Zentralbl Chir 2002; 127(10): 909-913
DOI: 10.1055/s-2002-35139
Originalarbeiten und Übersichten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die Besonderheit von Gefäßverletzungen nach Sportunfällen - eine seltene, aber ernst zu nehmende Komplikation

The Importance of Vascular Injuries in Sport Accidents - A Rare But Serious ComplicationB. Böhm1 , H. Rimpler2 , J. Anders1 , A. Venbrocks-Rudolf1 , J. Heyne2 , M. Bartel2
  • 1Klinik für Orthopädie der Friedrich-Schiller-Universität Jena
  • 2Klinik für Chirurgie Abteilung Thorax- und Gefäßchirurgie der Friedrich-Schiller-Universität Jena
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 October 2002 (online)

Zusammenfassung

In Deutschland treten pro Jahr häufiger Sportverletzungen als Verletzungen im Straßenverkehr mit Personenfolge auf. Über Gefäßverletzungen beim Sportunfall sind keine genaue Zahlen bekannt, Veröffentlichungen zu diesem Thema sind meist kasuistisch. In einer retrospektiven Untersuchung wurden 216 Gefäßverletzungen aus den Jahren 1987 bis 1996 ausgewertet, wobei nur 6 Gefäßverletzungen bei Sportunfällen auftraten. Während in 3 Fällen der Organerhalt durch die Gefäßrekonstruktion möglich war, erfolgte 2-mal die Organresektion, in einem Fall war die konservative Therapie erfolgreich. Gefäßverletzungen nach Sportunfällen sind meist durch einen stumpfen Verletzungsmechanismus verursacht. Bei einer äußeren Blutung wird ohne Zeitverzögerung durch zusätzliche Diagnostik die sofortige Operation durchgeführt. Bei inkompletter oder verzögert auftretender Ischämie durch einen stumpfen Verletzungsmechanismus kann die Diagnosestellung erschwert sein. Die apparative Diagnostik stützt sich im Wesentlichen auf cw-Doppler-Sonographie und Duplex-Sonographie und später die Angiographie. Die Wiederherstellung der Strombahn muss bei nutritiven Gefäßen innerhalb der Ischämietoleranzzeit (6-8 Stunden) erfolgen. Bei verzögerter Gefäßrekonstruktion besteht die Gefahr des Reperfusionsschadens.

Abstract

There are about 1.5 million sports injuries in Germany every year, but concomitant vascular injuries are rarely encountered. Only single cases have been reported in the literature. The records of 216 patients with vascular injuries who were admitted to the university hospital in Jena between 1987 and 1996 were retrospectively reviewed. Six patients sustained a vascular injury during the accident in different kinds of sport. Vascular repair was successfully performed in three cases. Organ resection was necessary in two cases and one patient was treated conservatively. Most vascular lesions are related to blunt trauma which might create delayed symptoms of ischemia. Therefore measurement of limb pressures, Doppler scan, duplex ultrasonography and angiography are adjuncts in patients evaluation. In case of bleeding or complete ischemia the prompt arterial reconstruction is indicated and subsequently minimizes the risk of reperfusion injury.

Literatur

  • 1 Abraham P, Saumet J L, Chevalier J M. External iliac artery endofibrosis in athletes.  Sports Med. 1997;  24 221-226
  • 2 Balaji M R, DeWeese J A. Adductor canal outlet syndrome.  JAMA. 1981;  245 167-170
  • 3 Bandyk D F. Vascular injury associated with extremity trauma.  Clin Orthop. 1995;  318 117-124
  • 4 Berkovich G Y, Ramchandani P, Preate D L, Rovner E S, Shapiro M B, Banner M P. Renal vein thrombosis after martial arts trauma.  J Trauma. 2001;  50 144-145
  • 5 Böhles H. Radikalerkrankungen - Die Bedeutung von Sauerstoffradikalen für die klinische Medizin.  Z Geriartrie. 1991;  4 358-372
  • 6 Bulkey G B, Schiller H J, Andreoni K A. Free radicals ablation therapy-prevention of postischemic renal failure following renal transplantation.  Klin Wochenschr. 1991;  69 1083-1094
  • 7 Busconi B D, Morgan W J. Acute digital ischemia in a body builder.  Orthopedics. 1989;  21 85-86
  • 8 Bynoe R P, Miles W S, Bell R M, Greenwold D R, Sessions G, Haynes J L, Rush D S. Noninvasive diagnosis of vascular trauma by duplex ultrasonography.  J Vasc Surg. 1993;  14 346-352
  • 9 Caiati J M, Masters C M, Todd E J, Benvenisty A I, Todd G J. Symptomatic axillary artery dissection in a tennis player. Case report.  Am J Sports Med. 2000;  28 411-412
  • 10 Dennis J W, Frykberg E R, Veldenz H C, Huffman S, Menawat S S. Validation of nonoperative management of occult vascular injuries and accuracy of physical examination alone in penetrating extremity trauma: 5- to 10-year follow-up.  J Trauma. 1998;  44 243-252
  • 11 Dennis J W, Jagger C, Butcher J L, Menawat S S, Neel M, Frykberg E R. Reassessing the role of arteriograms in the management of posterior knee dislocations.  J Trauma. 1993;  35 692-695
  • 12 Ertel W, Trentz O. Polytrauma und Multiorgan-Dysfunktionssyndrom (MODS) Definition-Pathophysiologie-Therapie.  Zentralbl Chir. 1994;  119 159-167
  • 13 Finkelstein J A, Johnston K W. Thrombosis of the axillary artery secondary to compression by the pectoralis minor muscle.  Ann Vasc Surg. 1993;  7 287-290
  • 14 Francis H, Thal E R, Weigelt J A, Redman H C. Vascular proximity: is it a valid indication for arteriography in asymptomatic patients?.  J Trauma. 1991;  31 512-514
  • 15 Friedman R J, Jupiter J B. Vascular injuries and closed extremity fractures in children.  Clin Orthop. 1984;  188 112-119
  • 16 Fry W R, Smith R S, Sayers D V, Henderson V J, Morabito D J, Tsoi E K, Harness J K, Organ C H. The success of duplex ultrasonographic scanning in diagnosis of extremity vascular proximity trauma.  Arch Surg. 1993;  128 1368-1372
  • 17 Frykberg E R, Crump J M, Vines F S, McLellan G L, Dennis J W, Brunner R G, Alexander R H. A reassessment of the role of arteriography in penetrating proximity extremity trauma: a prospective study.  J Trauma. 1989;  29 1041-1050
  • 18 Giardino R, Giavaresi G, Fini M, Torricelli P, Guzzardella G A. The role of different chemical modifications of superoxide dismutase in preventing a prolonged muscular ischemia/reperfusion injury.  Artif Cells Blood Substit Immobil Biotechnol. 2002;  30 189-198
  • 19 Green A, Allen B L. Vascular injuries associated with dislocation of the knee.  J Bone Joint Surg. 1977;  59 236-239
  • 20 Guiral J, Acosta J P, De Benito J I. Acute compartment syndrome as a complication of a distal forearm fracture: apropos of a case of a child.  Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot. 1995;  81 449-452
  • 21 Guvener M, Guvener M, Kaplan S, Demircin M, Pasaoglu I. Axillary artery injury: an isolated, delayed case after blunt trauma of the upper limb.  J Trauma. 2000;  48 951-953
  • 22 Hainline B. Semi-pro football player who suffered a cerebral vascular accident following forced cervical flexion and subsequent spinal manipulation.  Med Sci Sports Exerc. 1992;  24 1066
  • 23 Hardy J H, Duncan W L, Anderson L D. Vascular insufficiency with football injuries about the knee. Report of three cases.  Am Surg. 1966;  32 155-160
  • 24 Harkin D W, Kirk G, Clements W D. Abdominal aortic rupture in a child after blunt trauma on a soccer field.  Injury. 1999;  30 303-334
  • 25 Hoover N W. Injury of the popliteal artery associated with dislocation of the knee.  Clin Orthop Rel Res. 1991;  263 200-205
  • 26 Johansen K, Lynch K, Paun M, Copass M. Non-invasive vascular tests reliably exclude occult arterial trauma in injured extremities.  J Trauma. 1991;  31 515-519
  • 27 Kee S T, Dake M D, Wolfe-Johnson B, Semba C P, Zarins C K, Olcott C.. Ischemia of the throwing hand in major league baseball pitchers: embolic occlusion from aneurysms of axillary artery branches.  J Vasc Interv Radiol. 1995;  6 979-982
  • 28 King J W, Brelsford H J, Tullos H. Analysis of the pitching arm of the professional baseball pitcher.  Clin Orthop. 1969;  67 116-123
  • 29 Kioumehr F, Yaghmai I, Bakody P. Delayed common femoral artery stenosis due to blunt trauma.  Can Assoc Radiol J. 1989;  40 324-325
  • 30 Lee A W, Hopkins S F, Griffen W O. Axillary artery aneurysm as an occult source of emboli to the upper extremity.  Am Surg. 1987;  53 485-486
  • 31 Markant A, Rimbach G, Krämer K, Myer H, Pallauf J. Reaktive Sauerstoffradikale: Entstehung, Wirkung, Eliminierung.  PZ. 1995;  26
  • 32 Markgraf E, Böhm B, Bartel M, Dorow C, Rimpler H, Friedel R. Traumatische periphere Gefäßverletzungen.  Unfallchirurg. 1998;  101 1-12
  • 33 Markgraf E, Clausner G, Lungershausen W. Traumatic vascular lesions of the knee joint.  Beitr Orthop Traumatol. 1989;  36 401-411
  • 34 McCarthy W J, Yao J S, Schafer M F, Nuber G, Flinn W R, Blackburn D, Suker J R. Upper extremity arterial injury in athletes.  J Vasc Surg. 1989;  9 317-327
  • 35 Menke W. Kompendium der Sportverletzungen. Kilian, Marburg 2000; 9-10
  • 36 Mosimann F, Walder J, Van Melle G. Stenotic intimal thickening of the external iliac artery. Illness of competition cyclists.  Vascular Surgery. 1985;  19 58-63
  • 37 Neuburg-Heusler D, Hennerici M. Gefäßdiagnostik mit Ultraschall. Georg Thieme, Stuttgart New York 1995
  • 38 Novelli G P, Adembri C, Gandini E, Orlandi S Z, Papucci L, Formigli L, Mannecheschi L I, Quattrone A, Pratesi C, Capaccioli S. Vitamin E protects human skeletal muscle from damage during surgical ischemia-reperfusion.  The Am Journal of Surg. 1997;  173 206-209
  • 39 Nuber G W, McCarthy W J, Yao J S, Schafer M F, Suker J R. Arterial abnormalities of the shoulder in athletes.  Am J Sports Med. 1990;  18 514-519
  • 40 Oestern H J, Tscherne H. Mehrfachverletzungen. In: Heberer G, Köle W, Tscherne H (Hrsg). Mehrfachverletzungen. Springer, Berlin Heidelberg New York 1993: 969-974
  • 41 Putukian M, McKeag D B, Nogle S. Noncontact knee dislocation in a female basketball player: a case report.  Clin J Sport Med. 1995;  5 258-261
  • 42 Reekers J A, den Hartog B M, Kuyper C F, Kromhout J G, Peeters F L. Traumatic aneurysm of the posterior circumflex humeral artery: a volleyball player's disease?.  J Vasc Interv Radiol. 1993;  4 405-408
  • 43 Reess J, Pfandl S, Pfeifer T, Kornhuber H H. Traumatic occlusion of the internal carotid artery as an injury sequela of soccer.  Sportverletz Sportschaden. 1993;  7 88-89
  • 44 Rettig A C. Neurovascular injuries in the wrists and hands of athletes.  Clin Sports Med. 1990;  9 389-417
  • 45 Richter E R, Shriver C D. Delayed nephrectomy in grade V renal injury with two interesting anatomic variations.  Urology. 2001;  58 607
  • 46 Rohrer M J, Cardullo P A, Pappas A M, Phillips D A, Wheeler H B. Axillary artery compression and thrombosis in throwing athletes.  J Vasc Surg. 1990;  11 761-768
  • 47 Roth J W, Boyd C R. Recreational bicycling and injury to the external iliac artery.  Am Surg. 1999;  65 460-463 (Review)
  • 48 Rosi G, Pichot O, Bosson J L, Calabrese G, Carpentier P. Echographic and Doppler screening of the forearm arteries in professional volleyball players.  Am J Sports Med. 1992;  20 604-606
  • 49 Sarfati M R, Galt S W, Treiman G S, Kraiss L W. Common femoral artery injury secondary to bicycle handlebar trauma.  J Vasc Surg. 2002;  35 589-591
  • 50 Schlickewei W, Kuner E H, Spillner G, Gotze B. Fractures accompanied by injuries of the great vessels in sport and leisure accidents. Diagnosis and management concept.  Radiologe. 1989;  29 554-560
  • 51 Schneider K, Kasparyan N G, Altchek D W, Fantini G a, Weiland A J. An aneurysm involving the axillary artery and its branch vessels in a major league baseball pitcher.  The American Journal of Sports Medicine. 1999;  3 370-375
  • 52 Schoenberg M H, Beger H G. Sauerstoffradikale und postischämische Organschäden-Pathophysiologie, klinische Relevanz und Therapie.  Zentralbl Chir. 1995;  120 174-185
  • 53 Skudder P A, Gelfand M L, Blumenberg R M, Fulco J. Tibial artery false aneurysm: uncommon result of blunt injury occurring during athletics.  Ann Vasc Surg. 1999;  13 589-591
  • 54 Steinbrück H. Epidemiologie von Sportverletzungen. 15-Jahres-Analyse einer sportorthopädischen Ambulanz.  Sportverletzung/Sportschaden. 1987;  1 2-12
  • 55 Taylor A J, Tennant W G, Batt M E, Wallace W A. Traumatic occlusion of the external iliac artery in a racing cyclist: a cause of ill defined leg pain.  Br J Sports Med. 1997;  31 155-156
  • 56 Todd G J, Benvenisty A I, Hershon S, Bigliani L U. Aneurysms of the mid axillary artery in major league baseball pitchers - a report of two cases.  J Vasc Surg. 1998;  28 702-707 (Review)
  • 57 Topper S M, Berger R A. Radial artery thrombosis in a young athlete. A case report.  Am J Sports Med. 1998;  26 297-299
  • 58 Tullos H S, Erwin W D, Woods G W, Wukasch D C, Cooley D A, King J W. Unusual lesions of the pitching arm.  Clin Orthop. 1972;  88 169-182
  • 59 Tytherleigh M G, Charnley G J, Wilkins D C. Closed rupture of the posterior tibial artery secondary to a soccer injury.  Ann R Coll Surg Engl. 1998;  80 266-268
  • 60 Viswanath Y K, Rogers I M. A non-contact complete knee dislocation with popliteal artery disruption, a rare martial arts injury.  Postgrad Med J. 1999;  75 552-553
  • 61 Vollmar J. Rekonstruktive Chirurgie der Arterien. Springer, Stuttgart 1996
  • 62 Weber G, Strauss A L, Rieger H, Scheffler A, Eisenhoffer J. Validation of Doppler measurement of pressure gradients across peripheral model arterial stenosis.  J Vasc Surg. 1992;  16 10-16
  • 63 Weinstein S M, Herring S A. Nerve problems and compartment syndromes in the hand, wrist, and forearm.  Clin Sports Med. 1992;  11 161-188
  • 64 Wright I A, Pugh N D, Goodfellow J, Wood A M, Lane I F, Fraser A G. Dynamic obstruction of the external iliac artery in endurance athletes and its relationship to endothelial function: the case of a long distance runner.  Br J Sports Med. 1997;  31 156-158

Dr. med. B. Böhm

Waldkrankenhaus Rudolf-Elle gGmbH

Lehrstuhl der Friedrich-Schiller-Universität Jena

Klosterlausnitzer Str. 81

07607 Eisenberg

    >