Zusammenfassung
Hintergrund
Mehrere radiologische Fachgesellschaften in Europa haben sich bisher für die Magnetresonanztomographie (MRT) des Dünndarms gegenüber der Computertomographie (CT) ausgesprochen, da der MRT eine detailreichere Bildinformation zugesprochen wird. Aufgrund der begrenzten Verfügbarkeit von MRT-Geräten entstehen für viele Patienten, die klinisch eine Dünndarmbildgebung benötigen, lange Wartezeiten.
Fragestellung
Diese Beobachtung leitete die Suche nach einer verbesserten CT-Technik, die Scans liefern sollte, die in der MRT den Bildeindruck von T1-Sequenz nachahmen, d. h. mit i.v.-kontrastverstärkter Darmwand gegenüber signalarmen/‑losen Lumen.
Material und Methoden
Die Verwendung von trinkbarem Fett oder Öl wird von den Patienten schlecht toleriert, ebenso wie das Platzieren einer nasoduodenalen Sonde zur Luftinsufflation. Nun ist es den Autoren dieses Beitrags gelungen, ein schaumiges Getränk mit 44 % Luftanteil zu kreieren, das durch Eiweiß stabil gehalten wird und einfach oral verabreicht werden kann. Das Getränk Lumentin® wurde an gesunden erwachsenen Probanden, an onkologischen Patienten, die zum Vergleich auch eine routinemäßige CT erhalten hatten, und an Patienten mit Morbus Crohn, bei denen auch eine MRT des Dünndarms durchgeführt worden war, getestet.
Ergebnisse
Die bisherigen Ergebnisse mit Lumentin® zeigen eine sehr gute Verteilung über den gesamten Darm mit guter Lumendistension, Bilder mit stark verstärktem Kontrast der Darmschleimhaut, sowie Läsionen, die gleich oder häufiger als mit der MRT erkannt werden. Es wurden nur wenige und leichte Nebenwirkungen festgestellt, insgesamt seltener als bei den häufig verwendeten oralen Wirkstoffen. Die schaumige Konsistenz von Lumentin® wurde von wenigen Patienten als ungewöhnlich empfunden, war aber nicht schwer zu trinken.
Schlussfolgerung
Der experimentelle MRT-Test von Lumentin® hat vielversprechende Ergebnisse geliefert, die aktuell zu weiteren klinischen MRT-Studien führen.
Abstract
Background
Several radiological societies in Europe have so far spoken out in favor of MRI of the small intestine over CT, since MRI is said to provide more detailed image information. Due to the limited availability of MRI machines, long waiting times arise for many patients who clinically require small bowel imaging.
Objectives
These circumstances guided our search for an improved CT technique that would provide scans that mimic the image impression of T1 sequence in MRI, i.e. with IV contrast-enhanced intestinal wall versus low/no signal lumen.
Material and methods
The oral use of fat or oil is poorly tolerated by patients, as is the placement of a naso-duodenal tube for air insufflation. We have now succeeded in creating a foamy drink with 44% air content, which is kept stable by protein together with buffers, and can be easily administered orally. CT with the Lumentin® beverage as bowel filling agent has been tested on healthy adult volunteers; oncology patients; and Crohn’s disease patients who, for comparison, also underwent MRI of the small bowel with conventional oral contrast.
Results
The results so far with Lumentin® show a very good distribution throughout the entire small intestine with good lumen distension, images with strongly enhanced contrast of the intestinal mucosa, and lesions that are detected at the same or increased frequency as compared with MRI. Side effects were few and mild, and overall fewer than with commonly used oral agents. Lumentin’s foamy consistency was unfamiliar to a few patients, but it wasn’t difficult to drink.
Conclusions
The new and innovative luminal HU-negative contrast agent Lumentin® improves the diagnostic CT image quality. In addition, Lumentin® experimental MRI tests have provided promising results, which are currently leading to further clinical MRI studies.
Literatur
Cannon WB (1902) The movements of the intestines studied by means of the Röntgen rays. Jm Res 7:72
Williams FH (1901) In: “The roentgen rays in medicine and surgery as an aid in diagnosis and as a therapeutic agent”. McMillan Co, New York
Knote W (1927) Röntgenstudien an Schleimhautrelief des normalen und kranken Dickdarms. RöFo 36:55
Cole LG et al (1932) Roentgenologic exploration of the mucosa of the gastro-intestinal tract. Radiology 18:221
Swick M (1929) Darstellung der Niere und Harnwege in Röntgenbild durch intravenöse Einbringung eines neuen Kontraststoffes: des Uroselectans. Klin Wochenschr 8:2087–2089
Grainger RG (1982) Intravascular contrast media—the past, the present and the future. Mackenzie Davidson Memorial Lecture, April 1981. Br J Radiol 55:1–18
Almén T (1969) Contrast agent design. Some aspects on the synthesis of water-soluble contrast agents of 101V osmolality. J Theor Biol 24:216–226
Nyman U, Ekberg O, Aspelin P (2016) Torsten Almén (1931–2016): the father of non-ionic iodine contrast media. Acta Radiol 57(9):1072–1078
Choi M, Lim S, Choi MG et al (2017) Effectiveness of capsule endoscopy compared with other diagnostic modalities in patients with small bowel Crohn’s disease: a metaanalysis. Gut Liver 11:62–72
Puylaert CAJ, Tielbeek JAW, Bipat S, Stoker J (2015) Grading of Crohn’s disease activity using CT, MRI, US and scintigraphy: a meta-analysis. Eur Radiol. https://doi.org/10.1007/s00330-015-3737-9
Horsthuis K, Bipat S, Bennink RJ, Stooker J (2008) Inflammatory bowel diseases diagnosed with US, MR, Scintigraphy, and CT: Meta-analysis of prospective studies 1. Radiology 247:64–79
Maglinte DDT (2006) Small bowel imaging—a rapidly changing field and a challenge to radiology. Eur Radiol 16(5):967–971
Cohen J, Desilets D J, Hwang J H, Kyanam K R, Baig K, Leung F W, Maranki J L, Okolo P I 3rd, Swanstrom L L, Chak A: Gastrointestinal Endoscopy Editorial Board top 10 topics: advances in GI endoscopy in 2018 Gastrointest Endosc 2019 Jul: 90(1),35–43.
Mallery S, Van Dam J (2000) Advances in diagnostic and therapeutic endoscopy. Med Clin North Am 84(5):1059–1083
Rajesh A, Sandrasegaran K, Jennings G, Maglinte DDT, McHenry L, Lappas JC, Rex D (2009) Comparison of capsule endoscopy with enteroclysis in the investigation of small bowel diseases. Abdom Imaging 34:459–466
Fork FT, Aabakken L (2007) Capsule enteroscopy and radiology of the small intestine. Eur J Radiol 17:3103–3111
Lamb CA, Kennedy NA, Raine T, et al. Diagnostic tests. In: British Society of Gastroenterology consensus guidelines on the management of inflammatory bowel disease in adults Gut 2019:68: 1–106
Taylor SA, Avni F, Cronin CG et al (2017) The first joint ESGAR/ ESPR consensus statement on the technical performance of cross-sectional small bowel and colonic imaging. Eur Radiol 27:2570–2582
Koh DM, Miao Y, Chinn R et al (2001) MR imaging evaluation of the activity of Crohn’s disease. AJR Am J Roentgenol 177:1325–1332
Akerman A, Ekberg O, Fork FT, Menys A, Taylor S, Ohlsson B (2016) Computational post-processing quantification of small bowel motility using magnetic resonance images in clinical practice: an initial experience. J Magn Reson Imaging 44(2):277–287
Leander P, Adnerhill I, Böök O, Casal-Dujat L, Stathis G, Fork T (2021) A novel food-based foam as oral contrast agent with negative Hounsfield units for demarcation of small bowel loops on abdominal CT: tolerability and bowel distension in 25 volunteers. Acta Radiol 62(12):1559–1566 (Dec)
Leander P, Stathis G, Casal-Dujat L, Boman K, Adnerhill I, Marsal J, Böök O, Fork T (2022) A novel food-based negative oral contrast agent compared with two conventional oral contrast agents in abdominal CT: a three-arm parallel blinded randomised controlled single-centre trial. Eur Radiol Exp 5;6(1):15 (Apr)
Leander P, Casal-Dujat L, Makitan M, Marsal J, Böök O, Adnerhill I, Randomised FT (2022). Open, non-inferiority within patient-controlled trial evaluating the diagnostic usefulness of Lumentin® 44 when used as contrast agent in CT-enterography as compared to MRI- enterography in patients with small bowel Crohn’s disease. Study closed. Prelim Results. Under revision
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
T. Fork, I. Adnerhill, O. Böök, L. Casal-Dujat sind Minderheitsaktionäre bei Lument AB. P. Leander und J. Marsal haben Beraterhonorare von Lument AB erhalten. M. Makitan gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Additional information
QR-Code scannen & Beitrag online lesen
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Fork, T., Adnerhill, I., Böök, O. et al. Neue Lösung für ein altes Problem. Radiologie 63, 543–548 (2023). https://doi.org/10.1007/s00117-023-01169-w
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-023-01169-w