Rofo 2015; 187(1): 36-41
DOI: 10.1055/s-0034-1385125
Interventional Radiology
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Renal Denervation: Results of a Single-Center Cohort Study

Renale Denervation: Ergebnisse einer Single-Center Kohortenstudie
J. A. Luetkens
1   Department of Radiology, University of Bonn, Bonn
,
K. Wilhelm
2   Department of Radiology, Johanniter Hospital, Bonn
,
R. Düsing
3   Hypertension Center, Bonn
,
R. P. Woitas
4   Department of Internal Medicine I, University of Bonn, Bonn
,
D. Thomas
1   Department of Radiology, University of Bonn, Bonn
,
F. Hundt
4   Department of Internal Medicine I, University of Bonn, Bonn
,
J. Doerner
1   Department of Radiology, University of Bonn, Bonn
,
H. H. Schild
1   Department of Radiology, University of Bonn, Bonn
,
C. P. Nähle
1   Department of Radiology, University of Bonn, Bonn
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

12 May 2014

25 July 2014

Publication Date:
04 September 2014 (online)

Abstract

Purpose: To investigate the effect of renal denervation on office-based and 24-h ambulatory blood pressure measurements (ABPM) in a highly selective patient population with drug-resistant hypertension.

Materials and Methods: Patients with drug resistant hypertension eligible for renal denervation were included in the study population. Office blood pressure and ABPM were assessed prior to and after renal denervation. To detect procedure related renal or renal artery damage, magnetic resonance imaging (MRI) and angiography (MRA) were performed pre-interventional, one day post-interventional, and one month after renal denervation.

Results: Mean follow-up time between renal denervation and blood pressure re-assessment was 9.5 ± 3.9 months. Between August 2011 and March 2013, 17 patients prospectively underwent renal denervation. Pre-interventional mean office blood pressure and ABPM were 177.3 ± 20.3/103.8 ± 20.4 mmHg and 155.2 ± 20.5/93.7 ± 14.5 mmHg, respectively. Post-interventional, office blood pressure was significantly reduced to 144.7 ± 14.9/89.5 ± 12.1 (p < 0.05). ABPM values remained unchanged (147.9 ± 20.3/90.3 ± 15.6, p > 0.05). The number of prescribed antihypertensive drugs was unchanged after renal denervation (4.7 ± 2.0 vs. 4.2 ± 1.2, p = 0.18). No renovascular complications were detected in follow-up MRI.

Conclusion: After renal denervation, no significant decrease in ABPM was observed. These results may indicate a limited impact of renal denervation for drug resistant hypertension.

Key Points:

• Renal denervation showed no significant effects on 24-h ambulatory blood pressure measurements.

• A significant decrease in office blood pressure measurements may be explained by a potential detection bias.

• Renal artery alterations were not observed on follow-up MRI scans.

Citation Format:

• Luetkens J. A., Wilhelm K., Düsing R. et al. Renal Denervation: Results of a Single-Center Cohort Study. Fortschr Röntgenstr 2015; 187: 36 – 41

Zusammenfassung

Ziel: Erfassung der Blutdruckveränderung nach renaler Denervation in einem hochselektiven Patientenkollektiv mit therapierefraktärer Hypertonie mittels Praxis- und 24-Stunden-Blutdruckmessung.

Material und Methoden: Zwischen August 2011 und März 2013 wurde bei 17 Patienten mit therapierefraktärer Hypertonie eine renale Denervation durchgeführt. Prä- und postinterventionell wurde der Blutdruck mittels Praxisblutdruckmessung und 24-Stundenmessung bestimmt. Zur Detektion von interventionsassoziierten Veränderungen wurden MRT-Untersuchungen der Nieren und Nierenarterien präinterventionell, am Tag nach renaler Denervation und nach einem Monat durchgeführt.

Ergebnisse: Die postinterventionellen Blutdruckmessungen (Praxisblutdruck und 24-Stundenblutdruck) wurden durchschnittlich 9,5 ± 3,9 Monaten nach renaler Denervation durchgeführt. Der mittlere Praxisblutdruck sank signifikant von 177,3 ± 20,3/103,8 ± 20,4 mmHg (systolisch/diastolisch) vor renaler Denervation auf 144,7 ± 14,9/89,5 ± 12,1 (p < 0,05) nach renaler Denervation. Der mittlere Blutdruck in der 24-Stundenmessung nahm nicht signifikant von 155,2 ± 20,5/93,7 ± 14,5 mmHg auf 147,9 ± 20,3/90,3 ± 15,6 (p > 0,05) ab. Die durchschnittliche Anzahl eingenommener Antihypertensiva nahm nicht signifikant ab (4,7 ± 2,0 vs. 4,2 ± 1,2, p = 0,18). Komplikationen oder Spätfolgen wurden nicht beobachtet.

Schlussfolgerung: Durch die renale Denervation kommt es nicht zu einer signifikanten Reduktion der prognostisch wichtigen 24 Stundenblutdruckwerte. Diese Ergebnisse deuten auf einen eingeschränkten Nutzen der renalen Denervation bei therapierefraktärer Hypertonie hin.

Deutscher Artikel/German Article

 
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