Skip to main content
Log in

Screening und Epidemiologie des Diabetes

Aktueller Stand in Deutschland

Screening and epidemiology of diabetes

Status quo in Germany

  • Leitthema
  • Published:
Der Diabetologe Aims and scope

Zusammenfassung

Die Anzahl der Menschen mit Diabetes steigt seit Jahrzehnten und wird Prognosen zufolge auch künftig weiter zunehmen. Laut Daten gesetzlicher Krankenversicherungen (GKV) lag im Jahr 2011 in Deutschland eine Diabetesprävalenz (ICD-10 [„Internationale statistische Klassifikation der Krankheiten und verwandter Gesundheitsprobleme, 10. Revision“]: E11–E14) von 9,7 % (Frauen: 9,4 %, Männer: 10,1 %) vor. Typ-2- und Typ-1-Diabetes wurden bei 7,5 % bzw. 0,28 % der Versicherten dokumentiert. Die jährliche kumulative Diabetesinzidenz (2012) betrug bei Frauen 1,0 % und bei Männern 1,1 % (insgesamt 1,0 %: 565.040 GKV-Versicherte). Männer erhielten im Durchschnitt 2 Jahre früher eine Typ-2-Diabetes-Diagnose als Frauen (61 vs. 63 Jahre). Über alle Altersgruppen hinweg war das relative Sterberisiko bei Frauen mit Diabetes um das 1,52-Fache erhöht (Männer: 1,56). Menschen mit Diabetes haben im Vergleich zu denjenigen ohne diese Stoffwechselerkrankung weiterhin eine verringerte Anzahl verbleibender gesunder Lebensjahre. Angesichts der hohen individuellen und gesellschaftlichen Belastung erfüllt der Typ-2-Diabetes die Kriterien für Screening. Ein erhöht wahrgenommenes subjektives Krankheitsrisiko ist eine wichtige Voraussetzung für präventives Handeln. Von Personen mit einem anhand von Risikofaktoren erkennbaren hohen Diabetesrisiko wird die individuelle Erkrankungswahrscheinlichkeit grob unterschätzt. Die ärztliche Beratung zum Diabetes kann zu einer realistischeren Einschätzung des eigenen Erkrankungsrisikos beitragen.

Abstract

The number of people with diabetes has been rising for decades and is forecast to continue to increase in the future. Based on data from statutory health insurance companies (SHI), there was a diabetes prevalence (ICD-10 [International Classification of Diseases and Related Health Problems, 10th revision]: E11–E14) of 9.7% (women: 9.4%, men: 10.1%) in Germany in 2011. Type 2 and type 1 diabetes were documented in 7.5 and 0.28%, respectively. The annual cumulative diabetes incidence (2012) was 1.0% in women and 1.1% in men (total 1.0%: 565,040 persons). On average, men received a type 2 diabetes diagnosis two years earlier than women (61 vs 63 years). Across all age groups, the relative risk of death was 1.52 times higher for women with diabetes (men: 1.56). People with diabetes also have a reduced number of remaining healthy life years compared to people without diabetes. Given the high individual and societal burden, type 2 diabetes meets the criteria for screening. An increased perceived risk of a disease is an important prerequisite for preventive actions. Individuals with a high risk of diabetes, identifiable by risk factors, showed a gross underestimation of their individual likelihood of developing the disease. Medical counselling on diabetes can contribute to a more realistic assessment of one’s own risk of developing the disease.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Chen L, Islam RM, Wang J et al (2020) A systematic review of trends in all-cause mortality among people with diabetes. Diabetologia 63:1718–1735

    Article  Google Scholar 

  2. Heidemann C, Paprott R, Stühmann LM et al (2019) Perceived diabetes risk and related determinants in individuals with high actual diabetes risk: results from a nationwide population-based survey. BMJ Open Diabetes Res Care 7:e680

    Article  Google Scholar 

  3. Heidemann C, Scheidt-Nave C (2017) Prävalenz, Inzidenz und Mortalität von Diabetes mellitus bei Erwachsenen in Deutschland – Bestandsaufnahme zur Diabetes-Surveillance. J Health Monit 2:105–129

    Google Scholar 

  4. Huo L, Magliano DJ, Rancière F et al (2018) Impact of age at diagnosis and duration of type 2 diabetes on mortality in Australia 1997–2011. Diabetologia 61:1055–1063

    Article  Google Scholar 

  5. Huo L, Shaw JE, Wong E et al (2016) Burden of diabetes in Australia: life expectancy and disability-free life expectancy in adults with diabetes. Diabetologia 59:1437–1445

    Article  Google Scholar 

  6. Jacobs E, Rathmann W (2020) Screening auf Typ-2-Diabetes. Diabetologe 16:87–96

    Article  Google Scholar 

  7. Jacobs E, Rathmann W, Tönnies T et al (2020) Age at diagnosis of type 2 diabetes in Germany: a nationwide analysis based on claims data from 69 million people. Diabet Med 37:1723–1727

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Kowall B, Rathmann W, Stang A et al (2017) Perceived risk of diabetes seriously underestimates actual diabetes risk: the KORA FF4 study. PLoS ONE 12:e171152

    Article  Google Scholar 

  9. National Diabetes-Surveillance at the Robert Koch Institute (2019) Diabetes in Germany—national diabetes-surveillance report 2019. RKI, Berlin

    Google Scholar 

  10. NCD Risk Factor Collaboration (NCD-RisC) (2016) Worldwide trends in diabetes since 1980: a pooled analysis of 751 population-based studies with 4.4 million participants. Lancet 387:1513–1530

    Article  Google Scholar 

  11. Neu A, Bürger-Büsing J, Danne T et al (2019) Diagnosis, therapy and follow-up of diabetes mellitus in children and adolescents. Exp Clin Endocrinol Diabetes 127:S39–S72

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Reitzle L, Schmidt C, Du Y et al (2020) Einschätzungen zur Prävalenz mikrovaskulärer Folgeerkrankungen bei Diabetes mellitus in Deutschland. Analyse von Versichertendaten aller gesetzlichen Krankenkassen für die Jahre 2012 und 2013. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 63:1219–1230

    Article  Google Scholar 

  13. Ruiter RA, Kessels LT, Peters GJ et al (2014) Sixty years of fear appeal research: current state of the evidence. Int J Psychol 49:63–70

    Article  Google Scholar 

  14. Schmidt C, Reitzle L, Dreß J et al (2020) Prävalenz und Inzidenz des dokumentierten Diabetes mellitus – Referenzauswertung für die Diabetes-Surveillance auf Basis von Daten aller gesetzlich Krankenversicherten. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 63:93–102

    Article  Google Scholar 

  15. Schmidt C, Reitzle L, Heidemann C et al (2021) Excess mortality in adults with documented diabetes in Germany: routine data analysis of all insurance claims in Germany 2013–2014. BMJ Open 11:e41508

    Article  Google Scholar 

  16. Simmons RK, Griffin SJ, Lauritzen T et al (2017) Effect of screening for type 2 diabetes on risk of cardiovascular disease and mortality: a controlled trial among 139,075 individuals diagnosed with diabetes in Denmark between 2001 and 2009. Diabetologia 60:2192–2199

    Article  Google Scholar 

  17. Tamayo T, Brinks R, Hoyer A et al (2016) Prevalence and incidence of diabetes in Germany. Dtsch Arztebl Int 113:177–182

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. Tönnies T, Röckl S, Hoyer A et al (2019) Projected number of people with diagnosed type 2 diabetes in Germany in 2040. Diabet Med 36:1217–1225

    Article  Google Scholar 

  19. Wallace AS, Wang D, Shin JI et al (2020) Screening and diagnosis of prediabetes and diabetes in US children and adolescents. Pediatrics 146:e20200265

    Article  Google Scholar 

  20. Wong E, Backholer K, Gearon E et al (2013) Diabetes and risk of physical disability in adults: a systematic review and meta-analysis. Lancet Diabetes Endocrinol 1:106–114

    Article  Google Scholar 

  21. Yau JW, Rogers SL, Kawasaki R et al (2012) Global prevalence and major risk factors of diabetic retinopathy. Diabetes Care 35:556–564

    Article  Google Scholar 

  22. Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung in der Bundesrepublik Deutschland (2019) DMP-Atlas Nordrhein-Westfalen: Regionalisierte Darstellung der Disease-Management-Programme. https://www.zi-dmp.de/dmp-atlas_nrw/. Zugegriffen: 14. Apr. 2021

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Wolfgang Rathmann MSPH (USA).

Ethics declarations

Interessenkonflikt

W. Rathmann gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden vom Autor keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Rathmann, W. Screening und Epidemiologie des Diabetes. Diabetologe 17, 494–500 (2021). https://doi.org/10.1007/s11428-021-00774-4

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11428-021-00774-4

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation