Zusammenfassung
Jährlich sterben in den Alpen 100 Personen durch Lawinen, dabei beträgt die Letalität bei Ganzverschüttung 52%, bei Teilverschüttung 4%. Die Überlebenswahrscheinlichkeit bei Ganzverschüttung fällt von der 18. bis zur 35. Minute von 91% auf 34% steil ab und bleibt dann konstant bis zu einem 2. Abfall bei 90 min. Falls keine schweren Verletzungen vorliegen, hängt die Behandlungsstrategie vor allem von der Verschüttungsdauer und Kerntemperatur ab. Bei einer Verschüttungsdauer ≤35 min gilt es, die akute Asphyxie durch rasche Bergung und kardiopulmonale Reanimation zu verhindern. Bei >35 min Verschüttungsdauer ist die Behandlung der Hypothermie vorrangig, dabei sind sanfte Bergung, EKG-Monitoring und Messung der Kerntemperatur die wichtigsten Maßnahmen. Pulslose Lawinenopfer mit Kerntemperatur <32°C und freien Atemwegen sollten unter ständiger kardiopulmonaler Reanimation in eine Klinik zur extrakorporalen Wiedererwärmung gebracht werden.
Abstract
Median annual mortality from snow avalanches in the Alps is 100, with mortality rate of 52% in completely-buried, versus 4% in partially buried persons. Survival probability in completely-buried victims plummets from 91% 18 min after burial to 34% at 35 min. Then it remains fairly constant until a second drop after 90 min. Strategy of rescuers is primarily governed by the length of snow burial and victim’s core temperature, in the absence of fatal injuries. With a burial time ≤35 min survival depends on preventing asphyxia by rapid extrication and cardiopulmonary resuscitation. With a burial time >35 min combating hypothermia becomes of paramount importance. Gentle extrication, ECG and core temperature monitoring are mandatory; pulse-less victims with core temperature <32°C (prerequisites being free airways) should be transported under continuous cardiopulmonary resuscitation to a special unit for extracorporeal re-warming.
Literatur
Brugger H, Durrer B, Adler-Kastner L et al. (2001) Field management of avalanche victims. Resuscitation 51: 7–15
Brugger H, Durrer B, Adler-Kastner L (1996) On-site triage of avalanche victims with asystole by the emergency doctor. Resuscitation 31: 11–16
Brugger H, Durrer B; International Commission for Mountain Emergency Medicine (2002) On-site treatment of avalanche victims. High Alt Med Biol 3: 421–425
Brugger H, Etter HJ, Zweifel B et al. (2007) The impact of avalanche rescue devices on survival. Resuscitation 75: 476–483
Brugger H, Falk M (2007) Effizienz der Notfallausrüstung beim Lawinenunfall. Notfall Rettungsmed 10: 587–588
Brugger H, Sumann G, Meister R et al. (2003) Hypoxia and hypercapnia during respiration into an artificial air pocket in snow: implications for avalanche survival. Resuscitation 58: 75–81
Danzl DF, Pozos RS (1994) Accidental Hypothermia. N Engl J Med 331: 1756–1760
Falk M, Brugger H, Adler-Kastner L (1994) Avalanche survival chances. Nature 368: 21
Grissom CK, Radwin MI, Scholand MB et al. (2004) Hypercapnia increases core temperature cooling rate during snow burial. J Appl Physiol 96: 1365–1370
Hohlrieder M, Brugger H, Schubert H et al. (2007) Pattern and severity of injury in avalanche victims. High Alt Med Biol 8: 56–61
Hohlrieder M, Mair P, Wuertl W, Brugger H (2005) The impact of avalanche transceivers on mortality from avalanche accidents. High Alt Med Biol 6: 72–77
Larach MG (1995) Accidental hypothermia. Lancet 345: 493–498
Locher T, Merki B, Eggenberger P et al. (1997) Measurement of core temperature in the field: comparison of 2 tympanic measuring methods with esophageal temperature. Proceedings International Congress of Mountain Medicine Francois-Xavier Bagnoud. Interlaken (Switzerland), p 56
Locher T, Walpoth BH (1996) Differentialdiagnose des Herzkreislaufstillstands hypothermer Lawinenopfer: retrospektive Analyse von 32 Lawinenunfällen. Schweiz Rundschau Med 85: 1275–1282
Mair P, Kornberger E, Furtwaengler W et al. (1994) Prognostic markers in patients with severe accidental hypothermia and cardiocirculatory arrest. Resuscitation 27: 47–54
Nolan JP, Deakin CD, Soar J et al. (2005) European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2005 Section 4. Adult advanced life support. Resuscitation 67 (Suppl): S39–86
Oberhammer R, Beikircher W, Hörmann C et al. (2008) Full recovery of an avalanche victim with profound hypothermia and prolonged cardiac arrest treated by extracorporeal re-warming. Resuscitation 76: 474–480
Ruttmann E, Weissenbacher A, Ulmer H et al. (2007) Prolonged extracorporeal membrane oxygenation-assisted support provides improved survival in hypothermic patients with cardiocirculatory arrest. J Thorac Cardiovasc Surg 134: 594–600
Schaller MD, Fischer AP, Perret CH (1990) Hyperkalemia a prognostic factor during severe hypothermia. JAMA 264: 1842–1845
Walpoth BH, Walpoth-Aslan BN, Mattle HP et al. (1997) Outcome of survivors of accidental deep hypothermia and circulatory arrest treated with extracorporeal blood warming. N Engl J Med 337: 1500–1505
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Brugger, H., Paal, P., Hohlrieder, M. et al. Medizinische Aspekte zum Lawinenunfall. Notfall Rettungsmed 11, 505–513 (2008). https://doi.org/10.1007/s10049-008-1109-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10049-008-1109-6