Zusammenfassung
Die Kenntnis der funktionellen Anatomie ist eine Grundvoraussetzung für die sichere und zielorientierte rekonstruktive Therapie der Inkontinenz und der Prolapssyndrome des Beckenbodens der Frau. Anhand von anatomischen Zeichnungen wird das Zusammenspiel des muskulären und des bindegewebigen Beckenbodens mit der Auswirkung auf die Funktion der Urethra, der Blase, der Vagina, des Uterus und des Rektums verdeutlicht. Exemplarisch werden therapeutische Rationale der operativen Rekonstruktion des Beckenbodens aus der funktionellen Anatomie definiert und begründet.
Abstract
Knowledge of functional anatomy is a prerequisite for the safe and targeted reconstructive therapy of incontinence and the prolapse syndrome of the female pelvic floor. We illustrate the interaction of muscles and connective tissue of the pelvic floor with anatomical illustrations and demonstrate their impact on the function of the urethra, bladder, vagina, uterus and rectum. Examples for the therapeutic rationale for a surgical reconstruction of the pelvic floor are defined and justified from their functional anatomy.
Literatur
Petros PE, Ulmsten U (1997) Role of the pelvic floor in bladder neck opening and closure. I.: Muscle forces. Int Urogynecol J Pelvic Floor Dysfunct 8:74–80
Bø K, Lilleås F, Talseth T, Hedland H (2001) Dynamic MRI of the pelvic floor muscles in an upright sitting position. Neurourol Urodyn 20(2):167–174
Jünemann KP, Lue TF, Schmidt RA, Tanagho EA (1988) Clinical significance of sacral and pudendal nerve anatomy. J Urol 139(1):74–80
Horst C, Hamann MF, Kuhtz-Buschbeck JP et al (2009) Functional Impact of the rhabdosphincter branch of the pelvic nerve on the membranous urethra in comparison to that of the pudendal nerve in male rabbits. Urol Int 83:80–85 (DOI: 10.1159/000224874)
Dorschner W, Stolzenburg JU, Neuhaus J (2001) Anatomic principles of urinary incontinence. Urologe A 40(3):223–233
Petros PE (2009) Funktion des Beckenbodens und seiner Organe. In: Goeschen K (Hrsg) Der weibliche Beckenboden. Funktionelle Anatomie, Diagnostik und Therapie nach der Integraltheorie, Kap. 5. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 34
Raizada V, Mittal RK (2008) Pelvic floor anatomy and applied physiology. Gastroenterol Clin North Am 37(3):493–509
Jünemann KP, Schmidt RA, Melchior H, Tanagho EA (1987) Neuroanatomy and clinical significance of the external urethral sphincter. Urol Int 42(2):132–136
Schlomo RAZ (1982) Evaluation of urinary incontinence. In: Buchsbaum, Schmidt (eds) Gynocologic and obstetric urology, Kap. 14. Saunders, Philadelphia, pp 225
Petros PE, Swash M (2008) Directional muscle forces activate anorectal continence and defecation in the female. Pelviperineology 27:94–97
Petros PE (2009) Anatomie des Beckenbodens. In: Goeschen K (Hrsg) Der weibliche Beckenboden. Funktionelle Anatomie, Diagnostik und Therapie nach der Integraltheorie, Kap. 4. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 20
Petros PE, Konsky B (1999) Anchoring the midurethra restores bladder neck anatomy and continence. Lancet 354:997–998
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Muctar, S., Schmidt, W., Batzill, W. et al. Funktionelle Anatomie des weiblichen Beckenbodens. Urologe 50, 785–791 (2011). https://doi.org/10.1007/s00120-011-2605-8
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-011-2605-8