Skip to main content

Advertisement

Log in

Lipidstoffwechsel aktuell: statininduzierte Myopathien

Current views on lipid metabolism: statin-induced myopathy

  • Leitthema
  • Published:
Zeitschrift für Rheumatologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Kardiovaskuläre Erkrankungen sind die häufigste Todesursache in Deutschland, ihre Prävalenz ist bei Patienten mit entzündlichen rheumatischen Erkrankungen erhöht. Zur Primär- und Sekundärprophylaxe kardiovaskulärer Ereignisse werden häufig Statine eingesetzt, die als potenzielle Nebenwirkung eine Myopathie induzieren können. Hierbei werden neben einer asymptomatischen Erhöhung der Muskelenzyme auch Myalgien, Myositiden sowie als schwerwiegendste Nebenwirkung eine Rhabdomyolyse beobachtet, die sich meist innerhalb der ersten 6 Monate nach Therapiebeginn manifestieren. Statininduzierte Myopathien sind selten, beim Vorliegen von Risikofaktoren kann das individuelle Risiko aber deutlich erhöht sein. Solche Faktoren sind insbesondere Wechselwirkungen mit anderen Medikamenten, die Statindosierung, die Charakteristika des eingesetzten Statinpräparates sowie Komorbidität, Alter und Geschlecht des Patienten. Regelmäßige Bestimmungen der Muskelenzyme nach Einleitung einer Statintherapie werden beim asymptomatischen Patienten nicht generell empfohlen, sind aber beim Auftreten von Muskelsymptomen unerlässlich. Spätestens bei einem mehr als 10-fach erhöhten Kreatinkinasewert muss die Statintherapie unverzüglich beendet werden und eine diagnostische Abklärung erfolgen.

Abstract

Cardiovascular diseases are the most common causes of death in Germany and the prevalence is increased in patients with inflammatory rheumatic diseases. Statins are often employed for primary and secondary prophylaxis of cardiovascular events but can potentially induce myopathy as a side-effect. In addition to an asymptomatic elevation of muscle enzymes, myalgia and myositis as well as rhabdomyolysis, the most severe side-effect, have been observed, which are mostly manifested within 6 months after initiation of therapy. Statin-induced myopathy is rare but if risk factors are present, the individual risk can be much higher. Such factors are in particular interaction with other medications, statin dosage, the characteristics of the statin preparation used, comorbidities, age and sex of the patient. Regular testing of muscle enzymes after induction of statin therapy is not generally recommended for asymptomatic patients, but is indispensable when muscle symptoms appear. Statin therapy must be immediately terminated and a diagnostic evaluation must be carried out at the latest when creatine kinase values show a more than 10-fold increase.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Baer AN, Wortmann RL (2007) Myotoxicity associated with lipid-lowering drugs. Curr Opin Rheumatol 19:67–73

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Bellosta S, Paoletti R, Corsini A (2004) Safety of statins: focus on clinical pharmacokinetics and drug interactions. Circulation 109:III50–III57

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Corsini A, Bellosta S, Baetta R et al (1999) New insights into the pharmacodynamic and pharmacokinetic properties of statins. Pharmacol Ther 84:413–428

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Davidson MH (2004) Rosuvastatin safety: lessons from the FDA review and post-approval surveillance. Expert Opin Drug Saf 3:547–557

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Gaist D, Rodríguez LA, Huerta C et al (2001) Lipid-lowering drugs and risk of myopathy: a population-based follow-up study. Epidemiology 12:565–569

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Graham DJ, Staffa JA, Shatin D et al (2004) Incidence of hospitalized rhabdomyolysis in patients treated with lipid-lowering drugs. JAMA 292:2585–2590

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Hansen KE, Hildebrand JP, Ferguson EE, Stein JH (2005) Outcomes in 45 patients with statin-associated myopathy. Arch Intern Med 165:2671–2676

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Jones PH, Davidson MH (2005) Reporting rate of rhabdomyolysis with fenofibrate + statin versus gemfibrozil + any statin. Am J Cardiol 95:120–122

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Kashani A, Phillips CO, Foody JM et al (2006) Risks associated with statin therapy: a systematic overview of randomized clinical trials. Circulation 114:2788–2797

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Keogh A, Macdonald P, Kaan A et al (2000) Efficacy and safety of pravastatin vs simvastatin after cardiac transplantation. J Heart Lung Transplant 19:529–537

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Marie I, Delafenêtre H, Massy N et al (2008) Tendinous disorders attributed to statins: a study on ninety-six spontaneous reports in the period 1990–2005 and review of the literature. Arthritis Rheum 59:367–372

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Sathasivam S, Lecky B (2008) Statin induced myopathy. BMJ 337:a2286

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Sinzinger H, Wolfram R, Peskar BA (2002) Muscular side effects of statins. J Cardiovasc Pharmacol 40:163

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Smith CC, Bernstein LI, Davis RB et al (2003) Screening for statin-related toxicity: the yield of transaminase and creatine kinase measurements in a primary care setting. Arch Intern Med 163:688–692

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Thompson PD, Clarkson PM, Rosenson RS, National Lipid Association Statin Safety Task Force Muscle Safety Expert Panel (2006) An assessment of statin safety by muscle experts. Am J Cardiol 97:69C–76C

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Fleck.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Teichmann, L., Fleck, M. Lipidstoffwechsel aktuell: statininduzierte Myopathien. Z. Rheumatol. 69, 696–701 (2010). https://doi.org/10.1007/s00393-009-0584-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-009-0584-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation