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Geriatrische Versorgung in Deutschland – Ergebnisse einer empirischen Untersuchung

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Zusammenfassung

Die Bundearbeitsgemeinschaft der Klinisch-Geriatrischen Einrichtungen e.V. hat im Jahre 1999 eine Mitgliederbefragung durchgeführt. Ziel dieser Erhebung war es, den Stand der geriatrischen Versorgung für das Jahr 1998 zu beschreiben. Dieser Artikel stellt die Ergebnisse dieser Erhebung vor. Es wird gezeigt, dass die vollstationären Krankenhäuser (n=89) und Reha-Einrichtungen (n=52) sowie die teilstationären Krankenhäuser (n=45) und Reha-Einrichtungen (n=26) im Durchschnitt über 60/60/15,3/14 Betten/Plätze verfügten und im Mittel 828,15/677,3/164,2/125,9 Patienten mit einer durchschnittlichen Verweildauer von 23,3/27,3/19,5/18 Tagen hatten. Die Auslastung betrug im Durchschnitt 88,7%/84,3%/86,4%/63,7%, der Pflegesatz DM 401,4/322,4/293,8/243,2. Das geriatrische Team war in allen Einrichtungen grundsätzlich multidisziplinär zusammengesetzt; im therapeutischen Bereich wiesen teilstationären Einrichtungen im Mittel bessere Stellenschlüssel auf als die vollstationären Einrichtungen und die Reha-Einrichtungen im Mittel bessere Stellenschlüssel auf als die Krankenhäuser. Der Schwerpunkt der Einrichtungen lag im Durchschnitt auf der Behandlung neurologischer Erkrankungen. Patienten wurden überwiegend aus anderen vollstationären Einrichtungen übernommen und vorrangig nach Hause entlassen. Die Erhebung zeigt, dass eine kategorische Unterscheidung zwischen Krankenhäusern mit einem Versorgungsvertrag nach •108 SGB V und Rehabilitationseinrichtungen mit einem Versorgungsvertrag nach •111 SGB V in der Geriatrie generell nicht durch Daten gestützt werden kann.

Summary

Background In Germany, the situation of geriatric medicine has improved significantly over the past few years. Until now, though, there was little information available on the structure of the clinical geriatric departments. Since this information is vital to assess whether these departments can provide high-quality services, the German Federal Association of Clinical Geriatric Departments conducted a survey among its members. The goal was to gain deeper insight into the structure of the geriatric acute hospitals and rehabilitation units. Methods In 1999, member institutions were mailed a standardized questionnaire and all institutions (100%) returned the questionnaire to the association’s central office. To increase data quality, data were screened and reports were generated for each institution. These reports were returned to the institutions which were asked to verify them. Results This article shows that in 1998 acute geriatric hospitals (n=89), rehabilitation units (n=52), acute day clinics (n=45) and rehabilitation day clinics (n=26) had – on average – 60/60/15.3/14 beds/places and 828.15/677.3/164.2/125.9 patients. Occupancy rates averaged out at 88.7%/84.3%/86.4%/63.7% and daily hospital rates at DM 401.4/322.4/293.8/243.2. Basically, all geriatric institutions included in this survey had a multi-professional geriatric team. Patient-to-staff ratios for psychologists, social workers, ergo-, physio- and speech therapists were better in day clinics than in in-patient clinics and better in rehabilitation units than in acute hospitals. Geriatric institutions mainly focused on the treatment of neurological deficits. Most patients were admitted from other hospitals and discharged to their private residence. Conclusions The results of this survey indicate that especially the acute hospitals are often not sufficiently staffed. Moreover, further efforts are necessary to clarify the indications for and modalities of geriatric day clinic treatment and rehabilitation. The data also show that a categorical distinction between geriatric acute hospitals and rehabilitation units is not possible. However, further data collection and more detailed analyses are needed.

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Eingegangen: 8. Dezember 2000 Akzeptiert: 21. Dezember 2000

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Loos, S., Plate, A., Dapp, U. et al. Geriatrische Versorgung in Deutschland – Ergebnisse einer empirischen Untersuchung. Z Gerontol Geriat 34, 61–73 (2001). https://doi.org/10.1007/s003910170095

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003910170095

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