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Therapie der weiblichen Belastungsinkontinenz

Endoskopische extraperitoneale Implantation des artifiziellen Blasenhalssphinkters – erste Erfahrungen

Management of female stress urinary incontinence

Endoscopic extraperitoneal artificial urinary sphincter – early experience

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Zusammenfassung

Der artifizielle Sphinkter gilt als etablierte Behandlungsoption bei Harninkontinenz durch ausgeprägte Sphinkterinsuffizienz. Gewöhnlich erfolgt dieser Eingriff offen chirurgisch. Wir berichten über unsere ersten Erfahrungen mit der endoskopischen extraperitonealen Implantation.

Der Eingriff zur Implantation des artifiziellen Sphinkters (AMS 800®) wurde bei 2 Patientinnen (22 und 79 Jahre) durchgeführt. In beiden Fällen wurde die Belastungsinkontinenz mit intrinsischer Sphinkterinsuffizienz durch eine neurogene Störung verursacht.

Der endoskopische extraperitoneale Zugang gestattete eine gute Mobilisation des Blasenhalses und ermöglichte eine Platzierung des artifiziellen Sphinkters in Analogie zum offenen Vorgehen. Die Operationsdauer lag <120 min. Beide Patientinnen konnten bereits am Operationstag mobilisiert und kostaufgebaut werden. Die postoperative Verweildauer betrug maximal 6 Tage. Eine Aktivierung des Sphinkters wurde nach 6–9 Wochen vorgenommen. 6 Monate postoperativ waren beide Patientinnen kontinent.

Die endoskopische extraperitoneale Sphinkterimplantation bei der Frau erlaubt eine sichere Platzierung der Sphinkterkomponenten mit geringerer Gewebetraumatisierung. Serien mit größerer Anzahl von Patienten sind notwendig, um die Langzeiteffektivität der Methode beurteilen zu können.

Abstract

Implantation of an artificial urinary sphincter (AUS) is an established surgical option for treating female stress urinary incontinence due to internal sphincter deficiency (ISD). However, this operation is often performed as an open surgical procedure. Here, we introduce an endoscopic extraperitoneal approach for implanting an artificial urinary sphincter.

Two women (ages 22 and 79 years) underwent endoscopic extraperitoneal implantation of the AMS 800 artificial sphincter. In both cases, neurogenic bladder disease was the underlying cause of ISD.

The endoscopic extraperitoneal approach allowed excellent preparation and mobilisation of the bladder neck and implantation of the AUS. The overall operating time was <120 min. Both patients were mobilised on the same day and could be discharged from the hospital after 5-6 days. The AUS were activated after 6–9 weeks. However, after an average of 6 months, total continence was achieved in both patients.

Laparoscopic extraperitoneal implantation of AUS in women with moderate to severe stress urinary incontinence is safe and might be less traumatic to neighbouring organs than the open operation. However, more implantations are needed to evaluate the long-term feasibility of this method.

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Literatur

  1. Comiter CV (2006) Surgery insight: management of failed sling surgery for female stress urinary incontinence. Nat Clin Pract Urol 3: 666–674

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Costa P, Mottet N, Rabut B et al. (2001) The use of an artificial urinary sphincter in women with type III incontinence and a negative Marshall test. J Urol 165: 1172–1176

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Danforth KN, Townsend MK, Lifford K et al. (2006) Risk factors for urinary incontinence among middle-aged women. Am J Obstet Gynecol 194: 339–345

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Diokno AC (2006) Erosions of the artificial urinary sphincter: risk factors, outcomes and management. Nat Clin Pract Urol 3: 580–581

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Hadley RH (1991) The artificial sphincter in the female. Probl Urol 5: 123–133

    Google Scholar 

  6. Heitz M, Olianas R, Schreiter F (1997) Therapy of female urinary incontinence with the AMS 800 artificial sphincter. Indications, outcome, complications and risk factors. Urologe 36: 426–431

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Hunskaar S, Arnold EP, Burgio K et al. (2000) Epidemiology and natural history of urinary incontinence. Int Urogynecol J Pelvic Floor Dysfunct 11: 301–319

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Lai HH, Hsu EI, Teh BS et al. (2007) 13 years of experience with artificial urinary sphincter implantation at baylor college of medicine. J Urol 177: 1021–1025

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Ngninkeu BN, Heugen G van, Gregorio M di et al. (2005) Laparoscopic artificial urinary sphincter in women for type III incontinence: preliminary results. Eur Urol 47: 793–797

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Oakley N (1998) Mayo clinic long term analysis of the functional durability of the AMS 800 artificial urinary sphincter. A review of 323 cases. Curr Opin Urol 8: 441

    Article  Google Scholar 

  11. Petero VG Jr, Diokno AC (2006) Comparison of the long-term outcomes between incontinent men and women treated with artificial urinary sphincter. J Urol 175: 605–609

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Ruiz E, Puigdevall J, Moldes J et al. (2006) 14 years of experience with the artificial urinary sphincter in children and adolescents without spina bifida. J Urol 176: 1821–1825

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Schick V (2005) Implantation of the AMS 800 artificial sphincter system in a woman via a paraurethral access. Urologe 44: 794–797

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Yang JM, Yang SH, Huang WC (2006) A surgical technique to adjust bladder neck suspension in laparoscopic Burch colposuspension. J Min Invas Gynecol 13: 289–295

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to M.R. Hoda.

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Hoda, M., Gauruder-Burmester, A., Kümmel, C. et al. Therapie der weiblichen Belastungsinkontinenz. Urologe 47, 1004–1008 (2008). https://doi.org/10.1007/s00120-008-1739-9

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