Geburtshilfe Frauenheilkd 2010; 70(5): 397-400
DOI: 10.1055/s-0030-1249857
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Massive Feto-maternal Hemorrhage: A Case Report

Massive fetomaternale Blutung: eine FallstudieC. Spörri1 , D. Bolla2 , A. Schöning2 , G. Drack2 , A. Malzacher1 , R. Hornung2
  • 1Department of Neonatology, Kantonspital St. Gallen, Switzerland
  • 2Department of Obstetrics and Gynecology, Kantonspital St. Gallen, Switzerland
Further Information

Publication History

received 9.12.2009 revised 18.1.2010

accepted 25.1.2010

Publication Date:
07 May 2010 (online)

Abstract

Massive feto-maternal hemorrhage (FMH) is rare. Late signs and symptoms are decreased fetal movement (in 35 % of cases), unexpected stillbirth (in 12.5 % of cases), sinusoidal heart rate (in 1 % of cases) or fetal anomalies. Early diagnosis is important to improve the prognosis of the newborn ante partum and in the early postpartum period. We report a case of a female newborn with unexpected, severe anemia. The hemorrhage into the maternal circulation was diagnosed after delivery using the Kleihauer-Betke test (BK). In this case, late fetal signs of anemia, such as reduction of fetal movement and a sinusoidal pattern in fetal heart tracing (CTG) or fetal hydrops, were not observed during pregnancy. Moreover, there was no evidence of trauma during pregnancy. Fortunately, the patient was referred to hospital during the late gestation period because of spontaneous membrane rupture. Fetal CTG was immediately noted to be pathological, and an emergency cesarean section was performed. Massive feto-maternal hemorrhage is an important cause of mortality in fetuses without other apparent causes of death. For this reason BK testing is recommended in all cases of fetal death, including those with fetal anomalies.

Zusammenfassung

Massive fetomaternale Hämorrhagie ist selten. Späte Zeichen und Symptome sind verminderte fetale Bewegungen (35 % aller Fälle), Totgeburt (12,5 % aller Fälle), sinusoidale Herzfrequenz (1 % aller Fälle) oder fetale Anomalien. Frühe Diagnosestellung ist wichtig, um die Prognose des Neugebornen vor und nach der Geburt zu verbessern. Wir berichten über einen Fall eines weiblichen Neugeborenen mit unerwartet schwerer Anämie. Die Hämorrhagie in den mütterlichen Kreislauf wurde postpartal mittels Kleihauer-Betke-Test diagnostiziert. In diesem Fall fehlten die späten für den anämen Fetus typischen Zeichen wie verminderte fetale Bewegungen, sinusoidale Herzfrequenz und Hydrops fetalis. Der Schwangerschaftsverlauf war unauffällig, insbesondere bestanden anamnestisch keine Hinweise für ein Trauma. Nach Blasensprung in der 40 0/7 Schwangerschaftswoche erfolgte die Zuweisung ins Kantonsspital St. Gallen. Bei Eintritt zeigte sich sofort ein pathologisches CTG, weswegen bei Verdacht auf fetale Hypoxie eine Notfallsectio durchgeführt wurde. Die massive fetomaternale Hämorrhagie ist eine wichtige Ursache für den fetalen Tod, insbesondere wenn offensichtliche Todesursachen fehlen. Aus diesem Grund sollte die Durchführung des BK-Tests bei allen fetalen Todesfällen – auch wenn fetale Anomalien vorhanden sind – empfohlen werden.

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med. Pract. Cornelia Spörri

Kinderklinik des Kantonsspitals Graubünden (KSGR)

Loestrasse 170

7000 Chur

Switzerland

Email: corneliaspoerri@gmx.ch

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