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Klinische Indikationen hochauflösender MRT-Diagnostik des peripheren Nervensystems

Clinical indications for high-resolution MRI diagnostics of the peripheral nervous system

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Zusammenfassung

Klinisches/methodisches Problem

Periphere Neuropathien sind häufige und diagnostisch mitunter anspruchsvolle Erkrankungen. Schwierigkeiten bestehen v. a. bei der Läsionslokalisation und Erkennung komplexer Läsionsmuster.

Diagnostische Standardverfahren

Anamnese, klinisch-neurologische Untersuchung, elektrophysiologische Funktionsdiagnostik und Nervensonographie stellen den bisherigen Goldstandard der Diagnostik peripherer Nervenläsionen dar, haben aber methodisch bedingte Limitationen.

Methodische Innovationen

Mit der 3 Tesla Magnetresonanzneurographie (MRN) steht seit einigen Jahren ein zusätzliches bildgebendes Verfahren zur hochauflösenden und langstreckigen Darstellung peripherer Nervenstrukturen zur Verfügung. Sinnvolle klinische Indikationen für eine MRN werden exemplarisch vorgestellt.

Leistungsfähigkeit

Die MRN kann fokale und nichtfokale Nervenläsionen verschiedenster Genese bis auf Faszikelniveau genau direkt visualisieren und damit präzise lokalisieren.

Bewertung

Mithilfe der MRN können in einem Untersuchungsgang weiträumige Regionen des peripheren Nervensystems (PNS) erfasst, räumliche Nervenläsionsmuster erkannt und z. T. zugrunde liegende Ursachen aufgedeckt werden.

Empfehlung für die Praxis

Die MRN stellt eine wertvolle Ergänzung der Diagnostik des PNS dar, insbesondere in den Fällen, die mit den diagnostischen Standardverfahren nicht eindeutig zu klären sind. Anhand des Verteilungsmusters der Läsionen sind Rückschlüsse auf die Genese der Erkrankung möglich. Sinnvolle Indikationen für eine MRN sind die Beurteilung proximaler Nervenstrukturen, insbesondere der Arm- und Beinplexus sowie die Abklärung bei inkonklusiven Vorbefunden, vor Operationen, nach Traumata oder unzufrieden stellenden Operationsergebnissen, zudem die Identifizierung faszikulärer Nervenläsionen und die Differenzialdiagnose einer vermeintlich „somatoformen Störung“.

Abstract

Clinical/methodical issue

Peripheral neuropathies are common and diagnostically often challenging disorders. Difficulties particularly exist in lesion localization and recognition of complex spatial lesion patterns.

Standard diagnostic methods

Medical history taking, neurological examination, neurophysiological tests and nerve ultrasonography represent the gold standard in the diagnosis of peripheral nerve lesions but have known methodical limitations.

Methodical innovations

The use of 3 Tesla magnetic resonance neurography (MRN) is an additional diagnostic imaging tool recently developed for the high-resolution visualization of long segments of peripheral nerves. Reasonable clinical indications for MRN are exemplarily presented.

Performance

Using MRN a direct visualization and thus precise localization of focal and non-focal peripheral nerve lesions of various origins can be achieved with high spatial resolution down to the anatomical level of nerve fascicles.

Achievements

Using MRN large anatomical areas of the peripheral nervous system (PNS) can be covered in a single examination session, spatial nerve lesion patterns can be evaluated and the underlying causes can often be detected.

Practical recommendations

The MRN is a valuable supplement to the diagnostic work-up of the PNS, especially in cases that cannot be clarified with standard diagnostic methods. Evaluation of the spatial nerve lesion pattern gives additional information on the origin of the underlying disease. Reasonable indications for MRN are the assessment of proximal nerve structures including the brachial and lumbosacral nerve plexi, the clarification of inconclusive diagnostic results, preoperative, postoperative and posttraumatic assessments, the identification of fascicular nerve lesions and the differential diagnosis of an alleged somatoform disorder.

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Literatur

  1. Baumer P, Dombert T, Staub F et al (2011) Ulnar neuropathy at the elbow: MR neurography – nerve T2 signal increase and caliber. Radiology 260:199–206

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Baumer P, Weiler M, Ruetters M et al (2012) MR neurography in ulnar neuropathy as surrogate parameter for the presence of disseminated neuropathy. PLOS ONE 7:e49742

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Baumer P, Kele H, Kretschmer T et al (2014) Thoracic outlet syndrome in 3T MR neurography-fibrous bands causing discernible lesions of the lower brachial plexus. Eur Radiol 24:756–761

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Baumer P, Pham M, Ruetters M et al (2014) Peripheral neuropathy: detection with diffusion-tensor imaging. Radiology 273:185–193

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Baumer P, Kele H, Xia A et al (2016) Posterior interosseous neuropathy: Supinator syndrome vs fascicular radial neuropathy. Neurology 87(18):1884–1891

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Bendszus M, Stoll G (2005) Technology insight: visualizing peripheral nerve injury using MRI. Nat Clin Pract Neurol 1:45–53

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Kollmer J, Baumer P, Milford D et al (2012) T2-signal of ulnar nerve branches at the wrist in guyon’s canal syndrome. PLOS ONE 7:e47295

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Kollmer J, Hund E, Hornung B et al (2015) In vivo detection of nerve injury in familial amyloid polyneuropathy by magnetic resonance neurography. Brain 138:549–562

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Pham M (2014) MR neurography for lesion localization in the peripheral nervous system. Why, when and how? Nervenarzt 85:221–235

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Pham M, Oikonomou D, Baumer P et al (2011) Proximal neuropathic lesions in distal symmetric diabetic polyneuropathy: findings of high-resolution magnetic resonance neurography. Diabetes Care 34:721–723

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Pham M, Baumer P, Meinck HM et al (2014) Anterior interosseous nerve syndrome: fascicular motor lesions of median nerve trunk. Neurology 82:598–606

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Pham M, Baumer T, Bendszus M (2014) Peripheral nerves and plexus: imaging by MR-neurography and high-resolution ultrasound. Curr Opin Neurol 27:370–379

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Pham M, Oikonomou D, Hornung B et al (2015) Magnetic resonance neurography detects diabetic neuropathy early and with Proximal Predominance. Ann Neurol 78:939–948

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Weiler M, Pham M (2015) Schädigungen der peripheren Nerven. In: Hacke W (Hrsg) Neurologie. Springer, Heidelberg, S 735–782

    Google Scholar 

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Correspondence to M. Weiler.

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Interessenkonflikt

T. Godel und M. Weiler geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethikkommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt.

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Godel, T., Weiler, M. Klinische Indikationen hochauflösender MRT-Diagnostik des peripheren Nervensystems. Radiologe 57, 148–156 (2017). https://doi.org/10.1007/s00117-017-0210-6

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-017-0210-6

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