Ultraschall Med 2010; 31(3): 283-288
DOI: 10.1055/s-0029-1245383
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Indeterminate, Subcentimetric Focal Liver Lesions in Cancer Patients: Additional Role of Contrast-Enhanced Ultrasound

Krebspatienten mit unklaren fokalen Leberläsionen im subzentimetrischen Bereich: ergänzende Rolle des kontrastverstärkten UltraschallsF. Laghi1 , O. Catalano2 , M. Maresca1 , F. Sandomenico2 , A. Siani2
  • 1Radiology, Second University
  • 2Radiology, INT Pascale
Further Information

Publication History

received: 23.6.2009

accepted: 4.3.2010

Publication Date:
01 June 2010 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Bewertung des kontrastverstärkten Ultraschalls (CEUS) zur Charakterisierung unklarer, mittels Multidetektor-Computertomografie (MDCT) detektierter fokaler Leberläsionen (FLL) im subzentimetrischen Bereich bei Krebspatienten. Material und Methoden: Über einen Zeitraum von 12 Monaten wurden alle Patienten mit extrahepatischen Tumoren, bei denen kleine (< 10 mm), unklare fokale Leberläsionen in der Ganzkörper-Computertomografie (CT) oder in der abdominalen CT detektiert wurden, direkt einer gezielten Ultraschall(US)-Untersuchung unterzogen, um zystische Läsionen auszuschließen. Wurde im nicht kontrastverstärkten US keine Zyste oder andere Läsion im verdächtigen Bereich nachgewiesen, so wurde CEUS durchgeführt. In der arteriellen Phase wurde auf den im MDCT verdächtigen Bereich fokussiert, während in der portal-sinusoidalen Phase das gesamte Organ untersucht wurde. Ergebnisse: Von 132 Patienten mit in der MDCT verdächtigen, aber unklaren subzentimetrischen fokalen Leberläsionen (206 Läsionen) wurden mittels US 138 Läsionen von 87 Patienten als zystisch eingestuft. Bei 45 Fällen wurde bei fehlendem Nachweis einer Zyste oder jedweder anderen Abnormität CEUS durchgeführt. Die CEUS-Ergebnisse wurden durch zusätzliche oder auch Follow-up-Untersuchungen bei 43 / 45 Patienten bestätigt (3 Zysten, 8 Hämangiome, 47 Metastasen, 2 Fälle fokaler Steatose, 2 eosinophile Nekrosen, 1 Granulom, 1 Abszess, 1 Fistel). 3 Läsionen entgingen CEUS (1 Metastase und 2 benigne Läsionen). In 8 Fällen wurden mittels CEUS zusätzliche Lebermetastasen detektiert. Schlussfolgerung: CEUS erweist sich für die Diagnose und auch den Ausschluss von Metastasen bei Krebspatienten mit subzentimetrischen, unklaren fokalen Leberläsionen in der MDCT als hilfreich.

Abstract

Purpose: To evaluate whether the use of contrast-enhanced ultrasound (CEUS) could improve the characterization of indeterminate subcentimetric focal liver lesions (FLLs) seen with multidetector computed tomography (MDCT) in cancer patients. Materials and Methods: For 12 months all patients with extrahepatic tumors showing small (< 10 mm), indeterminate focal liver lesions on whole-body or abdominal computed tomography (CT) underwent immediate, targeted ultrasound (US) to rule out a cystic lesion. Whenever unenhanced US demonstrated a non-cystic lesion or failed to recognize any focal abnormality within the suspected area, CEUS was carried out. During the arterial phase, CEUS was focused on the area reflecting the CT finding, while the entire organ was explored during the portal-sinusoidal phase. Results: Among the 132 patients with MDCT evidence of indeterminate, subcentimetric focal liver lesions (206 lesions), US proved the cystic nature of 138 lesions in 87 patients. In 45 cases US failed to recognize any abnormality or cystic image and these subjects underwent CEUS. The CEUS results were confirmed by further assessment or follow-up for 43 / 45 patients (3 cysts, 8 hemangiomas, 47 metastases, 2 areas of focal steatosis, 2 eosinophilic necroses, 1 granuloma, 1 abscess, 1 fistula). CEUS failed to detect 3 lesions (1 metastasis and 2 benign lesions). In 8 cases CEUS recognized additional liver metastases. Conclusion: CEUS can be helpful in demonstrating or excluding metastases in cancer patients with MDCT evidence of subcentimetric, indeterminate focal liver lesions.

References

  • 1 Claudon M, Cosgrove D, Albrecht T et al. Guidelines and good clinical practice recommendations for contrast-enhanced ultrasound (CEUS) – Update 2008.  Ultraschall in Med. 2008;  29 28-44
  • 2 Khalil H I, Patterson S A, Panicek D M. Hepatic lesions deemed too small to characterize at CT: prevalence and importance in women with breast cancer.  Radiology. 2005;  235 872-878
  • 3 Jones E C, Chezmar J L, Nelson R C et al. The frequency and significance of small hepatic lesions (less than or equal to 15 mm) detected by CT.  AJR. 1992;  158 535-539
  • 4 Schwartz L H, Gandras E J, Colangelo S M et al. Prevalence and importance of small hepatic lesions found at CT in patients with cancer.  Radiology. 1999;  210 71-74
  • 5 American College of Radiology .ACR Appropriateness criteria. Liver lesion characterization. Available at http://www.acr.org
  • 6 Kim K W, Kim A Y, Kim T K. Small (< 2 cm) hepatic lesions in colorectal cancer patients: detection and characterization on mangafodipir trisodium-enhanced MRI.  AJR. 2004;  182 1233-1240
  • 7 Mueller G C, Hussain H K, Carlos R C et al. Effectiveness of MR imaging in characterizing small hepatic lesions: routine versus expert interpretation.  AJR. 2003;  180 673-680
  • 8 Patterson S A, Khalil H I, Panicek D M. MRI evaluation of small hepatic lesions in women with breast cancer.  AJR. 2006;  187 307-312
  • 9 Fong Y, Saldinger P F, Akhurst T et al. Utility of 18F-FDG positron emission tomography scanning on selection of patients for resection of hepatic colorectal metastases.  Am J Surg. 1999;  178 282-287
  • 10 Kong G, Jackson C, Koh D M et al. The use of 18F FDG PET/CT in colorectal liver metastases-comparison with CT and liver MRI.  Eur J Nucl Med Mol Imaging. 2008;  35 1323-1329
  • 11 Eberhardt S C, Choi P H, Bach A M et al. Utility of sonography for small hepatic lesions found on computed tomography in patients with cancer.  J Ultrasound Med. 2003;  22 335-343
  • 12 Quaia E, Calliada F, Bertolotto M et al. Characterization of focal liver lesions with contrast specific US modes and a sulfur hexafluoride-filled microbubble contrast agent: diagnostic performance and confidence.  Radiology. 2004;  232 420-430
  • 13 Strobel D, Seitz K, Blank W et al. Contrast-enhanced ultrasound for the characterization of focal liver lesions-diagnostic accuracy in clinical practice (DEGUM multicenter trial).  Ultraschall in Med. 2008;  29 499-505
  • 14 Romanini L, Passamonti M, Aiani L et al. Economic assessment of contrast-enhanced ultrasonography for evaluation of focal liver lesions: a multicentre Italian experience.  Eur Radiol. 2007;  17 F99-F106
  • 15 Rettenbacher T. Focal liver lesion: role of contrast-enhanced ultrasound.  Eur J Radiol. 2007;  64 173-182
  • 16 Leen E, Ceccotti P, Kalogeropoulou C et al. Prospective multicenter trial evaluating a novel method of characterizing focal liver lesions using contrast-enhanced sonography.  AJR. 2006;  186 1551-1559
  • 17 Catalano O, Nunziata A, Lobianco R et al. Real-time harmonic contrast material-specific US of focal liver lesions.  RadioGraphics. 2005;  25 333-349
  • 18 Strobel D, Seitz K, Blank W et al. Tumor-specific vascularization pattern of liver metastasis, hepatocellular carcinoma, hemangioma and focal nodular hyperplasia in the differential diagnosis of 1,349 liver lesions in contrast-enhanced ultrasound (CEUS).  Ultraschall in Med. 2009;  30 376-382
  • 19 Seitz K, Strobel D, Bernatik T et al. Contrast-Enhanced Ultrasound (CEUS) for the characterization of focal liver lesions – prospective comparison in clinical practice: CEUS vs. CT (DEGUM multicenter trial).  Ultraschall in Med. 2009;  30 383-389

Dr. Orlando Catalano

Radiology, INT Pascale

via Semmola

80131 Naples

Italy

Phone: ++ 39/81/5 90 36 64

Fax: ++ 39/81/5 90 38 25

Email: orlandcat@tin.it

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