Skip to main content
Log in

Multidisziplinäre Diskussion – der Goldstandard der Diagnostik interstitieller Lungenerkrankungen

The multidisciplinary discussion—the gold standard in diagnosing interstitial lung diseases

  • Schwerpunkt: Lunge
  • Published:
Der Pathologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Interstitielle Lungenerkrankungen (ILD) präsentieren sich klinisch mit unspezifischer respiratorischer Symptomatik und können idiopathisch vorliegen oder auf unterschiedliche Ursachen zurückgeführt werden. Auch die Morphologie der Erkrankung (Radiologie und Histopathologie) kann im Einzelfall unspezifisch sein, da der Lunge nur eine begrenzte Anzahl unterschiedlicher Reaktionsmuster zur Verfügung steht. Erst die Zusammenführung aller Befunde in der multidisziplinären Diskussion (MDD) zwischen Pneumologie, Radiologie und Pathologie, sowie je nach Fall weiteren Fachdisziplinen ermöglicht eine ausreichende diagnostische Sicherheit, die sich letztlich in einer verbesserten, personalisierten Therapie der Patienten niederschlägt. Auch die Notwendigkeit der histologischen Sicherung und die Technik der Gewebegewinnung sollten unter Berücksichtigung der klinisch-radiologischen Differentialdiagnosen, der Risiken der Eingriffe und Patientencharakteristika in der MDD festgesetzt werden. Im aktuellen Übersichtsartikel wird die MDD als diagnostischer Goldstandard vorgestellt und ihre Wertigkeit an einem Fallbeispiel aus dem Spektrum der ILD aufgezeigt.

Abstract

Interstitial lung diseases present clinically with unspecific respiratory symptoms and occur idiopathically or etiologically linked to various causes. The morphology of interstitial lung diseases (radiology or histopathology) may also be unspecific in the individual case, due to the limited arsenal of reaction patterns of the lungs. Only the combination of all findings assembled during multidisciplinary discussion (MDD) between pulmonologist, radiologist and pathologist, and if required other specialties, enables a highly reliable final diagnosis, permitting improved, personalized patient treatment. The necessity for histological evaluation and the means of tissue acquisition should also be decided on during MDD, considering clinical and radiological differential diagnoses, the risks involved in the procedures and patient-specific characteristics. In the current review, we discuss MDD as the diagnostic gold standard and exemplify its merit presenting a case of interstitial lung disease.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. American Thoracic S, European Respiratory S (2002) American Thoracic Society/European Respiratory Society International Multidisciplinary Consensus Classification of the Idiopathic Interstitial Pneumonias. This joint statement of the American Thoracic Society (ATS), and the European Respiratory Society (ERS) was adopted by the ATS board of directors, June 2001 and by the ERS Executive Committee, June 2001. Am J Respir Crit Care Med 165:277–304

    Article  Google Scholar 

  2. Behr J, Gunther A, Bonella F et al (2018) German guideline for idiopathic pulmonary fibrosis—update on pharmacological therapies 2017. Pneumologie 72:155–168

    Article  Google Scholar 

  3. De Sadeleer LJ, Meert C, Yserbyt J et al (2018) Diagnostic ability of a dynamic multidisciplinary discussion in interstitial lung diseases: a retrospective observational study of 938 cases. Chest 153:1416–1423

    Article  Google Scholar 

  4. Funke-Chambour M, Azzola A, Adler D et al (2017) Idiopathic pulmonary fibrosis in Switzerland: diagnosis and treatment. Respiration 93:363–378

    Article  Google Scholar 

  5. Grewal JS, Morisset J, Fisher JH et al (2019) Role of a regional multidisciplinary conference in the diagnosis of interstitial lung disease. Ann Am Thorac Soc 16:455–462

    Article  Google Scholar 

  6. Guler SA, Berezowska SA, Christe A et al (2016) Multidisciplinary discussion for diagnosis of interstitial lung disease in real life. Swiss Med Wkly 146:w14318

    PubMed  Google Scholar 

  7. Hashisako M, Tanaka T, Terasaki Y et al (2016) Interobserver agreement of usual interstitial pneumonia diagnosis correlated with patient outcome. Arch Pathol Lab Med 140:1375–1382

    Article  Google Scholar 

  8. Miller R, Allen TC, Barrios RJ et al (2018) Hypersensitivity pneumonitis A perspective from members of the pulmonary pathology society. Arch Pathol Lab Med 142:120–126

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Morisset J, Johannson KA, Jones KD et al (2018) Identification of diagnostic criteria for chronic hypersensitivity pneumonitis: an international modified Delphi survey. Am J Respir Crit Care Med 197:1036–1044

    Article  Google Scholar 

  10. Raghu G, Collard HR, Egan JJ et al (2011) An official ATS/ERS/JRS/ALAT statement: idiopathic pulmonary fibrosis: evidence-based guidelines for diagnosis and management. Am J Respir Crit Care Med 183:788–824

    Article  Google Scholar 

  11. Raghu G, Remy-Jardin M, Myers JL et al (2018) Diagnosis of idiopathic pulmonary fibrosis. An official ATS/ERS/JRS/ALAT clinical practice guideline. Am J Respir Crit Care Med 198:e44–e68

    Article  Google Scholar 

  12. Richeldi L, Cottin V, Du Bois RM et al (2016) Nintedanib in patients with idiopathic pulmonary fibrosis: combined evidence from the TOMORROW and INPULSIS((R)) trials. Respir Med 113:74–79

    Article  Google Scholar 

  13. Salisbury ML, Myers JL, Belloli EA et al (2017) Diagnosis and treatment of fibrotic hypersensitivity pneumonia. Where we stand and where we need to go. Am J Respir Crit Care Med 196:690–699

    Article  Google Scholar 

  14. Travis WD, Costabel U, Hansell DM et al (2013) An official American Thoracic Society/European Respiratory Society statement: update of the international multidisciplinary classification of the idiopathic interstitial pneumonias. Am J Respir Crit Care Med 188:733–748

    Article  Google Scholar 

  15. Walscher J, Gross B, Eberhardt R et al (2019) Transbronchial cryobiopsies for diagnosing interstitial lung disease: real-life experience from a tertiary referral center for interstitial lung disease. Respiration 97:348–354

    Article  Google Scholar 

  16. Walsh SLF (2017) Multidisciplinary evaluation of interstitial lung diseases: current insights: Number 1 in the Series “Radiology” Edited by Nicola Sverzellati and Sujal Desai. Eur Respir Rev. https://doi.org/10.1183/16000617.0002-2017

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Walsh SLF, Wells AU, Desai SR et al (2016) Multicentre evaluation of multidisciplinary team meeting agreement on diagnosis in diffuse parenchymal lung disease: a case-cohort study. Lancet Respir Med 4:557–565

    Article  Google Scholar 

  18. Wells A, Devaraj A, Renzoni EA et al (2019) Multidisciplinary evaluation in patients with lung disease associated with connective tissue disease. Semin Respir Crit Care Med 40:184–193

    Article  Google Scholar 

  19. Zurkova M, Kriegova E, Kolek V et al (2019) Effect of pirfenidone on lung function decline and survival: 5‑yr experience from a real-life IPF cohort from the Czech EMPIRE registry. Respir Res 20:16

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Sabina Berezowska.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

S. Berezowska, M. Funke-Chambour, A. Pöllinger und S.C. Schäfer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Schwerpunktherausgeber

R. Büttner, Köln

S. Schäfer, Friedrichshafen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Berezowska, S., Funke-Chambour, M., Pöllinger, A. et al. Multidisziplinäre Diskussion – der Goldstandard der Diagnostik interstitieller Lungenerkrankungen. Pathologe 41, 14–20 (2020). https://doi.org/10.1007/s00292-019-00725-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00292-019-00725-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation