Dtsch Med Wochenschr 2002; 127(47): 2497-2502
DOI: 10.1055/s-2002-35637
Originalien
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Inzidenz und Spektrum maligner Erkrankungen bei Dialysepatienten in Nordbayern

Incidence and spectrum of malignant disease among dialysis patients in North BavariaM. Teschner1 , C. Garte1 , H. Rückle-Lanz2 , U. Mäder3 , H. Stopper4 , A. Klassen5 , A. Heidland5
  • 1Kuratorium für Dialyse und Nierentransplantation, Würzburg
  • 2Medizinische Poliklinik der Universität Würzburg
  • 3Interdisziplinäres Tumorzentrum der Universität Würzburg
  • 4Institut für Pharmakologie und Toxikologie der Universität Würzburg
  • 5Medizinische Klinik der Universität Würzburg
Further Information

Publication History

eingereicht: 16.4.2002

akzeptiert: 22.9.2002

Publication Date:
21 November 2002 (online)

Hintergrund und Fragestellung: Bei terminaler Niereninsuffizienz ist die Krebsinzidenz gesteigert, wobei bezüglich Häufigkeit und Verteilungsmuster der Tumoren große regionale Unterschiede bestehen. Nachdem in Deutschland dieser Thematik bislang nur wenig Beachtung geschenkt wurde, haben wir eine multizentrische Analyse (8 Dialysezentren) in Nordbayern zum Vorkommen maligner Erkrankungen durchgeführt.

Patienten und Methodik: Von insgesamt 2228 Patienten, die sich wegen terminaler Niereninsuffizienz in den Jahren 1990 - 99 einer Hämodialyse unterzogen hatten, wurden die Datensätze von 1727 Personen ausgewertet. Berücksichtigt wurden ausschließlich Kranke, bei denen ein Malignom im Verlaufe der Dialysetherapie aufgetreten war. Als alters- und geschlechtsentsprechende Vergleichspopulation diente das Krebsregister des Saarlandes, mit dessen Hilfe die erwartete Häufigkeit und Standard-Inzidenz-Ratio (SIR) der verschiedenen Karzinome für die Dialysepatienten berechnet wurden.

Ergebnisse: Insgesamt konnten 125 maligne Erkrankungen dokumentiert werden. Die Krebshäufigkeit war am höchsten im ersten Behandlungsjahr und lag in der Folgezeit deutlich niedriger. Von großer Bedeutung war ferner das Lebensalter der Patienten. So bestanden die höchsten Werte im mittleren Lebensalter (35 - 50 Jahre), während bei älteren Personen deutlich niedrigere Werte bestimmt wurden. Ein erhöhtes Risiko bestand für Malignome der Niere, Harnblase, Prostata, Leber, des Mundraums und Pharynx- und Larynxbereichs sowie des lymphatischen und blutbildenden Systems.

Folgerung: Die hohe Inzidenz von Krebserkrankungen bei terminaler Niereninsuffizienz verdient vermehrte Aufmerksamkeit. Vor allem in der Hochrisikogruppe der jüngeren Dialysepatienten erscheint ein regelmäßiges Screening insbesondere auf Tumoren der Niere und abführenden Harnwege sowie der Leber gerechtfertigt.

Background and objective: In end-stage renal failure the incidence of cancer is increased. With regard to frequency and pattern of distribution of the tumors, there are substantial regional differences. Since this topic has to date received only minimal attention in Germany, we undertook a multi-centric analysis (8 dialysis centres) in North Bavaria in order to address the occurrence of malignant diseases in end-stage renal failure.

Patients and methods: Of a total of 2228 patients, who underwent hemodialysis in the period from 1990 - 99 as a consequence of end-stage renal failure, the medical records of 1727 persons were analysed. Only those patients were considered, whose malignancy was diagnosed in the course of the dialysis. The Saarland cancer register served as a comparative age- and sex-matched population, with which we calculated the expected frequency of the various cancers as well as the standard incidence ratio (SIR) for the dialysis patients.

Results: In total 125 malignant diseases were documented. The cancer incidence was highest in the first year of treatment and was clearly lower in the subsequent periods. Of great importance was the age of the patients. The highest SIR scores were found for patients of middle age (35 - 50 years). An enhanced risk for cancer of the kidney, bladder, prostate, liver, oral cavity and the pharynx and larynx, as well as of the lymphatic and hemopoetic systems was found, while there was no or only a slight increase in the frequency of carcinoma of the mammary gland, stomach, colon-sigma-rectum and bronchial systems.

Conclusion: The high incidence of cancer in end-stage renal failure should be given greater attention. Particularly in the high-risk group of younger dialysis patients, a regular screening - especially for tumors of the kidney, bladder and liver - appears justified.

Literatur

  • 1 Adami H O, Chow W H. et al . Excess risk of primary liver cancer in patients with diabetes mellitus.  J Natl Cancer Inst. 1996;  88 1472-1477
  • 2 Bengtsson U, Anerwell L, Ekman L, Lehmann L. Transitional cell tumors of the renal pelvis in analgetic abusers.  Scan J Urol Nephrol. 1968;  2 145-150
  • 3 Beutner K R. Human papillomavirus and human disease.  Am J Med. 1997;  102 9-15
  • 4 Block G, Patterson B, Subar A. Fruit, vegetables and cancer prevention: A review of the epidemiologic evidence.  Nutr Cancer. 1992;  18 1-29
  • 5 Brunner F P, Cellwood N N. Profile of patients on RRT in Europe and death rates due to major causes of death groups.  Kidney Int. 1992;  42 S4-S16
  • 6 Buccianti G, Maisonneuve P, Ravasi B. et al . Cancer among patients on renal replacement therapy.  Int J Cancer. 1996;  66 591-593
  • 7 Chudek J, Herbers J, Wilhelm M, Kenck C, Bugert P, Ritz E, Waldman F, Kovacs G. The genetics of renal tumors in end-stage renal failure differs from those occurring in the general population.  J Am Soc Nephrol. 1998;  9 1045-1051
  • 8 Denton M D, Magee C C. et al . Prevalence of renal cell carcinoma in patients with ESRD pre-transplantation.  Kidney International. 2002;  61 2201-2209
  • 9 Dunnill M S, Millard P R, Oliver P. Acquired cystic disease of the kidneys.  J Clin Pathol. 1977;  30 868-877
  • 10 Fabrizi F. et al . Antibodies to hepatitis C virus (HCV) in chronic renal failure (CRF) patients on conservative therapy.  Nephrol Dial Transpl. 1994;  9 780-784
  • 11 Fairley Z K, Sheil A R. et al . Das Risiko adrenogenitaler Malignome bei Dialysepatienten und Transplantierten.  Dialysejournal. 1994;  47 28-35
  • 12 Heidland A, Bahner U, Vamvakas S. Incidence and spectrum of dialysis-associated cancer in three continents.  Am J Kidn Diseases. 2000;  35 347-353
  • 13 Heidland A. et al . Advanced glycation end products and the progressive course of renal disease.  Am J Kidn Diseases. 2001;  38 (Suppl 1) S100-S106
  • 14 Ishikawa I, Kovacs G. High incidence of papillary renal cell tumours in patients on chronic haemodialysis.  Histopathology. 1993;  22 135-139
  • 15 Ishikawa I. Renal cell carcinoma in chronic hemodialysis patients - A 1990 questionnaire study in Japan.  Kidney Int. 1993;  41 S167-S169
  • 16 Ishikawa I. Renal cell carcinoma in chronic hemodialysis patients - a questionnaire study in 2000.  J Jpn Soc Dialysis Therapy. 2002;  35 11-1118
  • 17 Krebsregister Saarland Jahresbericht 1996 - 97. Saarland, Ministerium für Frauen, Arbeit, Gesundheit und Soziales 2000
  • 18 Kopple J D, Massry S G. Is there an association between neoplasia and primary or secondary hyperparathyroidism?.  Am J Nephrol. 1988;  8 437-448
  • 19 Levine E. Renal cell carcinoma in uremic acquired renal cystic disease: Indicence, detection and management.  Urol Radiol. 1992;  13 203-210
  • 20 Lindner A, Farewell V T, Sherrard D J. High incidence of neoplasia in uremic patients receiving long-term dialysis.  Nephron. 1981;  27 202-206
  • 21 Lornoy W, Becaus I, Morell V. A new complication in analgesic nephropathy: The development of renal cell carcinoma.  Kidney Int. 1986;  30 641-647
  • 22 Maisonneuve P. et al . Cancer in patients on dialysis for end-stage renal disease: An international collaborative study.  Lancet. 1999;  354 93-99
  • 23 Malachi T, Zevin D, Gafter U, Chagnac A, Slor H, Levi J. DNA repair and recovery of RNA synthesis in uremic patients.  Kidney Int. 1993;  44 385-389
  • 24 Marple J T, MacDougall M. Development of malignancy in the end-stage renal disease patient.  Sem Nephrol. 1993;  13 306-316
  • 25 Matas A J, Simmons R L, Kjellstrand C M, Buselmeier T J, Najarian J S. Increased incidence of malignancy during chronic renal failure.  Lancet. 1975;  I 883-886
  • 26 Mellemgaard A, Moller H, Ohlsen J, Jensen O N. Diuretics may increase the risk of renal cell carcinoma.  Cancer Causes Control. 1992;  3 309-312
  • 27 Orth S R. et al . The renal risks of smoking.  Kidney Int. 1997;  51 1669-1677
  • 28 Pasche B. Role of transforming growth factor ß in cancer.  J Cell Physiol. 2001;  186 153-168
  • 29 Pecqueux J C. et al . Cancer incidence in patients on chronic dialysis and in renal transplant recipients.  Urol Int. 1990;  45 290-292
  • 30 Penn I, Starzl R. Malignant tumors arising de novo in immunosuppressed organ transplant recipients.  Transplantation. 1972;  14 407-417
  • 31 Penn I. Tumors after renal and cardiac transplantation.  Hematol Oncol Clin North Am. 1993;  7 431-445
  • 32 Perry R J, Griffiths W, Dextraze P, Solomon R J, Trebbin W M. Elevated nicotine levels in patients undergoing hemodialysis.  Am J Med. 1984;  76 241-246
  • 33 Port F K, Ragheb N E, Schwartz A G, Hawthorne V M. Neoplasms in dialysis patients: a population-based study.  Am J Kidney Dis. 1989;  14 119-123
  • 34 Ragheb N E, Port F K, Schwartz A G. The risk of cancer of patients in dialysis: A review.  Sem Dial. 1991;  4 253-257
  • 35 Roselaar S E. et al . Detection of uremic plasma by electron spin in resonance spectroscopy.  Kidney Int. 1995;  48 199-206
  • 36 Slifkin R F, Goldberg J, Neff M S, Baez A, Mattoo N, Gupta S. Malignancy in end-stage renal disease.  Trans Am Soc Artif Organs. 1977;  23 34-39
  • 37 Spiegel D. et al . Incidence of renal cell carcinoma in natural history of acquired renal cystic disease in end-stage renal disease.  Am J Nephrol. 1991;  11 166-167
  • 38 Stopper H. et al . Increased genomic damage in lymphocytes of patients before and after long-term hemodialysis therapy.  Am J Kid Diseases. 1999;  34 433-437
  • 39 Stopper H, Boullay F. et al . Comet-assay analysis identifies genomic damage in lymphocytes of uremic patients.  Am J Kidn Dis. 2001;  38 296-301
  • 40 Stopper H, Schinzel R, Sebekova K, Heidland A. AGE-induced genomic damage in the tubule cell line LLC-PK1.  J Am Soc Nephrol. 2001;  12 622A
  • 41 Vamvakas S, Bahner U, Becker P. et al . Impairment of DNA repair in the course of long-term hemodialysis and under cyclosporine immune suppression after renal transplantation.  Transpl Proc. 1996;  28 3468-3473
  • 42 Vamvakas S, Bahner U, Heidland A. Cancer in end-stage renal disease: Potential factors involved.  Am J Nephrol. 1998;  18 89-95
  • 43 Winkelspecht B. et al . Serological evidence for reactivation of EBV infection due to uremic immunodeficiency.  Nephrol Dial Transplant. 1997;  12 2099-2104
  • 44 Yamamoto T. et al . Epstein-Barr virus activity in patients on chronic hemodialysis.  Nephron. 1995;  70 449-454

Priv.-Doz. Dr. Markus Teschner

Kuratorium für Dialyse und Nierentransplantation

Hans-Brandmann-Weg 1

97080 Würzburg

Phone: 0931/260-3672

Fax: 0931/260-3673

Email: kfh-wuerzburg@t-online.de

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