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Palliative Viszeralchirurgie bei maligner Dünndarmobstruktion nach kolorektalem Karzinom

Palliative surgery of malignant small bowel obstruction after colorectal cancer

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Zusammenfassung

Anhand der Fallgeschichte eines Patienten mit bereits zum Zeitpunkt der Erstdiagnose fortgeschrittenem kolorektalen Karzinom werden viszeralchirurgische Therapieoptionen im palliativen Setting diskutiert, insbesondere unter dem Aspekt, dass Entscheidungen akut und auf Basis begrenzt verfügbarer Informationen bei primär schon hohem chirurgischen Workload in der Dienstsituation zu treffen sind. Nach Durchsicht der Literatur und dem festgestellten Mangel an qualitativ hochwertigen Studien zur Therapie der malignen Darmobstruktion bei fortgeschrittener Tumorerkrankung kommt der interdisziplinären und interprofessionellen Entscheidungsfindung, der Risikostratifizierung bezüglich invasiver Eingriffe (z. B. unter Verwendung von Prognosetools) und dem Empowerment des Patienten bezüglich der Entscheidungsfindung eine wesentliche Bedeutung zu.

Summary

Although invasive surgical procedures in cancer patients can possibly cure malignancy, these strategies are potentially harmful by restricting quality of life and lifetime. Surgical therapies in palliative situations have to be carefully considered and well planned for every individual patient. The case report of the following patient suffering from malignant small bowel obstruction caused by local recurrence of colorectal cancer may make aware of difficulties and doubts in decision-making. After research oft the literature on this topic it is obvious that standards of therapy currently do not exist.

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Literatur

  1. Österreichischen Gesellschaft für Chirurgische Onkologie/Austrian Society of Surgical Oncology. Manual der Chirurgischen Krebstherapie. 2011. S. 290.

  2. Ptok H, Gastinger I, Wolff S, et al. Palliativchirurgie in der Viszeralmedizin. Chirurg. 2016;3:216–24.

    Article  Google Scholar 

  3. Leitlinenprogramm Onkologie. S3-Leitlinie Kolorektales Karzinom, Version 2.0, November 2017. 2017.

    Google Scholar 

  4. Cousins SE, Tempest E, Feuer DJ. Surgery for the resolution of symptoms in malignant bowel obstruction in advanced gynaecological and gastrointestinal cancer (Review). Cochrane Libr. 2016; https://doi.org/10.1002/14651858.CD002764.pub2.

    Article  Google Scholar 

  5. Ferguson HJM, Ferguson CI, Speakman J, et al. Management of intestinal obstruction in advanced malignancy. Ann Med Surg. 2015;4:264–70.

    Article  Google Scholar 

  6. Dittrich A, Schubert B, Kramer M, et al. Benefits and risks of a percutaneous endoscopic gastrostomy (PEG) for decompression in patients with malignant gastrointestinal obstruction. Support Care Cancer. 2017;25:2849–56.

    Article  Google Scholar 

  7. Shariat-Madar B, Jayakrishnan TT, Gamblin TC, et al. Surgical management of bowel obstruction in patients with peritoneal carcinomatosis. J Surg Oncol. 2014;110:666–9.

    Article  Google Scholar 

  8. Simmons CPL, McMillan DC, McWilliams K, et al. Prognostic tools in patients with advanced cancer: a systematic review. J Pain Symptom Manage. 2017;53(5):962–970.e10.

    Article  Google Scholar 

  9. Amano K, Maeda I, Morita T, et al. Clinical implications of C‑reactive protein as a prognostic marker in advanced cancer patients in palliative care settings. J Pain Symptom Manage. 2016;51(5):860–7.

    Article  Google Scholar 

  10. Zhang B, Fang C, Deng D, et al. Research progress on common adverse events caused by targeted therapy for colorectal cancer (review). Oncol Lett. 2018;16:27–33.

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Deshaies I, Malka D, Soria J‑C, et al. Antiangiogenetic agents and late anastomotic complications. J Surg Oncol. 2010;101:180–3.

    PubMed  Google Scholar 

  12. Adam AB, Ozdamar MY, Esen HH, et al. Local effects of epidermal growth factor on the wound healing in esophageal anastomosis: an experimental study. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2017;99:8–12.

    Article  Google Scholar 

  13. Gaertner J, Knies A, Nauck F, et al. „curative“ treatments and palliative care: the lack of consensus, review. Curr Opin Oncol. 2014; https://doi.org/10.1097/CCO.0000000000000099.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. https://gutezitate.com/autor/theodor-billroth. Zugegriffen: 30. Dez. 2018.

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Correspondence to Karin Koisser.

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Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.

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Koisser, K. Palliative Viszeralchirurgie bei maligner Dünndarmobstruktion nach kolorektalem Karzinom. Wien Med Wochenschr 169, 381–386 (2019). https://doi.org/10.1007/s10354-019-00715-3

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10354-019-00715-3

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