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Validierung des Bonner Palliativwissenstests (BPW)

Validation of the Bonn test for knowledge in palliative care (BPW)

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die Einführung der Palliativmedizin in Pflegeeinrichtungen wurde in den letzten Jahren zunehmend gefordert. Für die Implementierung der Palliativversorgung in stationären Pflegeheimen und anderen Einrichtungen stellt die Evaluation der Implementierungsmaßnahmen eine große Herausforderung dar. Eine quantitative Messung sollte aufgrund der hohen Komplexität des Gegenstands v. a. auf das Wissen in Bezug auf Palliativversorgung abzielen. Zusätzlich kann die spezifische Selbstwirksamkeit Auskunft über die Umsetzung des Wissens geben. Für beide Bereiche gibt es bislang noch keinen Test in deutscher Sprache.

Material und Methoden

Unter Berücksichtigung der bereits in anderen Sprachen vorhandenen Instrumente wurde eine Inhaltsvalidierung von Items durch 5 Experten für Palliativversorgung durchgeführt. Zusätzlich wurde der Fragebogen mithilfe der Think-aloud-Methode durch 5 Experten inhaltlich validiert. Im weiteren Konstruktionsprozess diente eine Gruppe von Ausbildern für Palliativversorgung (n=23) als Kriteriumsstichprobe. Außerdem wurde eine Prä-post-Messung an Altenpflegern (n=36) durchgeführt, die an einem Kurs zur Palliativversorgung teilnahmen, um die Änderungssensitivität der Items zu prüfen.

Ergebnisse

Für den Wissenstest wurden 23 Items und für den Selbstwirksamkeitstest 15 Items ausgewählt. Die Schwierigkeit der Items war adäquat und die Änderungssensitivität hervorragend. Der Cronbach-α-Wert lag für den Wissenssteil bei 0,71 und für den Selbstwirksamkeitsteil bei 0,84.

Schlussfolgerung

Mit dem Bonner Palliativwissenstest (BPW) liegt das erste validierte Messinstrument für die Evaluation von Wissen über die Palliativversorgung vor. Beim Einsatz sollte jedoch die Komplexität des gemessenen Gegenstands nicht außer Acht gelassen werden, weshalb der zusätzliche Einsatz von qualitativen Methoden empfohlen wird.

Abstract

Background

Palliative care in nursing homes has become an increasing focal point of healthcare in Germany and the evaluation of the specific quality of palliative care in this setting is under discussion. The assessment of quantitative data has the advantage of allowing pre-post comparisons of different interventions and implementation procedures and can therefore be used for evaluation of effectiveness. However, no assessment tool in German is available yet. Recent research on the assessment of healthcare professionals’ knowledge indicated that knowing about technical and psychosocial aspects of palliative care is an easily measurable index for the quality of care. In consequence this index will be used as the core of the test instrument. The specific self-efficacy related to palliative care should be additionally included.

Method

An analysis of the two most common tests of palliative care knowledge by three experts revealed that these instruments were only partly useful in Germany because of differences in the healthcare systems. The experts also criticised that the tests included only a few items concerning psychosocial care and that these items often showed ceiling effects. In addition, the instruments were not suitable for use in nursing homes. For specific self-efficacy only one test is available in Dutch. The items of these three instruments were face validated by 5 experts and new items were generated where needed. The content validity was verified again by five experts with the think-aloud method. Items were validated in 23 calliative care trainers whose expert knowledge served as an external criterion. Items that scored low in this group were eliminated. A second sample of 36 assistant nurses working in nursing homes who took part in a workshop for palliative care was used to assess change sensitivity before and after training.

Results

A total of 23 items for the knowledge test and 15 items for specific self-efficacy were selected. The level of difficulty was suitable because an expert group could answer the questions while for assistant nurses the items were sufficiently difficult to show a difference between groups. Items were very sensitive to change after a training course.

Conclusion

The BPW is the first standardized test instrument for palliative care in the German language. In comparison to the other tests it includes items from the psychosocial domain without demonstrating a ceiling effect for these items. Content and criterion validity were good. Additional tests with larger samples and with other groups of nurses working in other settings would be needed to improve the data on reliability and to extend the validation to other settings.

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Danksagung

Wir bedanken uns für die Überprüfung der inhaltlichen Validität des PCQN bei Prof. Dr. Friedemann-Nauck und Birgit Jaspers. Für die erste Validierung des BPW standen Gerda Graf, Prof. Dr. Katharina Heimerl, Dr. Klaus Maria Perrar und Holger Diekmann zur Verfügung. An der Validierung mittels Think-aloud-Methode nahmen Monika Müller, Meike Schwermann, Martha Wiggermann und Barbara Uebach teil. Bei Norbert Krumm bedanken wir uns für die Übersetzung des PCQN.

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Pfister, D., Müller, M., Müller, S. et al. Validierung des Bonner Palliativwissenstests (BPW). Schmerz 25, 643–653 (2011). https://doi.org/10.1007/s00482-011-1111-7

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