Zusammenfassung
Hintergrund
Bei rheumatischen Erkrankungen wie der juvenilen idiopathischen Arthritis (JIA) tritt klassischerweise ein entzündungsbedingter Akutschmerz auf. Von chronischen Schmerzen spricht man ab einem Zeitraum von 3 Monaten. Schmerzen können sich trotz erfolgreicher Therapie als Schmerzerkrankung zu einem eigenständigen Krankheitsbild entwickeln. Chronische Schmerzen und Schmerzerkrankungen können trotz guter Kontrolle der entzündlichen Aktivität auch im Verlauf einer JIA entstehen.
Ziel der Arbeit
Es erfolgt die Darstellung möglicher Zusammenhänge zwischen einer JIA und Schmerzerkrankungen.
Methodik
Neben einem Review der vorhandenen Literatur wurde eine retrospektive Kohortenstudie mit 906 Patienten mit chronischer Schmerzstörung mit somatischen und psychischen Faktoren (CSSPF) und/oder einem komplexen regionalen Schmerzsyndrom Typ I (CRPS I) durchgeführt und die Häufigkeit rheumatologischer Vorerkrankungen untersucht.
Ergebnisse
Die JIA ist ein Risikofaktor für die Entwicklung einer CSSPF. Vor allem die polyartikuläre, die „extended“ oligoartikuläre JIA, die Enthesitis-assoziierte JIA und die Psoriasisarthritis haben ein signifikant erhöhtes Risiko. Dagegen finden sich die persistierende oligoartikuläre und die systemische JIA nicht gehäuft in der Vorgeschichte von Patienten mit einer CSSPF. Im Gegensatz dazu wurde kein nennenswert erhöhtes Risiko für die Entwicklung eines CRPS I beobachtet.
Diskussion
Unsere Untersuchung zeigt, dass das Vorliegen einer JIA einen Risikofaktor nicht nur für die Entstehung chronischer durch Fehlstellungen bzw. Arthrose bedingter Schmerzen, sondern auch einer chronischen Schmerzstörung darstellt. Weitere Untersuchungen sind notwendig, um zu klären, welche Relevanz Krankheitsaktivität und -dauer, aber auch psychologische Faktoren auf die Entstehung haben.
Abstract
Background
Rheumatic diseases, such as juvenile idiopathic arthritis (JIA), are typically associated with acute pain mainly caused by inflammation. Chronic pain is described as pain lasting at least 3 months. In JIA patients chronic pain may occur despite successful treatment. Chronic pain and pain disorders frequently occur during the course of the disease despite successful control of inflammation.
Objective
Possible interrelations between JIA and pain disorders are presented.
Method
Besides a review of the available literature, a retrospective cohort study was conducted, including 906 patients with a chronic pain disorder with somatic and psychological factors (CPD) and/or a complex regional pain syndrome type I (CRPS I). The frequency of pre-existing rheumatic illnesses was analyzed.
Results
The JIA is a risk factor for the development of a CPD. Especially polyarticular, extended oligoarticular, enthesitis-associated JIA and psoriatic arthropathy were found to be significantly associated with an increased risk for developing CPD. In contrast, an increased risk for development of CRPS I was not observed.
Conclusion
Our study demonstrates JIA to be a risk factor for the development of chronic pain not only as a result from malpositioning or arthrosis but also as a chronic pain disorder (CPD). Further studies are necessary to clarify the relevance of disease activity and duration and also of psychological factors for the pathogenesis.
Literatur
Arnstad ED, Rypdal V, Peltoniemi S et al (2019) Early self-reported pain in juvenile idiopathic arthritis as related to long-term outcomes: results from the nordic juvenile idiopathic arthritis cohort study. Arthritis Care Res 71:961–969
AWMF (2017) Fibromyalgiesyndrom: Definition, Pathophysiologie, Diagnostik und Therapie. https://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/145-004.html. Zugegriffen: 25. Sept. 2020
AWMF (2019) S2k-Leitlinie „Therapie der Juvenilen Idiopathischen Arthritis“. https://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/027-020l_S2k_Juvenile_Idiopathische_Arthritis_2019-12_01. Zugegriffen: 29. Sept. 2020
Beeckman M, Hughes S, Van Ryckeghem D et al (2019) Resilience factors in children with juvenile idiopathic arthritis and their parents: the role of child and parent psychological flexibility. Pain Med 20:1120–1131
Brattberg G (2004) Do pain problems in young school children persist into early adulthood? A 13-year follow-up. Eur J Pain 8:187–199
Breivik H, Collett B, Ventafridda V et al (2006) Survey of chronic pain in Europe: prevalence, impact on daily life, and treatment. Eur J Pain 10:287–333
Ding T, Hall A, Jacobs K et al (2008) Psychological functioning of children and adolescents with juvenile idiopathic arthritis is related to physical disability but not to disease status. Rheumatology (Oxford) 47:660–664
Draheim N, Ebinger F, Schnöbel-Müller E et al (2017) Definition, diagnostics and therapy of chronic widespread pain and the (so-called) fibromyalgia syndrome in children and adolescents: updated guidelines 2017. Schmerz 31:296–307
Ellert U, Neuhauser H, Roth-Isigkeit A (2007) Pain in children and adolescents in Germany: the prevalence and usage of medical services. Results of the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 50:711–717
Gilman DK, Palermo TM, Kabbouche MA et al (2007) Primary headache and sleep disturbances in adolescents. Headache 47:1189–1194
Goldberg DS, McGee SJ (2011) Pain as a global public health priority. BMC Public Health 11:770. https://doi.org/10.1186/1471-2458-11-770
Haas JP, Arbogast M (2018) Therapeutische Optionen bei juveniler idiopathischer Arthritis: Teil 1: Konservative Behandlung. Orthopade 47(11):912–918. https://doi.org/10.1007/s00132-018-3645-1
Hanns L, Radziszewska A, Suffield L et al (2020) Association of anxiety with pain and disability but not with increased measures of inflammation in adolescent patients with juvenile idiopathic arthritis. Arthritis Care Res 72:1266–1274
Hoefel L, Draheim N, Haas JP et al (2020) Medical pain care for children and adolescents with chronic pain in Germany: an inventory. Schmerz. https://doi.org/10.1007/s00482-020-00510-9
Hoefel L, Spamer M, Haefner R et al (2016) Multimodale Schmerztherapie bei Kindern. Akt Rheumatol 41:326–333
Huguet A, Miro J (2008) The severity of chronic pediatric pain: an epidemiological study. J Pain 9:226–236
Jaworski TM (1993) Juvenile rheumatoid arthritis: pain-related and psychosocial aspects and their relevance for assessment and treatment. Arthritis Care Res 6:187–196
Kashikar-Zuck S, Johnston M, Ting TV et al (2010) Relationship between school absenteeism and depressive symptoms among adolescents with juvenile fibromyalgia. J Pediatr Psychol 35:996–1004
Kimura Y, Walco GA, Sugarman E et al (2006) Treatment of pain in juvenile idiopathic arthritis: a survey of pediatric rheumatologists. Arthritis Rheum 55:81–85
Kröner-Herwig B, Morris L, Heinrich M et al (2009) Agreement of parents and children on characteristics of pediatric headache, other pains, somatic symptoms, and depressive symptoms in an epidemiologic study. Clin J Pain 25:58–64
Mikkelsson M, El-Metwally A, Kautiainen H et al (2008) Onset, prognosis and risk factors for widespread pain in schoolchildren: a prospective 4‑year follow-up study. Pain 138:681–687
Nilges P, Rief W (2010) F45.41: chronic pain disorder with somatic and psychological factors: a coding aid. Schmerz 24:209–212
Noll RB, Kozlowski K, Gerhardt C et al (2000) Social, emotional, and behavioral functioning of children with juvenile rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum 43:1387–1396
O’Sullivan P, Beales D, Jensen L et al (2011) Characteristics of chronic non-specific musculoskeletal pain in children and adolescents attending a rheumatology outpatients clinic: a cross-sectional study. Pediatr Rheumatol Online J 9:3. https://doi.org/10.1186/1546-0096-9-3
Oliveira S, Ravelli A, Pistorio A et al (2007) Proxy-reported health-related quality of life of patients with juvenile idiopathic arthritis: the Pediatric Rheumatology International Trials Organization multinational quality of life cohort study. Arthritis Rheum 57:35–43
Petersen S, Brulin C, Bergström E (2006) Recurrent pain symptoms in young schoolchildren are often multiple. Pain 121:145–150
Petty RE, Southwood TR, Baum J et al (1998) Revision of the proposed classification criteria for juvenile idiopathic arthritis: Durban, 1997. J Rheumatol 25:1991–1994
Roth-Isigkeit A (2006) Zur Empidemiologie von anhaltenden und oder wiederkehrenden Schmerzen bei Kindern. Monatsschr Kinderheilkd 154:741–754
Roth-Isigkeit A, Thyen U, Stöven H et al (2005) Pain among children and adolescents: restrictions in daily living and triggering factors. Pediatrics 115:e152–e162
Schanberg LE, Anthony KK, Gil KM et al (2001) Family pain history predicts child health status in children with chronic rheumatic disease. Pediatrics 108:E47
Schanberg LE, Anthony KK, Gil KM et al (2003) Daily pain and symptoms in children with polyarticular arthritis. Arthritis Rheum 48:1390–1397
Thomschke S, Schulz M, Bätzing J (2018) Epidemiologie und Versorgung der juvenilen idiopathischen Arthritis (JIA) in der ambulanten Versorgung – eine Analyse anhand bundesweiter vertragsärztlicher Abrechnungsdaten der Jahre 2009 bis 2015. Versorgungsatlas-Bericht Nr. 18/10. Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung in Deutschland, Berlin
Treede RD, Rief W, Barke A et al (2019) Chronic pain as a symptom or a disease: the IASP Classification of Chronic Pain for the International Classification of Diseases (ICD-11). Pain 160:19–27
Yunus MB, Masi AT (1985) Juvenile primary fibromyalgia syndrome. A clinical study of thirty-three patients and matched normal controls. Arthritis Rheum 28:138–145
Zernikow B, Gerhold K, Burk G et al (2012) Definition, diagnosis and therapy of chronic widespread pain and so-called fibromyalgia syndrome in children and adolescents. Systematic literature review and guideline. Schmerz 26:318–330
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L. Höfel, N. Draheim, A. Schramm, M. Georgi und J.P. Haas geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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H.-I. Huppertz, Bremen
G. Pongratz, Düsseldorf
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Höfel, L., Draheim, N., Schramm, A. et al. Rheumaschmerz und chronischer Schmerz bei Kindern, Jugendlichen und jungen Erwachsenen. Z Rheumatol 80, 234–242 (2021). https://doi.org/10.1007/s00393-020-00956-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-020-00956-3
Schlüsselwörter
- Schmerzerkrankung
- Komplexes regionales Schmerzsyndrom
- Juvenile idiopathische Arthritis
- Juvenile Fibromyalgie
- Chronische Schmerzstörung