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Peribulbäranästhesie transkutan oder transkonjunktival?

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Background: Transconjunctival peribulbar anesthesia is reported to permit better identification of the bulbar limits because of a better view into the fornix; it is also said to be less painful compared to transcutaneous peribulbar anesthesia. The aim of our study was to compare the two injection techniques.

Patients and methods: This study comprised 46 patients undergoing eye operations under local anesthesia. They were allocated randomly in a prospective and simple masked study. Twenty-three patients received transconjunctival injections and 23 patients transcutaneous peribulbar injections. Before injection, all patients received Oxybuprocain eyedrops for anesthesia of the conjunctiva. In all cases no separate injections for lid akinesia were performed. Before and 20 min after the injection, the following parameters were assessed: pain score (visual analog scale), frequency of conjunctival chemosis and the necessity for supplemental anesthesia. For identification of the bulbar limits we checked if it was possible to see the caudal and the cranial fornix.

Results: The transconjunctival injection was significantly (P = 0.05) more painful (5.6±2.4) than the transcutaneous injection (4.2±2.4). Among the patients with transconjunctival injection, in 66.6% the cranial fornix could not or was only poorly seen.

Conclusions: Transconjunctival peribulbar anesthesia appears not to be more advantageous than transcutaneous peribulbar anesthesia.

Fragestellung: Die transkonjunktivale Peribulbäranästhesie soll im Gegensatz zur transkutanen Technik durch den Einblick in den Fornix eine bessere Identifizierung der Bulbusgrenzen ermöglichen und weniger schmerzhaft sein. Das Ziel unserer Untersuchungen war ein Vergleich zwischen beiden Injektionsarten.

Patienten und Methode: Bei jeweils 23 Patienten wurde ohne zusätzlichen Fazialisblock die Peribulbäranästhesie transkutan bzw. transkonjunktival gesetzt. Vor der Peribulbäranästhesie erhielten alle Patienten Oxybuprocain –α-Augentropfen zur Anästhesie der Bindehaut. Vor sowie 20 min nach der Injektion wurden folgende Meßgrößen erhoben: Schmerz-Score (visuelle Analogskala), Häufigkeit einer auftretenden Bindehautchemosis und Nachinjektionen. Zusätzlich wurde die Einsehbarkeit des Fornix während der transkonjunktivalen Peribulbäranästhesie beurteilt.

Ergebnisse: Die Schmerzen bei der transkonjunktivalen Injektion (5,66±2,4) waren signifikant höher (p = 0,05) als nach der transkutanen (4,20±2,4). Bei 2/3 der Patienten mit transkonjunktivaler Injektion war der obere Fornix nicht oder nur schlecht einsehbar.

Schlußfolgerung: Die transkonjunktivale Peribulbäranästhesie scheint bezüglich der Anästhesie keine Vorteile im Vergleich zur transkutanen Injektion zu besitzen.

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Bohlender, T., Weindler, J., Schroeder, P. et al. Peribulbäranästhesie transkutan oder transkonjunktival? . Ophthalmologe 94, 324–326 (1997). https://doi.org/10.1007/s003470050122

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003470050122

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