Fortschr Neurol Psychiatr 2021; 89(09): 424-432
DOI: 10.1055/a-1483-9904
Originalarbeit

Stationäre psychiatrische Versorgung in der Corona-Krise durch Psychologen und Psychiater im Homeoffice und in der Klinik

Inpatient Psychiatric Treatment in the Corona-crisis by Psychologists and Psychiatrists in Home-office and in the Clinic
Annette Schaub
Psychiatrie und Psychotherapie, LMU Klinikum der Universität München Medizinische Klinik und Poliklinik IV, München, Germany
,
Clara Michel
Psychiatrie und Psychotherapie, LMU Klinikum der Universität München Medizinische Klinik und Poliklinik IV, München, Germany
,
Paula Beck
Psychiatrie und Psychotherapie, LMU Klinikum der Universität München Medizinische Klinik und Poliklinik IV, München, Germany
,
Peter Falkai
Psychiatrie und Psychotherapie, LMU Klinikum der Universität München Medizinische Klinik und Poliklinik IV, München, Germany
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Seit Auftreten der neuen Coronavirus (COVID-19) Pandemie im März 2020 erkrankten viele Menschen in Deutschland. Dies bedeutete eine Herausforderung für die Versorgung psychisch kranker stationärer Personen. Es kam zu einem sozialen Shut-down in Bayern mit Abnahme der sozialen Kontakte. Die vorliegende Studie beschäftigt sich mit der Umsetzung der stationären psychiatrischen Versorgung durch Psychologen und Psychiater im homeoffice und in der Klinik. Psychologen der Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der LMU München etablierten in der akuten Krise im homeoffice während der Quarantäne zusammen mit den in der Klinik tätigen Ärzten eine telefonische Patientenversorgung für stationäre Patienten, an der 23 Patienten mit depressiven und schizophrenen Störungen teilnahmen. Die Psychologen arbeiteten danach im stationären Setting mit 98 Teilnehmern. Die derzeitige Notlage und ihre Belastungen werden thematisiert und neue therapeutische Komponenten in die Versorgung integriert. Die Umsetzbarkeit von homeoffice, deren Möglichkeiten und Grenzen werden vorgestellt. Konzepte der stationären Patientenversorgung für Betroffene mit affektiven und schizophrenen Störungen sowie aktuelle Belastungsfaktoren und psychotherapeutische Konzepte werden thematisiert. Der aktuelle Ansatz wird von den Betroffenen und Ärzten positiv bewertet und bietet gute Möglichkeiten in der derzeitigen Situation. Mit Ausnahme der Patienten von der Akutstation konnten alle Patienten und selbst ältere von dieser Maßnahme profitieren. Während der Krise von März bis August arbeiteten alle Psychologen auf Ganztagsstellen mit der üblichen Behandlungsfrequenz von 1–2 Sitzungen die Woche, was insbesondere für ältere Personen von Bedeutung war. Während der akuten COVID-19 Krise pausierten lediglich stationsübergreifende Gruppen und Angehörigengruppen. Die Psychologen hatten wie die Ärzte und das Pflegepersonal eine systemrelevante Aufgabe.

Abstract

Since the emergence of the new coronavirus (COVID-19) pandemic in March 2020, many people in Germany have become ill. This meant a challenge for the care of mentally ill hospitalized patients. There was a social shut-down in Bavaria with a decrease in social contacts. The present study deals with psychiatric care provided to these patients by psychologists and psychiatrists working in the home office and in the clinic. Psychologists from the Department of Psychiatry and Psychotherapy at LMU Munich, together with physicians working in the clinic, established telephone-based patient care for inpatients during the acute crisis in the home office during quarantine, in which 23 patients with depressive and schizophrenic disorders participated. Psychologists then worked in the hospital with 98 hospitalized patients. Current distress and its stresses were addressed and new therapeutic components were integrated into care. The feasibility of home office, its possibilities and limitations are presented. In this study, care concepts for hospitalized patients with affective and schizophrenic disorders as well as current stress factors and psychotherapeutic concepts will be addressed. The current approach was positively evaluated by patients and physicians and is thus promising in the current situation. With the exception of patients in the acute ward, all patients and even older ones benefited from this measure. During the crisis from March to August, all psychologists worked on full-time positions with the usual treatment frequency of 1–2 sessions a week, which was especially important for elderly individuals. During the acute COVID-19 crisis, there was a pause only in the treatment of ward-wide groups and family groups. Psychologists, like physicians and nurses, had a system-relevant role to play.



Publication History

Received: 08 October 2020

Accepted: 05 April 2021

Article published online:
14 June 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Horesh D, Brown AD. Traumatic stress in the age of Covid-19: A call to close critical gaps and adapt to new realities. 2020; 12: 331-335 ISSN: 1942-9681 doi: http://dx.doi.org/10.1037/tra0000592
  • 2 Pinkham AE, Ackerman RA, Depp CA, Harvey PD, Moore RC. A Longitudinal Investigation of the Effects of the COVID-19 Pandemic on the Mental Health of Individuals with Pre-existing Severe Mental Illnesses. Psychiatry Res 2020; 294: 113493 published online. doi: 10.1016/j.psychres.2020.113493 PMCID: PMC7528831 PMID: 33038789
  • 3 Qin P, Mehlum L. National observation of suicide in the first 3 months under COVID 19 pandemic. Acta Psychiatric Scand 2020; 143: 92-93 doi: https://doi.org/10.1111/acps.13246
  • 4 Süddeutsche Zeitung. Wissen. Die Corona-Pandemie im Überblick (25/26.02.2020). Im Internet: https://www.sueddeutsche.de/wissen/wissenschaft-wie-hoch-ist-die-gefahr-einer-coronavirus-ausbreitung-dpa.urn-newsml-dpa-com-20090101-200226-99-84644; Stand: 17.09.2020
  • 5 Brooks SK, Webster RK, Smith LE. et al. The psychosocial impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. Lancet 2020; 395: 912-920
  • 6 Meyer-Kalos PS, Roe D, Gingerich S. et al. The impact of COVID-19 on coordinated specialty care (CSC) for people with first episode psychosis (FEP): Preliminary observations, and recommendations, from the United States, Israel and China. Counselling Psychology Quarterly 2020. doi: 10.1080/09515070.2020.1771282
  • 7 Lazarus RS. Emotion and adaptation. New York: Oxford Press; 1991
  • 8 Werner EE, Smith RS. Vulnerable but invincible. New York: Graw-Hill Book Company; 1982
  • 9 DʼAmelio R, Archonti C, Falkai P. et al. Psychologische Konzepte und Möglichkeiten der Krisenintervention in der Notfall- und Rettungsmedizin 2006; 9: 194-204 doi: 10.1007/s10049-005-0790-y
  • 10 Hobfoll SE, Watson P, Bell CC. et al. Five essential elements of immediate and mid-term mass trauma intervention: Empirical evidence. Psychiatry 2007; 70: 283-315 doi: 10.1521/psyc.2007.70.4.283
  • 11 Maercker A. Posttraumatische Belastungsstörungen. Berlin: Heidelberg; 2013
  • 12 Schaub A, Hippius H, Möller H-J. et al. Psychoeducational and Cognitive Behavioral Treatment Programs: Implementation and Evaluation From 1995 to 2015 in Kraepelinʼs Former Hospital. Schizophrenia Bulletin 2016; 42: 81-89 doi: 10.1093/schbul/sbw057
  • 13 Schaub A, Mueser KT, von Werder T. et al. A Randomized Controlled Trial of Group Coping-Oriented Therapy vs Supportive Therapy in Schizophrenia: Results of a 2-Year Follow-up. Schizophrenia Bulletin 2016; 42: 71-80 doi: 10.1093/schbul/sbw032
  • 14 Schaub A. Cognitive-behavioural coping-orientated therapy for schizophrenia: a new treatment model for clinical service and research. Perris C, McGorry P. Cognitive Psychotherapy of Psychotic and Personality Disorders. Handbook of Theory and Practice Chichester, UK: Wiley & Sons; 1998: 91-109
  • 15 Schaub A, Goldmann U, Mueser T. et al. Efficacy of extended clinical management, group CBT, and group plus individual CBT for major depression: Results of a two-year follow-up study. J Affect Disord 2018; 238: 570-578 doi: 10.1016/j.jad.2018.05.081
  • 16 Schaub A, Goerigk S, Mueser TK. et al. A two-year longitudinal study of neuropsychological functioning, psychosocial adjustment and rehospitalisation in schizophrenia and major depression. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience 2020; 270: 699-708 doi: 10.1007/s00406-020-01118-x
  • 17 Schaub A, Roth E, Goldmann U. Kognitiv-psychoedukative Therapie zur Bewältigung von Depressionen. Ein Therapiemanual. 2. Aufl. Göttingen: Hogrefe; 2013
  • 18 Schramm E. Interpersonelle Psychotherapie – zur Behandlung depressiver und anderer psychischer Störungen. Stuttgart, Germany: Schattauer; 2010
  • 19 Schaub A, Frank R. Sprechstunde für Kinder psychisch kranker Eltern. Monatsschrift Kinderheilkunde 2010; 158: 858-867
  • 20 Hinsch R, Pfingsten U. Training sozialer Kompetenzen. 4. Aufl.. Tübingen: Beltz PVU; 2012
  • 21 Potreck-Rose F, Jacob G.. Selbstzuwendung, Selbstakzeptanz, Selbstvertrauen. 9th ed.. Suttgart: Klett-Cotra; 2015
  • 22 Kaluza G. Stressbewältigung. 2. Aufl. Heidelberg, Germany: Springer; 2011
  • 23 Maercker A, Forstmeier S. Der Lebensrückblick in Therapie und Beratung. Heidelberg: Springer Verlag; 2013. doi: 10.1007/978-3-642-28199-0
  • 24 Linehan M. Cognitive-Behavioral Treatment of Borderline Personality Disorders. New York: Guilford Press; 2003
  • 25 McCullough JP. Treatment for Chronic Depression. Cognitive Behavioral Analysis System of Psychotherapy. New York: Guilford; 2003
  • 26 Moritz S, Woodward TS. Metacognitive training in schizophrenia: from basic research to knowledge translation and intervention. Current Opinion in Psychiatry 2007; 20: 619-625
  • 27 Summ E. „Psychoedukation Angst bei stationären Patienten - PAsta“. Entwicklung und Evaluation eines stationären psychoedukativen Gruppenprogramms zur Behandlung von Angst [Dissertation]. Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) 2008. doi: urn:nbn:de:bvb:29-opus-8541
  • 28 Schramm E, Klecha D. Interpersonelle Psychotherapie in der Gruppe. Das Kurzmanual. Stuttgart: Schattauer; 2010
  • 29 Dilling H, Harald JF. Taschenführer zur ICD-10 Klassifikation psychischer Störungen. 7. überarbeitete Auflage. Berücksichtigung der Änderungen entsprechend ICD-10-GM 2014. Bern: Verlag Hans Huber, Hogrefe AG; 2014
  • 30 Weber W. Wege zum helfenden Gespräch. Gesprächsleitfaden in der Praxis. München: Ernst Reinhard Verlag; 2019
  • 31 Better Hello. Psychologische Versorgung in der Corona Krise. Im Internet: www.hellobetter.de/coronakrise/ Stand: 17.09.2020
  • 32 Schaub A, Neubauer N, Mueser KT. et al. Neuropsychological functioning in inpatients with major depression or schizophrenia. BMC Psychiatry 2013; 13: 203 doi: 10.1186/1471-244x-13-203
  • 33 Hofmann E. Progressive Muskelentspannung: Ein Trainingsprogramm (Therapeutische Praxis). 3. Aufl.. Göttingen: Hogrefe; 2012
  • 34 Hautzinger M. Depression im Alter. Weinheim: Beltz; 2016
  • 35 Alcalá LA. Media Literacy among the Elderly. The International Encyclopedia of Media Literacy 2019; 1-5 doi: 10.1177 %2F1461444818787348
  • 36 Fathi K. Resilienz im Spannungsfeld zwischen Entwicklung und Nachhaltigkeit – Anforderungen an gesellschaftliche Zukunftssicherung im 21. Jahrhundert. Wiesbaden: Springer Verlag; 2019. doi: 10.1007/978-3-658-26941-8