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Percutaneous coronary intervention of an anomalous right coronary artery originating from the left coronary artery

Perkutane koronare Intervention einer anomalen rechten Koronararterie stammend aus der linken Koronararterie

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Zusammenfassung

Koronaranomalien der rechten Koronararterie sind seltene kongenitale Anomalien. Sie wurden zuerst bei White und Edwards im Jahr 1948 beschrieben. Es ist bekannt, dass der anomale Ausgang der rechten Koronararterie, auch ohne Anzeichen der Ateriosklerose, eine Herzenge, einen Herzinfarkt oder einen plötzlichen Herztod verursachen können. In der Literatur wird auch beschrieben, dass eine Ausgangsanomalie der rechten Koronararterie zur Prädisposition einer Ateriosklerose, die mit einer veränderten Durchblutung verbunden sein sollte, führen kann. In diesem Fall beschreiben wir unsere Erfahrung mit einem Patienten, bei dem eine bedeutende Arteriosklerose Krankheit vorhanden ist und der erfolgreich durch primäre koronare Intervention durch Einsetzen eines Stents in die anomale rechte koronare Arterie mit Ausgang aus der linken koronaren Arterie, behandelt wurde.

Summary

Anomalous origin of the right coronary artery is a rare congenital anomaly that was first described in 1948 by White and Edwards. It is well established that an anomalous origin of the right coronary artery can lead to angina pectoris, myocardial infarction, or sudden death, in the absence of atherosclerosis. Thus from the literature data it has been also suggested that the abnormal origin and course of anomalous coronary arteries could make them more prone to atherosclerosis due to altered flow patterns. We report our experience involving one patient who had significant atherosclerotic disease and was successfully treated with percutaneous coronary intervention (PCI) and stent implantation in an anomalous right coronary artery arising from the left coronary artery.

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Correspondence to Diana Rudan.

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Rudan, D., Todorovic, N., Starcevic, B. et al. Percutaneous coronary intervention of an anomalous right coronary artery originating from the left coronary artery. Wien Klin Wochenschr 122, 508–510 (2010). https://doi.org/10.1007/s00508-010-1420-3

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-010-1420-3

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