Background: The aim of the study was to evaluate results of visual acuity and binocularity and complications after cataract surgery with primary capsular bag-fixated IOL implantation in children.
Materials and methods: Thirty-three children [mean age (± SEM) 6.9 ± 2.9 years, range 3–12 years] accounting for 43 eyes, were examined before and after surgery (15 traumatic, 19 developmental, and 9 congenital cataracts, of the latter two groups 9 unilateral and 19 bilateral cataracts).
Results: All eyes had a best corrected postoperative visual acuity of 0.5 ± 0.05. The postoperative visual acuity of the traumatic cataracts was 0.6 ± 0.07, of the developmental cataracts 0.5 ± 0.07, and of the congenital cataracts 0.2 ± 0.05. Of the 43 eyes, 17 (40 %) showed a best corrected visual acuity of 0.5 or better. There was a positive correlation between morphology (lamellar versus subcapsular opacification) and visual acuity (0.7 ± 0.07 versus 0.5 ± 0.05; P < 0.05). Bilateral cataracts had a better postoperative visual acuity than unilateral cataracts (0.7 ± 0.07 versus 0.2 ± 0.05; P < 0.001). Stereopsis was found postoperatively in 62 % of the children. In one eye a capsular bag-fixated IOL implantation was not possible, and so the IOL was inserted in the sulcus. Four children presented with postoperative fibrin formation. Posterior capsule opacification occurred in 19 % of the eyes in which a primary posterior capsulotomy had been performed.
Conclusions: The prognosis of visual acuity and the results of stereopsis in children older than 3 years following capsular bag-fixated IOL implantation are very good. Both the intraoperative and postoperative complication rates were low.
Fragestellung: Ziel der Arbeit war es, die Visus- und Binokularitätsergebnisse und Komplikationen nach Kataraktoperation mit Hinterkammerlinsenimplantation bei Kindern zu untersuchen.
Patienten und Methode: Es wurden 33 Kinder [mittleres Alter (± SEM) 6,9 ± 2,9 Jahre, Spanne: 3–12 Jahre] an 43 Augen (15 traumatische, 19 frühkindliche und 9 kongenitale Katarakte, von den letzten 2 Gruppen 19 bilaterale und 9 unilaterale Katarakte) nach primärer Kapselsack-fixierter IOL-Implantation untersucht.
Ergebnisse: Der mittlere bestkorrigierte postoperative Visus aller Augen betrug 0,5 ± 0,05, der der traumatischen Katarakte 0,6 ± 0,07, der der frühkindlichen 0,5 ± 0,07 und der der kongenitalen 0,2 ± 0,05. 17 von 43 Augen (40 %) erreichten einen Visus L 0,5. Es bestand eine positive Korrelation zwischen der Morphologie (anteriore und posteriore Rindentrübung vs. subkapsuläre Trübung) und dem Visus (0,7 ± 0,07 vs. 0,5 ± 0,05; p < 0,05). Die bilateralen Katarakte zeigten ein besseres Visusergebnis als die unilateralen (0,7 ± 0,07 vs. 0,2 ± 0,05; p < 0,001). 62 % aller Kinder hatten postoperativ eine Stereopsis. Intraoperativ war einmalig keine intrakapsuläre Implantation möglich, die IOL wurde Sulcus-fixiert. Vier Kinder litten postoperativ an einer verstärkten Fibrinreaktion. Bei 19 % der Augen, bei denen eine primäre posteriore Kapsulotomie durchgeführt worden war, kam es zur Nachstarentwicklung.
Schlußfolgerung: Die Visusprognose und die Binokularitätsergebnisse nach primärer Kapselsack-fixierter IOL-Implantation bei Kindern ab 3 Jahren sind sehr gut. Die intra- und postoperative Komplikationsrate ist gering.
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Stahl, E., Zubcov, A., Schnaudigel, O. et al. Prognosis of visual acuity and complications after cataract surgery with primary bag-fixated IOL implantation in children. Ophthalmologe 95, 88–91 (1998). https://doi.org/10.1007/s003470050242
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DOI: https://doi.org/10.1007/s003470050242