Abstract
Résumé. Une fonction pulmonaire réduite s’associe à une mortalité accrue. La prévalence de troubles respiratoires fonctionnels dépend de sa définition, des références employées et de l’utilisation ou non de bronchodilatateur. Dans l’étude PneumoLaus, conduite entre 2014 et 2017 dans un échantillon de la population de Lausanne, la prévalence d’obstruction chronique était de 3,8 %, d’obstruction réversible de 2,5 % et de possible restriction de 2,2 %, proportions plus basses que dans d’autres études populationnelles. Les hommes présentaient plus souvent des anomalies spirométriques comparé aux femmes et les fumeurs plus souvent que les non-fumeurs. Deux tiers des sujets avec obstruction chronique, pour la plupart sans symptômes respiratoires, ne se connaissaient pas de maladie pulmonaire.
Abstract. Reduced lung function predicts increased mortality. The prevalence of spirometric abnormalities depends on their definition, the references values used and the use or not of bronchodilation. In the PneumoLaus study, conducted between 2014 and 2017 in a sample of the general population of Lausanne, prevalence of chronic obstruction was 3,8 %, of reversible obstruction 2,5 % and of possible restriction 2,2 %. These numbers are lower than in other population studies. Men had more abnormal spirometry results than women, and ever-smokers more than never-smokers. Two thirds of participants with chronic obstruction, most of which without respiratory symptoms, were not aware of any lung disease.
Zusammenfassung. Eine verminderte Lungenfunktion ist mit erhöhter Mortalität verbunden. Die Prävalenz funktioneller Atemwegserkrankungen hängt von ihrer Definition, den verwendeten Referenzen und der Frage ab, ob ein Bronchodilatator verwendet wird oder nicht. In der PneumoLaus-Studie, die zwischen 2014 und 2017 in einer Stichprobe der Lausanner Bevölkerung durchgeführt wurde, betrug die Prävalenz der chronischen Obstruktion 3,8 %, der reversiblen Obstruktion 2,5 % und der möglichen Restriktion 2,2 %, was einem niedrigeren Anteil entspricht als in anderen Bevölkerungsstudien. Männer hatten häufiger spirometrische Anomalien als Frauen und Raucher häufiger als Nichtraucher. Zwei Drittel der Patienten mit chronischer Obstruktion, meist ohne Atemwegsbeschwerden, waren sich keiner Lungenerkrankung bewusst.
Bibliographie
Forced expiratory volume in one second: not just a lung function test but a marker of premature death from all causes. Eur Respir J 2007; 30: 616–622.
:Forced vital capacity, airway obstruction and survival in a general population sample from the USA. Thorax 2011; 66: 49–54.
:Determinants of underdiagnosis of COPD in national and international surveys. Chest 2015; 148: 971–985.
, :Chronic obstructive pulmonary disease mortality and prevalence: the associations with smoking and poverty – a BOLD analysis. Thorax 2014; 69: 465–473.
, :The Rotterdam Study: 2016 objectives and design update. Eur J Epidemiol 2015; 30: 661–708.
, :SAPALDIA: methods and participation in the cross-sectional part of the Swiss Study on Air Pollution and Lung Diseases in Adults. Soz Praventivmed 1997; 42: 67–84.
, :GLI 2012 equations define few spirometric anomalies in the general population: the PneumoLaus study. Respir Res 2018; 19: 250.
:Standardisation of spirometry. Eur Respir J 2005; 26: 319–338.
, :Multi-ethnic reference values for spirometry for the 3–95-yr age range: the global lung function 2012 equations. Eur Respir J 2012; 40: 1324–1343.
, :Interpretative strategies for lung function tests. Eur Respir J 2005; 26: 948–968.
, :Spirometric reference values from a sample of the general U.S. population. Am J Respir Crit Care Med 1999; 159: 179–187.
:Prevalence of airflow obstruction in smokers and never-smokers in Switzerland. Eur Respir J 2010; 36: 1259–1269.
, :Lung function in healthy never smoking adults: reference values and lower limits of normal of a Swiss population. Thorax 1996; 51: 277–283.
:The European Respiratory Society spirometry tent: a unique form of screening for airway obstruction. Eur Respir J 2012; 39: 1458–1467.
, :Reference equations for lung function screening of healthy never-smoking adults aged 18–80 years. Eur Respir J 2008; 31: 860–868.
, :COPD prevalence in a 472 north-eastern Italian general population. Respir Med 2015, 109:1040–1047.
: