Zusammenfassung
Das Leiomyosarkom der V. cava inferior (VCI) ist ein seltener maligner, mesenchymaler Tumor des Retroperitoneums. Bislang wurden ca. 200 Fälle in der Literatur beschrieben. Die Tumoren können bildmorphologische Ähnlichkeiten mit anderen Entitäten aufweisen und werden daher nicht selten fehldiagnostiziert.
Wir berichten über eine 71-jährige Patientin mit einem ausgedehnten subhepatisch-retroperitoneal gelegenen Tumor, bei der zunächst sonographisch und computertomographisch ein Nierenzellkarzinom diagnostiziert wurde. Durch den Einsatz der Kernspintomographie (MRT) und nach retrospektiver Analyse der CT-Aufnahmen konnte die Diagnose revidiert werden. Nach Laparotomie und En-bloc-Resektion des Tumors bestätigte sich die Diagnose eines Leiomyosarkoms der VCI. Der Gefäßwanddefekt wurde übernäht; der postoperative Verlauf gestaltete sich komplikationslos.
Leiomyosarkome der VCI können bildmorphologisch Ähnlichkeiten mit fortgeschrittenen Stadien des Nierenzellkarzinoms aufweisen. Mit hochauflösenden Schnittbildverfahren (CT, MRT) können die Charakteristika der Tumoren aufgezeigt und eine korrekte Diagnose gestellt werden. Dies ist Voraussetzung für eine erfolgreiche operative Therapie.
Abstract
Leiomyosarcoma of the vena cava inferior (VCI) is a rare mesenchymal malignant tumor of the retroperitoneum. About 200 cases have been described in the literature so far. Leiomyosarcomas may resemble other tumors including renal cell carcinoma, adrenal carcinoma, and hepatic adenoma. Thus, misinterpretation of a leiomyosarcoma of the VCI is a common problem.
We present a 71-year-old female with a large subhepatic, retroperitoneal tumorous mass which was diagnosed to be a renal cell carcinoma by sonography and computed tomography. After application of magnetic resonance imaging and retrospective analysis of the CT scan, diagnosis could be revised. Laparotomy and en bloc resection of the tumor was performed; histopathological examination confirmed a leiomyosarcoma of the VCI. The postoperative course was unremarkable.
Leiomyosarcoma of the VCI may resemble advanced stages of renal cell carcinoma. High-resolution imaging modalities (computed tomography, magnetic resonance imaging) are able to precisely evaluate the typical imaging characteristics of leiomyosarcomas, thus determining correct diagnosis in affected patients. This is essential for successful operative therapy.
Literatur
Blum U, Wildanger G, Windfuhr M, Laubenberger J, Freudenberg N, Munzar T (1995) Preoperative CT and MR imaging of inferior vena cava leiomyosarcoma. Eur J Radiol 20: 23–27
Collier NA, Allison DJ, Vermess M, Blumgart LH (1984) Right upper quadrant abdominal masses mimicking hepatic tumours: An approach to management. Aust N Z J Surg 54: 113–118
Diamond HM, Lyon ES, Hui NT, De Pauw AP (1976) Leiomyosarcoma of the inferior vena cava. J Urol 116: 519–521
Dzsinich C, Gloviczki P, van Heerden JA et al. (1992) Primary venous leiomyosarcoma: A rare but lethal disease. J Vasc Surg 15: 595–603
Griffin AS, Sterchi JM (1987) Primary leiomyosarcoma of the inferior vena cava: A case report and review of the literature. J Surg Oncol 34: 53–60
Kuczyk MA, Munch T, Machtens S, Grunewald V, Jonas U (2002) The impact of extracorporal circulation on therapy-related mortality and long-term survival of patients with renal cell cancer and intracaval neoplastic extension. World J Urol 20: 227–231
Mattos RM, Libertino JA (1996) Survival of patients with renal cell carcinoma invading the inferior vena cava. Semin Urol Oncol 14: 223–226
Mingoli A, Cavallaro A, Sapienza P, Di Marzo L, Feldhaus RJ, Cavallari N (1996) International registry of inferior vena cava leiomyosarcoma: Analysis of a world series on 218 patients. Anticancer Res B 16: 3201–3205
Mingoli A, Feldhaus RJ, Cavallaro A, Stipa S (1991) Leiomyosarcoma of the inferior vena cava: analysis and search of world literature on 141 patients and report of three new cases. J Vasc Surg 14: 688–699
Monig SP, Gawenda M, Erasmi H, Zieren J, Pichlmaier H (1995) Diagnosis, treatment and prognosis of the leiomyosarcoma of the inferior vena cava. Three cases and summary of published reports. Eur J Surg 161: 231–235
Ridwelski K, Rudolph S, Meyer F, Buhtz P, Burger T, Lippert H (2001) Primary sarcoma of the inferior vena cava: Review of diagnosis, treatment, and outcomes in a case series. Int Surg 86: 184–190
Sarkar R, Eilber FR, Gelabert HA, Quinones-Baldrich WJ (1998) Prosthetic replacement of the inferior vena cava for malignancy. J Vasc Surg 28: 75–81
Schwarzbach M, Willeke F, Hoffmann V, Mechtersheimer G, Otto G (1997) Leiomyosarcoma of the inferior vena cava. Dtsch Med Wochenschr 122: 439–444
Singh-Panghaal S, Karcnik TJ, Wachsberg RH, Baker SR (1997) Inferior vena caval leiomyosarcoma: Diagnosis and biopsy with color doppler sonography. J Clin Ultrasound 25: 275–278
van Rooij WJ, Martens F, Verbeeten B Jr, Dijkstra J (1988) CT and MR imaging of leiomyosarcoma of the inferior vena cava. J Comput Assist Tomogr 12: 415–419
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Heyer, C.M., Lemburg, S.P., Kagel, T. et al. Fehldeutung eines Leiomyosarkoms der V. cava inferior als Nierenzellkarzinom. Urologe [A] 43, 64–68 (2004). https://doi.org/10.1007/s00120-003-0480-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-003-0480-7
Schlüsselwörter
- Retroperitoneum
- Leiomyosarkom der V. cava inferior
- Nierenzellkarzinom
- Hochauflösende Schnittbildverfahren