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Fragebögen für Patienten mit Rückenschmerzen

Diagnostik und Behandlungsergebnis

Questionnaires in the evaluation and outcome assessment of patients with low back pain

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Der Orthopäde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Ziel des vorliegenden Beitrags ist es, einen Überblick über im deutschsprachigen Raum und international häufig angewandte, reliable und valide Fragebögen für Patienten mit Rückenschmerzen zu geben. Folgende Bereiche wurden berücksichtigt: (1) Schmerzbeschreibung und anamnestische Angaben, (2) funktionelle Einschränkungen durch Rückenschmerzen, (3) schmerzbezogene Reaktionen, Coping und psychische Beeinträchtigung, (4) allgemeiner Gesundheitszustand und (5) Behandlungseffekte. Die Kriterien für die Bewertung des Behandlungsergebnisses können je nach Fragestellung sowohl die krankheitsspezifische Symptomatik (Schmerz und funktionelle Einschränkungen), den allgemeinen Gesundheitszustand und die Arbeitsfähigkeit als auch die Inanspruchnahme des Gesundheitssystems (Arztbesuche, Behandlungen, Medikamenteneinnahme) umfassen. Für die Analyse von Behandlungseffekten wird empfohlen, die relevanten Merkmale prospektiv, d. h. bereits vor Behandlungsbeginn und erneut bei der Nachuntersuchung mit einem identischen Fragebogen zu erheben.

Abstract

Self-assessment questionnaires are becoming increasingly important in the evaluation and outcome-assessment of low back pain patients, both in the research environment and in everyday clinical practice. Questionnaires allow a standardised, patient-orientated examination of the symptoms and effects of the disease as well as the assessment of change following treatment. The aim of the current review was to provide a summary of the questionnaires that are currently available in the German language for the assessment of patients with low back pain; the review focuses on those that have been shown to be reliable and valid and widely-used on an international basis. The following topics are considered: (1) current pain experience and pain history, (2) disability due to low back pain, (3) coping with pain and psychological disturbance, (4) general health status and (5) outcome. Depending on the aim of the study, the evaluation of outcome may involve disease-specific symptoms (pain and disability), general health status, the ability to work, and the utilisation of healthcare resources (medical consultations, treatment, use of medication). For the analysis of treatment effects, prospective assessment of the relevant characteristics is recommended — that is, assessments should be made before the treatment and again with identical questionnaires at follow-up. Especially within the context of scientific studies, instruments should be chosen that enable an international comparison of the data generated. In everyday clinical routine, a short standardised documentation of the most important dimensions is recommended.

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Abb. 1

Literatur

  1. Angermeyer MC, Kilian R, Matschinger H (2000) WHOQOL-100 und WHOQOL-BREF (WHO-QOL) - Handbuch für die deutschsprachigen Versionen der WHO Instrumente zur internationalen Erfassung von Lebensqualität. Hogrefe, Göttingen

  2. Beck AT, Ward CH, Mendelson M, Mock J, Erbaugh J (1961) An inventory for measuring depression. Arch Gen Psychiary 4: 561–571

    CAS  Google Scholar 

  3. Bergner M, Bobbit RA, Carter WB, Gilson BS (1981) The Sickness Impact Profile: development and final revision of a health status measure. Medical Care 19: 787–805

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Biefang S, Potthoff P, Schliehe F (1999) Assessmentverfahren für die Rehabilitation: Hogrefe, Verlag für Psychologie, Göttingen Bern Toronto Seattle

  5. Bombardier C (2000) Outcome Assessment in the Evaluation of Treatment of Spinal Disorders. Spine 25: 3100–2103

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Bullinger M, Kirchberger I (1998) Der SF-36 Fragebogen zum Gesundheitszustand (SF-36): Handbuch für die deutsch-sprachige Fragebogenversion. Hogrefe, Göttingen

  7. CIPS - Collegium Internationale Psychiatriae Scalarum (Hrsg) (1986) Internationale Skalen für die Psychiatrie, 3. Aufl. Beltz, Weinheim

  8. Daltroy LH, Cats-Baril WL, Katz JN, Fossel AH, Liang MH (1996) The North American Spine Society Lumbar Spine Outcome Assessment Instrument. Spine 21: 741–749

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Deyo RA, Battie M, Beurskens AJHM, Bombardier C, Croft P, Koes B, Malmivaara A, Roland M, von Korff M, Waddel G (1998) Outcome measures for low back pain Research. Spine 23: 2003–2013

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Exner V, Keel P (2000) Erfassung der Behinderung bei Patienten mit chronischen Rückenschmerzen: Validierung einer deutschen Version des „Roland & Morris disability questionnaire“ sowie verschiedener numerischer Ratingskalen. Der Schmerz 14(6): 392–400

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Fairbanks JCT, Davies JB, Mboat JC, O‘Brien JT (1980) The Oswestry Low Back Pain Questionnaire. Physiotherapy 66: 271–273

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Fairbanks JCT, Pynsent PB (2000) The Oswestry Disability Index. Spine 25: 2940–2953

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Geissner E (1996) Die Schmerzempfindungsskala. Manual und Materialsatz. Hogrefe, Göttingen

  14. Geissner E (2001) Fragebogen zur Erfassung der Schmerzverarbeitung. Manual und Materialsatz. Hogrefe, Göttingen

  15. Greenough CG, Fraser RD (1991) Comparison of Eight Psychometric Instruments in Unselected Patients with Back Pain. Spine 16: 1068–1074

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Hasenbring M (1994) Kieler Schmerz-Inventar. Hogrefe, Göttingen

  17. Hautzinger M, Bailer M (1993) Allgemeine Depressionsskala (ADS). Die deutsche Version des CES-D. Beltz Test, Weinheim

  18. Hautzinger M, Bailer M, Keller F, Worall H (1995) Das Beck-Depressions-Inventar (BDI). Beltz Test, Weinheim

  19. Hunt SM, McKenna SP, McEwen J (1989) The Nottingham Health Profile. User‘s manual. Galen Research and Consultancy, Manchester

  20. Jensen MP, Romano JM, Turner JA, Karoly P (1991) Coping with chronic pain: a critical review of the literature. Pain 47: 249–283

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Kohlmann T, Raspe HH (1994) Die patientennahe Diagnostik von Funktionseinschränkungen im Alltag. Psychomed 6: 21–27

    Google Scholar 

  22. Kohlmann T, Bullinger M, Kirchberger-Blumstein I (1997) Die deutsche Version des Nottingham Health Profile (NHP): Übersetzungsmethodik und psychometrische Validierung. Sozial- und Präventivmedizin 42: 175–185

  23. Kopec JA, Esdaile JM (1995) Functional Disability Scales for Back Pain. Spine 20: 1943–1949

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Kröner-Herwig B, Denecke H, Glier B, Klinger R, Nilges P, Redegeld M, Weiß L (1996) Qualitätssicherung in der Therapie chronischen Schmerzes. IX. Multidimensionale Verfahren zur Erfassung schmerzrelevanter Aspekte und Empfehlungen zur Standarddiagnostik. Der Schmerz 10: 47–52

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Luka-Krausgrill U, Wurmthaler C, Becker T (1994) Die Beziehung zwischen Schmerzbewältigung, Beeinträchtigung und Depression. In: Wahl R, Hautzinger M (Hrsg) Psychotherapeutische Medizin bei chronischem Schmerz – Psychologische Behandlungsverfahren zur Schmerzkontrolle. Ärzte Verlag, Köln, S 175–189

  26. Main C (1983) The Modified Somatic Perception Questionnaire (MSPQ). J Psychosom Res 27: 503–514

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Mannion AF, Elfering A, Stärkle R, Junge A, Grob D, Semmer N, Jacobshagen N, Dvorak J, Boos N. Reliability, validity and sensitivity to change of Deyo’s core measures for assessing outcome in LBP research. Eur Spine J (in Vorbereitung)

  28. Mannion AF, Junge A, Grob D (2003) Transkulturelle Anpassung, Reliabilität und Validität des “Oswestry Disability” Fragebogens für deutsch-sprachige Patienten. 62. Jahreskongress Schweizerische Gesellschaft für Orthopädie; Schweiz Med Forum (Suppl 15): 42

  29. Mannion AF, Müntener M, Taimela, S, Dvorak J (1999) A randomised clinical trail of three active therapies for chronic low back pain. Spine 24: 2435–2448

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Melzack R (1975) The McGill Pain Questionnaire: major properties and scoring methods. Pain 1: 277–299

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Nagel B, Gerbershagen HU, Lindena G, Pfingsten M (2002) Entwicklung und empirische Überprüfung des deutschen Schmerzfragebogens der DGSS. Der Schmerz 16: 263–270

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  32. Pfingsten M, Kröner-Herwig B, Leibing E, Kronshage U, Hildebrandt J (2000) Validation of the German version of the Fear-Avoidance Beliefs Questionnaire (FABQ). Eur J Pain 4: 259–266

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  33. Radloff LS (1977) The CES-D Scale: a self-report depression-scale for research in the general population. Applied Psychological Measurement 1: 385–401

    Google Scholar 

  34. Redegeld M, Weiß L, Denecke H, Glier B, Klinger R, Kröner-Herwig B, Nilges P (1995) Qualitätssicherung in der Therapie chronischen Schmerzes. II. Verfahren zur Erfassung des Schmerzerlebens. III. Verfahren zur Erfassung des Schmerzverhaltens. IV. Verfahren zur Erfassung der Schmerzintensität und Schmerztagebücher. Der Schmerz 9: 151–158

    Google Scholar 

  35. Roese I, Kohlmann T, Raspe H (1996) Zur Messung der Funktionskapazität bei Rückenschmerzpatienten in der Rehabilitation: ein Vergleich standardisierter Fragebogen. Rehabilitation 35: 103–108

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  36. Roland M, Morris R (1983) A study of the natural history of back pain. Part 1: Development of a reliable and sensitive measure of disability in low-back pain. Spine 8: 141–144

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  37. Romano JM, Turner JA (1985) Chronic pain and depression: does the evidence support a relationship. Psychol Bull 97: 18–34

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  38. Rosenstiel AK, Keefe FJ (1983) The use of coping strategies in chronic low back pain patients: relationship to patient characteristics and current adjustments. Pain 17: 33–44

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  39. Sangha O, Stucki G (1997) Patienten-zentrierte Evaluation der Krankheitsauswirkungen bei muskuloskelettalen Erkrankungen: Übersicht über die wichtigsten Outcome-Instrumente. Z Rheumatol 56: 322–333

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  40. Schochat T, Rehberg W, von Kempis, Stucki G, Jäckel WH (2000) The North American Spine Society Lumbar Spine Outcome Assessment Instrument: Übersetzung und psychometrische Analyse der deutschen Version an einer Stichprobe von Rehabilitanden mit chronischen Rückenschmerzen. Z Rheumatol 59: 303–313

    Article  CAS  Google Scholar 

  41. Scholz OB (1990) Schmerzmessung. In: Basler HD, Franz C, Kröner-Herwig B, Rehfisch HP, Seemann H (Hrsg) Psychologische Schmerztherapie. Berlin Heidelberg New York, Springer, S 207–227

  42. Seemann H (1987) Anamnesen und Verlaufprotokolle chronischer Schmerzen für die Praxis - Ein Überblick. Der Schmerz 1: 3–12

    Google Scholar 

  43. Staerkle R, Mannion, AF, Elfering A, Junge A, Semmer N, Jacobshagen N, Grob D, Dvorak J, Boos N (2004) Longitudinal Validation of the Fear-Avoidance Beliefs Questionnaire (FABQ) in a Swiss-German Sample of Low Back Pain Patients. Eur Spin J (epub ahead of print) DOI 10.1007/s00586-003-0663-3

  44. Stucki G, Stucki S, Sangha O (1997) Patienten-zentrierte Evaluation der Krankheitsauswirkungen bei muskuloskelettalen Erkrankungen: Auswahl und Testung von Outcome-Instrumenten. Z Rheumatol 56: 255–265

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  45. Testzentrale des Berufsverbandes Deutscher Psychologen (2004) Testkatalog 2004/05. Hogrefe-Verlag, Göttingen

  46. Turk D, Okifuji A (1999) Assessment of patients‘ reporting of pain: an integrated perspective. Lancet 353: 1784–1788

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  47. Waddell G, Newton I, Somerville D, Main C (1993) A Fear-Avoidance Beliefs Questionnaire (FABQ) and the role of fear-avoidance beliefs in chronic low back pain and disability. Pain 52: 157–168

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  48. Ware JE, Sherbone C (1992) The MOS 36-Item short-form survey (SF-36): I. Conceptual framework and item selection. Med Care 30: 473–483

    PubMed  Google Scholar 

  49. Westhoff G (1993) Handbuch psychosozialer Meßinstrumente. Hogrefe, Verlag für Psychologie, Göttingen

  50. WHOQOL group (1995) The World Health Organization Quality of Life Assessment (WHOQOL): Position paper from the World Health Organization. Social Science and Medicine 41: 1403–1409

    Article  PubMed  Google Scholar 

  51. Wiesinger G, Nuhr M, Quittan M, Ebenbichler G, Wölfl G, Fialka-Moser V (1999) Cross-cultural Adaptation of the Roland-Morris Questionnaire for German-speaking Patients with Low Back Pain. Spine 24: 1099–1103

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  52. Zung W K (1965) A self-rating depression scale. Archives of General Psychiatry 12: 63–70

    CAS  PubMed  Google Scholar 

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Junge, A., Mannion, A.F. Fragebögen für Patienten mit Rückenschmerzen. Orthopäde 33, 545–552 (2004). https://doi.org/10.1007/s00132-003-0613-0

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