip arthroplasties.  J Bone Joint Surg [Br]. 1991;  73 551-558
  • 18 Müller R T, Heger I, Oldenburg M. The mechanism of loosening in cemented hip prostheses determined from long-term results.  Arch Orthop Trauma Surg. 1997;  116 41-45
  • 19 Willert H G, Bertram H, Buchhorn G H. Osteolysis in alloarthroplasty of the hip. The role of ultra-high molecular weight polyethylene wear particles.  Clin Orthop. 1990;  258 95-107
  • 20 Maurer T B, Ochsner P E, Schwarzer G, Schumacher M. Increased loosening of cemented straight stem prosthesis made from titanium alloys. An analysis and comparison with prostheses made of cobalt-chromium-nickel alloy.  International Orthop. 2001;  25 77-80
  • 21 Acklin Y P, Berli B J, Frick W, Elke R, Morscher E W. Nine-year results of Müller cemented titanium straight stems in total hip replacement.  Arch Orthop Trauma Surg. 2001;  121 391-398
  • 22 Bizot P, Banallec L, Sedel L, Nizard R. Alumina-on-alumina total hip prostheses in patients 40 years of age or younger.  Clin Orthop. 2000;  379 68-76
  • 23 Lichtinger T K, Schürmann N, Müller R T. Frühlockerungen eines zementierten Hüftendoprothesenstiels aus Titan.  Unfallchirurg. 2000;  103 956-960
  • 24 Goldberg V M, Ninomiya J, Kelly G, Kraay M. Hybrid total hip arthroplasty. A 7- to 11-year follow-up.  Clin Orthop. 1996;  333 147-154
  • 25 Schöll E, Eggli S, Ganz R. Osteolysis in cemented titanium alloy hip prosthesis.  J Arthroplasty. 2000;  15/5 570-575
  • 26 Sedel L, Kerboull L, Christel P, Meunier A, Witvoet J. Alumina-on-alumina hip replacement.  J Bone Joint Surg [Br]. 1990;  72 658-663

Dr. med. M Neuß

Orthopädische Abteilung Universitätsklinik Aachen

Pauwelsstr. 30

52074 Aachen

Phone: 02 41/8 08 94 11

Fax: 02 41/80 88 46 53

Email: mneuss@ukaachen.de

    >