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Tumoren des Fußskeletts

Tumors of the foot skeleton

  • Leitthema: Überlastungsschäden und Verletzungen des Fußes
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Zusammenfassung

Etwa 3–4% aller Tumoren und tumorähnlichen Läsionen des Skelettsystems sind im Fußskelett lokalisiert. Aufgrund der Lokalisationspräferenz, die viele dieser Läsionen haben, unterscheidet sich das spezifische Spektrum der am Fußskelett vorkommenden Entitäten deutlich vom Spektrum des Gesamtskeletts. Obwohl grundsätzlich fast jede Läsion auch am Fußskelett lokalisiert sein kann, verteilt sich die große Mehrzahl der Läsionen des Fußskeletts auf etwa 10 verschiedene Entitäten.

Die Differenzialdiagnose dieser Läsionen folgt im Grundsatz den Prinzipien, die auch für Läsionen anderer Lokalisation gelten und basiert damit auf der präzisen Analyse der Röntgenmorphologie, des Patientenalters, der genauen Lokalisation und bei bestimmten Differenzialdiagnosen auch der MR-Morphologie.

Im vorliegenden Beitrag wird auf die für das Fußskelett wichtigsten Läsionen und ihre differenzialdiagnostische Zuordnung eingegangen, darüber hinaus auf die Technik der lokalen Ausdehnungsbestimmung.

Abstract

About 3–4% of all tumors and tumor-like lesions of the skeleton are located in the foot. Many of these lesions have a predilection for certain locations, so that the spectrum of entities occurring in the foot differs from the rest of the skeleton. Despite the fact that practically any entity can occur in the foot in rare cases, taken together the ten most frequent lesions make up for the vast majority of tumors and tumor-like lesions of the foot.

The differential diagnosis of these lesions follows the general principles that apply in the rest of the skeleton. It is based on the analysis of the lesion’s X-ray morphology and location, the patient’s age, and in certain entities, the MR morphology.

This article describes the most important tumors and tumor-like lesions of the foot, their differential diagnosis, and the principles of local staging.

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Literatur

  1. Davila JA, Amrami KK, Sundaram M et al. (2004) Chondroblastoma of the hands and feet. Skeletal Radiol 33(10): 582–587

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Davis A (1998) Bildgebung des primären Osteosarkoms. Radiologe 38(6): 502–508

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Erlemann R (1999) Periostreaktionen. Radiologe 39(10): 910–920

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Freyschmidt J, Ostertag H, Jundt G (Hrsg) (2003) Knochentumoren, Klinik – Radiologie – Pathologie. Springer, Berlin Heidelberg New York

  5. Greenspan A (1993) Benign bone-forming lesions: osteoma, osteoid-osteoma, and osteoblastome. Clinical, imaging, pathological, and differential considerations. Skelet Radiol 22(6): 457–459

    Article  Google Scholar 

  6. Henk CB, Grampp S, Wiesbauer P et al. (1998) Ewing-Sarkom – Bildgebende Diagnostik. Radiologe 38(6): 509–522

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Lodwick GS, Wilson AJ, Farrell C et al. (1980) Determining growth rates of focal lesions of bone from radiographs. Radiology 134(3): 577–583

    PubMed  Google Scholar 

  8. Murphey MD, Choi JJ, Kransdorf MJ et al. (2000) Imaging of osteochondroma: variants and complications with radiologic-pathologic correlation. Radiographics 20(5): 1407–1434

    PubMed  Google Scholar 

  9. Murphey MD, Nomikos GC, Flemming DJ et al. (2001) Imaging of giant cell tumor and giant cell reparative granuloma of bone: radiologic-pathologic correlation. Radiographics 21(5): 1283–1309

    PubMed  Google Scholar 

  10. Resnick D (ed) (1996) Bone and joint imaging. Saunders, Philadelphia

  11. Shabshin N, Schweitzer ME, Morrison WB et al. (2006) High-signal T2 changes of the bone marrow of the foot and ankle in children: red marrow or traumatic changes? Pediatr Radiol 36(7): 670–676

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Uhl M, Adler CP, Herget GW (2004) Tumorähnliche Knochenläsionen. Radiologe 44(10): 1013–1022

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Wörtler K, Blasius S, Hillmann A et al. (2000) MR-Morphologie der primären aneurysmatischen Knochenzyste: retrospektive Analyse von 38 Fällen. Rofo 172(7): 591–596

    PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to K. Ludwig.

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Ludwig, K. Tumoren des Fußskeletts. Radiologe 47, 240–249 (2007). https://doi.org/10.1007/s00117-006-1446-8

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-006-1446-8

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