Skip to main content
Log in

Geschlechtsangleichung von Frau zu Mann – Klitorispenoid

Gender affirmation female to male—metaidoioplasty

  • Leitthema
  • Published:
Der Urologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Eine weiterentwickelte Technik der Klitorispenoidbildung und Untersuchungsergebnisse hinsichtlich der Frage, welche Langzeitergebnisse erzielt werden können werden im Literaturvergleich dargestellt.

Methode und Patientenkollektiv

Um die Komplikationsrate an Urethrastrikturen und urethrokutanen Fisteln zu reduzieren, wurde zur Bildung eines Klitorispenoids nach Streckung der Klitoris durch Chordadurchtrennung eine Urethrarekonstruktion aus distal breitbasig gestielten Labia-minora-Lappen inklusive Bildung einer Klitorisvorhaut durchgeführt. In einer retrospektiven Analyse konnten 75 Patienten 4 Jahre postoperativ mit Fragebögen zu operationsbezogenen Symptomen und Lebensqualität/Zufriedenheit sowie Miktionssymptomen (ICIQ-FLUTS, „international consultation on incontinence modular questionnaire – female lower urinary tract symptoms“) befragt werden. Dieselben Fragebögen erhielten 25 Patienten prä- und 3 Monate postoperativ (prospektive Studie).

Ergebnisse

In der retrospektiven Studie zeigten sich Urethrastrikturen in 1,4 % und urethrokutane Fisteln in 9,4 %, die alle operativ korrigiert werden konnten. 39,5 % verzichteten auf die Vornahme einer späteren Penoidbildung und waren zu 85 % mit dem Aussehen des Klitorispenoids und zu 88 % mit dessen Funktion zufrieden. Ein kleiner Teil der Patienten entwickelte Miktionsstörungen von überwiegend geringem Schweregrade bei signifikanter Altersabhängigkeit. In der prospektiven Studie zeigten sich postoperativ – im Vergleich zu präoperativ – gering erhöhte Symptomhäufigkeiten von Harninkontinenz, Nykturie, Blasenentleerungsstörung, allerdings überwiegend geringer Ausprägung.

Diskussion

Die weiterentwickelte Technik der Klitorispenoidbildung unter Verwendung von distal breitbasig gestielten Labia-minora-Lappen ergibt in hohen Prozentsätzen zufriedenstellende Ergebnisse bei geringen Harnröhrenkomplikationsraten.

Abstract

Background

Description of an improved technique of metaidoioplasty (clitoris penoid) and presentation of the follow-up of our own patients in comparison to results in the literature.

Patients and methods

To reduce the complication rate of urethral strictures and urethrocutaneous fistula, the technique of metaidoioplasty was modified: After elongation of clitoris by incision of chorda the urethra—including the clitoral hood—was reconstructed by distally, broadly based flap of labia minora. In a retrospective follow-up study over 4 years, 75 patients completed questionnaires to assess complications and satisfaction/quality of life and urinary symptoms (ICIQ-FLUTS questionnaire). The same questionnaires were completed by 25 patients pre- and 3 months postoperatively.

Results

In the retrospective study, urethral strictures were detected in 1.4% of patients and urethrocutaneous fistulas in 9.4% of patients, which could be repaired in all cases. Furthermore, 39.5% of patients did not decide for phalloplasty and were satisfied with the appearance of the clitoris penoid in 85% and with their function in 88%. A small proportion of the patients developed urinary symptoms, which were mainly of minor severity and significantly dependent on age. In the prospective study, postoperative—versus preoperative—symptoms of urinary incontinence, nocturia, and obstructive micturition were slightly elevated, but mainly of minor severity.

Conclusions

The improved technique of metaidoioplasty using distally broadly based labia–minora flaps resulted in high satisfaction with low urethral complication rates.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7

Literatur

  1. Hage J (1996) Metaidoioplasty: an alternative phalloplasty technique in transsexuals. Plast Reconstr Surg 97(1):161–167

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. Lebovic G, Laub D, Ozek G (1999) Metoidioplasty. In: Ehrlich RM, Alter GJ (Hrsg) Reconstructive and plastic surgery of the external genitalia. Saunders, Philadelphia

    Google Scholar 

  3. Eicher W (1992) Transsexualismus. Fischer, Stuttgart

    Google Scholar 

  4. Nieder T, Strauß B (2019) Geschlechtsinkongruenz, Geschlechtsdysphorie und Trans-Gesundheit: S3-Leitlinie zur Diagnostik, Beratung und Behandlung. AWMF-Register-Nr. 138/001

    Google Scholar 

  5. Hembree WC, Cohen-Kettenis P, Delemarre-van de Waal HA et al (2009) Endocrine treatment of transsexual persons: an Endocrine Society clinical practice guideline. J Clin Endocrinol Metab 94(9):3132–3154

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Kuhn A, Hiltebrand R, Birkhauser M (2007) Do transsexuals have micturition disorders? Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 131(2):226–230

    Article  Google Scholar 

  7. Kuhn A, Santi A, Birkhauser M (2011) Vaginal prolapse, pelvic floor function, and related symptoms 16 years after sex reassignment surgery in transsexuals. Fertil Steril 95(7):2379–2382

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Hage JT, van Turnhout AAWM (2006) Long-Term Outcome of Metaidoioplasty in 70 Female-to-Male Transsexuals. Ann Plast Surg 57:312–316

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Jackson L, Hare A, Carrick K, Ramirez D, Hamner JJ, Corton M (2019) Anatomy, histology, and nerv density of clitoris and associatedd structures: clinical applications to vulvar surgery. Am J Obstet Gynecol 221(5):519.c511–519.c519.e5

    Article  Google Scholar 

  10. Perovic SD et al (2003) Metoidioplasty: a variant of phalloplasty in female trtanssexuals. Br J Urol Int 92:981–985

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Djordjevic M, Stojanovic B, Bizic M (2019) Metoidioplasty: techniques and outcomes. Transl Androl Urol 8(3):248–253

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Djinovic R (2018) Metoidioplasty. Clin Plast Surg 45:381–386

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Kogler T (2018) Ergebnisse einer neuen Technik der Metaidoioplastik bei Frau-zu-Mann Transsexualismus. Dissertation. Urologische Klinik Planegg, Ludwig-Maximilians-Universität München, München

    Google Scholar 

  14. Takamatsu A, Harashinab T (2009) Labial ring flap: a new flap for metaidoioplasty in female-to male transsexuals. J Plast Reconstr Aesthetic Surg 62:318–325

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Djordjevic ML, Bizic MR (2013) Comparison of two different methods for urethral lengthening in female to male (metoidioplasty) surgery. J Sex Med 10(5):1431–1438

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Thompson I (1971) Results of vaginal flap urethroplasty in hermaphrodites. J Urol 105(3):456–460

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Liedl B, Inoue H, Sekiguchi Y et al (2018) Update of the integral theory and system for management of pelvic floor dysfunction in females. Eur Urol Suppl 17:100–108

    Article  Google Scholar 

  18. Goeschen K, Müller-Funogea A, Petros P (2010) Tethered vagina syndrom: cure of severe involuntary urinary loss by skin graft to gthe bladder neck area of vagina. Pelviperineology 29:100–102

    Google Scholar 

  19. Brown JS, Sawaya G, Thom DH, Grady D (2000) Hysterectomy and urinary incontinence: a systematic review. Lancet 356(9229):535–539

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Petros P (2000) Influence of hysterectomy on pelvic-floor dysfunction. Lancet. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(05)73879-4

    Article  Google Scholar 

  21. Hoebeke P, Selvaggi G, Ceulemans P et al (2005) Impact of sex reassignment surgery on lower urinary tract function. Eur Urol 47(3):398–402

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to B. Liedl.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

B. Liedl: Honorare von American Medical Systems und Boston Scientific für Vorträge, Workshops und Studiendatensammlung. T. Kogler, M. Witczak, M. Himmler und J. Wallmichrath geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Liedl, B., Kogler, T., Witczak, M. et al. Geschlechtsangleichung von Frau zu Mann – Klitorispenoid. Urologe 59, 1331–1339 (2020). https://doi.org/10.1007/s00120-020-01335-1

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-020-01335-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation