Zusammenfassung
Hintergrund
Das TraumaRegister DGU® ist nicht nur ein Instrument der Qualitätssicherung, sondern auch ein Forschungsinstrument.
Ziel
Evaluierung der Auswirkungen (Impact) des TraumaRegister DGU® auf die wissenschaftlichen Leistungen und die medizinische Versorgung.
Material und Methoden
Analyse der Publikationen aus dem TraumaRegister DGU® in Hinsicht auf Menge, Fachzeitschrift, „impact factor“, Zitierungen und Vorträge.
Ergebnisse und Schlussfolgerung
Die Publikationsleistung aus dem TraumaRegister DGU® hat in den letzten 10 Jahren stark zugenommen und beträgt in den letzten 3 Jahren 25 Publikationen/Jahr. Mehr als zwei Dritteln der Beiträge erschienen in qualitativ hochwertigen internationalen Zeitschriften und spiegeln die große wissenschaftliche Bedeutung wider. Für den deutschsprachigen Leserkreis und die spezifischen Aspekte der Schwerstverletztenversorgung in Deutschland spielen jedoch, unabhängig vom Impact factor, die Veröffentlichungen in Deutsches Ärzteblatt, der auflagenstärksten Fachzeitschrift, und in Der Unfallchirurg die wichtigste Rolle. Zahlreiche wissenschaftliche Erkenntnisse aus dem TraumaRegister DGU® haben Eingang in Versorgungsleitlinien und -strukturen gefunden. Das Register ist eine Grundvoraussetzung für das TraumaNetzwerk DGU®. Aufgrund der inzwischen nahezu kompletten Erfassung der Schwerstverletzten in Deutschland ist es möglich, epidemiologisch verlässliche Daten zur Versorgung und zum Behandlungsergebnis dieser Patientengruppe zu erhalten.
Abstract
Background
The trauma registry of the German Trauma Society (TraumaRegister DGU®) is not only a tool for quality management but also for research purposes.
Objective
Evaluation of the impact of the TraumaRegister DGU® on scientific output and patient treatment.
Material and methods
Analysis of publications from the TraumaRegister DGU® with respect to numbers, impact factors, journals, citations and presentations.
Results and conclusion
The number and impact factors of publications from the TraumaRegister DGU® rose steeply during the last 10 years and in the last 3 years consisted of 25 publications per year. More than two thirds of them were published in high quality international journals and reflect the great scientific importance. For the German speaking readership and the specific aspects of treatment of the severely injured relevant to Germany, the large number of German language articles are just as important. Independent of the impact factor publications in Deutsches Ärzteblatt, the journal with the highest circulation and Der Unfallchirurg play the most important role. A large amount of scientific information gained from the TraumaRegister DGU® has been included in treatment guidelines and structures. The register is a basic prerequisite for the TraumaNetzwerk DGU®. Since almost all severely injured patients in Germany are now included in the registry, it is possible to obtain epidemiologically reliable data of treatment and outcomes for these patient groups.
Notes
nach Journal Citation Report 2016 Thomson Reuters.
Diese Arbeit war im Jahr 2009 die am zweithöchsten bewertete Arbeit.
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Interessenkonflikt
C. Waydhas, R. Lefering und C. Hoefer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
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Redaktion
W. Mutschler, München
H. Trentzsch, München
Anhang
Anhang
Veröffentlichungen in Journals mit dem höchsten Impact factor (Journal Citation Report, 2016, Thomson Reuters)
IF 47,831
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Lancet: 1 Arbeit
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Huber-Wagner S, Lefering R, Qvick LM, Körner M, Kay MV, Pfeifer KJ, Reiser M, Mutschler W, Kanz KG, and the Working Group on Polytrauma (NIS) of the German Trauma Society (DGU). Effect of whole-body CT during trauma resuscitation on survival: a retrospective, multicentre study. Lancet 2009; 373: 1455–1461.
IF 8,980
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Annals of surgery: 1 Arbeit
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IF 7,050
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Critical Care Med: 3 Arbeiten
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Wafaisade A, Lefering R, Bouillon B, Sakka SG, Thamm OC, Paffrath T, Neugebauer E, Maegele M and the Trauma Registry of DGU. Epidemiology and risk factors of sepsis after multiple trauma—an analysis on 29,829 patients from the Trauma Registry of the German Trauma Society. Crit. Care Med. 2011, 39: 621–628
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IF 5,899
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Br J Surg: 3 Arbeiten
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Wafaisade A, Paffrath A, Lefering R, Ludwig C, Fröhlich M, Mutschler M, Banerjee M, Bouillon B, Probst C and the Committee on Emergency Medicine, Intensive Care and Trauma Management of the German Trauma Society (Section NIS). Patterns of early resuscitation associated with mortality after penetrating injuries. Br J Surg 2015; 102: 1220–1228.
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Zacher M, Kanz KG, Hanschen M, Häberle S, van Griensven M, Lefering R, Bühren V, Biberthaler P, Huber-Wagner S, TraumaRegister DGU. Association between volume of severely injured patients and mortality in German trauma hospitals. Br J Surg 2015: 102: 1213–1219.
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Hoffmann M, Lefering R, Rueger JM, Kolb JP, Izbicki JR, Ruecker AH, Rupprecht M, Lehmann W and Trauma Registry of DGU. Pupil evaluation in addition to the Glasgow Coma Scale (GCS) components in prediction of traumatic brain injury and mortality. Br. J. Surg. 2012; 99 Suppl 1: 122–30.
IF 5,705
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Borgman MA, Maegele M, Wade CE, Blackbourne LH, Spinella PC. Pediatric Trauma BIG Score: Predicting mortality in children after military and civilian trauma. Pediatrics 2011; 127: e892–e897
IF 5,358
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Critical Care: 16 Arbeiten
IF 5,23
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Resuscitation: 5 Arbeiten
IF 4,307
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J Am Coll Surg: 1 ArbeitFootnote 2
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Wutzler S, Maegele M; Marzi I, Spanholtz T, Wafaisade A, Lefering R. and Trauma Registry of DGU. Association of preexisting medical conditions with in-hospital mortality in multiple-trauma patients. J. Am. Coll. Surgeons 2009, 209: 75–81
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Waydhas, C., Lefering, R. & Hoefer, C. Wissenschaftlicher Impact des TraumaRegister DGU®. Unfallchirurg 121, 781–787 (2018). https://doi.org/10.1007/s00113-018-0536-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-018-0536-1