Klin Padiatr 2009; 221(6): 390-392
DOI: 10.1055/s-0029-1239528
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Organ Donor with Unclear Primary Brain Tumor, a Contraindication for Transplantation? – Case Report of a One Year Old Child

Organspender mit unklarem Hirntumor, eine Kontraindikation zur Transplantation? – Fallbericht eines einjährigen KindesJ. W. Rey1 , P. Heister2 , U. Wirges3 , S. Nadalin4 , R. Breuer3 , T. Niehues2
  • 1Department of Internal Medicine I, University Medical Center Mainz, Germany
  • 2HELIOS Klinikum Krefeld, Centre for Child and Adolescent Health, Krefeld, Germany
  • 3German Organ Procurement Organisation (DSO), Region of North-Rhine Westphalia, Essen, Germany
  • 4Department of General, Visceral and Transplant Surgery, University Hospital of Tübingen, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 November 2009 (online)

Abstract

Background and Case Report: The use of organs from donors with central nervous systems (CNS) malignancies is controversial discussed. We present a 1 year old boy, who was admitted for torticollis. A computer tomography detected a large tumor in the posterior cranial fossa. The tumor was resected, but postoperatively a malignant brain swelling occurred, being resistant to standard treatment. After brain death was established and permission was given, organ donation was performed. All grafts showed good initial functions and no complications.

Methods: We investigated the evidence for transplantation of organs from donors with central nervous malignancies.

Results: The Australia and New Zealand Combined Dialysis and Transplant Registry, the United Network for Organ Sharing and Hornik et al., reported three transmissions of a glioblastoma multiforme in 958 recipients, who received grafts from donors with CNS tumors. In contrast the Israel Penn International Tumor Registry suggests that transmission is more common: 62 organs were transplanted, 14 cases showed transmission. All cases of medulloblastoma, showing transmission were associated with ventriculoperitoneal shunt. In summary, 1 020 organs of CNS tumors were transplanted, 17 cases were identified with tumors transmission from CNS malignancy.

Conclusion: Organ donors where brain death is established suffering from brain tumors should not be generally regarded as contraindications for an organ transplant. Organs from patients with risk factors (e. g. ventriculoperitoneal shunt) should be excluded from the donor pool as transmission is more likely. The risk of donor transmitted malignancies should be weight against the urgency to receive a transplant graft.

Zusammenfassung

Hintergrund und Fallbeschreibung: Die Verwendung von Organen mit beim Organspender bekannten malignen Hirntumoren wird kontrovers diskutiert. Wir berichten über den Fall eines einjährigen Jungen, der mit einem Schiefhals. Die Computertomografie zeigte einen großen Tumor der hinteren Schädelgrube. Im postoperativen Verlauf der Tumorresektion kam es zu einem malignen Hirnödem, welches trotz Therapie fortschritt. Nach Feststellung des Hirntodes und Einverständnis durch die Eltern konnte eine Organspende realisiert werden. Alle Transplantate zeigten eine sehr gute initiale Funktion.

Methoden: Wir untersuchten die Evidenz der Transplantation von Organen, deren Spender an primär malignen Hirntumoren litten.

Ergebnisse: Die Australia and New Zealand Combined Dialysis and Transplant Registry, die United Network of Organ Sharing sowie Hornik und Mitarbeiter berichten insgesamt über drei Fälle von Tumorübertragung bei 958 Empfängern, die eine Transplantation von Spendern mit malignen Hirntumoren erhalten haben. Im Gegensatz zum Israel Penn International Tumor Registry, das eine höhere Inzidenz sieht: Von 62 transplantierten Organen war bei 14 Fällen eine Transmission festgestellt worden. Alle Fälle mit der Diagnose eines Medulloblastoms zeigten insbesondere dann eine Übertragung, wenn der Spender mit einem ventrikuloperitonealen Shunt versorgt war. Zusammengefasst wurden 1 020 Organe mit der Anamnese eines malignen Hirntumors transplantiert. 17 Fälle zeigten eine Übertragung des Tumors auf den Empfänger.

Schlussfolgerung: Potenzielle Organspender mit malignen Hirntumoren bei denen der Hirntod festgestellt wurde, müssen nicht grundsätzlich von der Organspende ausgeschlossen werden. In allen Fällen ist das Risiko der Übertragung gegenüber der Dringlichkeit einer lebensrettenden Transplantation abzuwägen.

References

  • 1 Varan A. et al . Extraneural metastasis in intracranial tumors in children: the experience of a single center.  J Neurooncol. 2006;  79 ((2)) 187-190
  • 2 Berger MS. et al . The risks of metastases from shunting in children with primary central nervous system tumors.  J Neurosurg. 1991;  74 ((6)) 872-877
  • 3 Buell JF. et al . Donors with central nervous system malignancies: are they truly safe?.  Transplantation. 2003;  76 ((2)) 340-343
  • 4 Kauffman HM, MacBride MA, Delmonico FL. First report of the United Network for Organ Sharing Transplant Tumor Registry: donors with a history of cancer.  Transplantation. 2000;  70 ((12)) 1747-1751
  • 5 Penn I. Questions about the use of organ donors with tumors of the central nervous system.  Transplantation. 2000;  70 ((1)) 249-250
  • 6 Chui AK. et al . Risk of tumor transmission in transplantation from donors with primary brain tumors: an Australian and New Zealand registry report.  Transplant Proc. 1999;  31 ((1–2)) 1266-1267
  • 7 Kauffman HM. et al . Deceased donors with a past history of malignancy: an organ procurement and transplantation network/united network for organ sharing update.  Transplantation. 2007;  84 ((2)) 272-274
  • 8 Hornik L. et al . Organs from donors with primary brain malignancy: the fate of cardiac allograft recipients.  Transplant Proc. 2004;  36 ((10)) 3133-3137

Correspondence

Dr. Johannes Wilhelm Rey

University Medical Center

Mainz

Department of Internal Medicine I

Langenbeckstraße 1

55131 Mainz

Germany

Phone: +49/6131/17/2884

Fax: +49/6131/17/5642

Email: rey@1-med.klinik.uni-mainz.de

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