Summary
"Breaking Bad News" outlines a pathway for medical and other professional staff to deliver bad news to patients, clients, their families and carers. Bad news can mean different things to different people. Basically, it means any information which adversely and seriously affects an individual point of view of future or situations without any feeling of hope. The way a doctor or other health or social care professionals deliver bad news places an indelible mark on the doctor/professional-patient relationship. The debate about the levels of truth given to patients about their diagnosis has developed significantly over the last few years. While doctors and professionals now increasingly share information it has been the practice to withhold information because it was believed to be in the best interests of the patient. We discuss the situation of a patient with renal cancer who developed metastases after surgery. Unfortunately a tumour embolism from the kidney flashed into the pulmonary arteries. First it was not for sure if there were any metastases beside the tumour embolus. Months after embolectomy by thoracic surgery there was certain evidence of multiple pulmonary nodal lesions. First and second line chemotherapies failed and the patient died within several months after start of pharmacologic treatment. The case report discusses diagnosis and procedures, how the patient was supported and the way he got information at any critical date.
Zusammenfassung
Das Patientengespräch hat einen wesentlichen Stellenwert im medizinischen Alltag eingenommen. Patienten möchten über Diagnosen und Prognosen ausführlich informiert werden und bei Alternativen aktiv in den Entscheidungsprozess miteinbezogen werden. Darüber hinaus wird Wert auf eine informative, stilvolle und empathische Mitteilung gelegt. Die entsprechende Zeit wird von Patienten und deren Angehörige mit Recht eingefordert. Das Gespräch zwischen Arzt und Patient ist somit ein wesentliches Hilfsmittel im Alltag des Gesundheitssystems, das vom Apparaten und Laborwerten nicht geleistet werden kann, und stellt ein zutiefst menschliches Bedürfnis von Arzt und Patient dar. Der folgende Fallbericht soll eine stufenweise Aufklärung eines Patienten mit anfänglich kurativen, aber im weiteren Verlauf fortgeschrittener und metastasierter maligner Erkrankung reflektieren. Ein Patient mit Nierenzellkarzinom wurde nach Abgehen eines Tumorembolus der Niere an der Thoraxchirurgie embolektomiert, wobei die Entfernung des Tumorzapfens nur unvollständig gelang. Wenige Monate danach wurden Lungenmetastasen diagnostiziert, und der Patient verstarb am Nierenzellkarzinom. Der Fallbericht diskutiert die Gespräche und Begleitung des Patienten.
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*Fallbericht im Rahmen des 10. Palliativlehrganges, Universitätslehrgang Palliative Care: Stufe II – Palliativmedizin – 2010 (Paracelsus Medizinische Privatuniversität, Salzburg, Österreich).
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Kudlacek, S., Meran, J. Ein Patient mit schicksalhaftem Verlauf nach Nephrektomie bei Hypernephrom Überbringen schlechter Nachrichten (Braking Bad News)* . Wien Med Wochenschr 162, 3–7 (2012). https://doi.org/10.1007/s10354-011-0042-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10354-011-0042-3