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Beidseitige perilunäre Luxationsfraktur bei einem polytraumatisierten Patienten

Bilateral perilunar fracture luxation in a patient with multiple trauma

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Zusammenfassung

Wir stellen den Fall eines 37 Jahre alten, schwerverletzten Patienten vor, der durch einen Sturz aus 6 m Höhe eine bilaterale perilunäre Luxationsfraktur erlitt. Die beidseitige perilunäre Frakturdislokation wurde durch eine herkömmliche Röntgenaufnahme während des Polytraumamanagements gesichert. Die rechte Seite wurde initial geschlossen reponiert und anschließend bei ausgeprägter Instabilität transfixiert. Die linke Seite wurde ebenfalls geschlossen reponiert und mittels Unterarmgips ruhiggestellt. Fünf Tage nach dem initialen Trauma erfolgte die definitive Versorgung der Verletzungen durch eine offene Retention mittels temporärer K-Draht-Fixation und unter Verwendung von Mitek-Ankern. Die K-Drähte wurden 6 Wochen nach erfolgter Operation entfernt. Sechs Monate nach der operativen Versorgung erreichte der Patient einen nahezu vollen Bewegungsumfang in beiden Handgelenken und konnte seinen Beruf als Dachdecker wieder aufnehmen.

Abstract

We present the case of a 37-year-old, multiply injured man who sustained a bilateral perilunar fracture dislocation after a 6 m fall. The fracture dislocations were diagnosed by standard radiographs. The right side was initially treated by closed reduction and external fixation, the left side by closed reduction and splint immobilization. The patient received definite treatment 5 days after the initial injury by open reduction and internal fixation using suture anchors and temporary K-wire fixation which were removed after 6 weeks. The patient achieved almost a full range of motion in both hands and went back to his work as a roofer 5 months after surgery.

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Literatur

  1. Apergis E, Maris J, Theodoratos G (1997) Perilunar dislocations and fracture dislocations. Closed and early open reduction compared in 28 cases. Acta Orthop Scand 275 (suppl):55–59

    CAS  Google Scholar 

  2. DiGiovanni B, Schaffer J (1995) Treatment of perilunate and transscaphoid perilunate dislocation of the wrist. Am J Orthop 24:818–826

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Dunn AW (1972) Fractures and dislocation of the carpus. Surg Clin North Am 52:1513–1534

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Fitzgerald H (1950) Bilateral perilunar dislocation of the carpus. J Bone Joint Surg 32-B:386–387

    Google Scholar 

  5. Grabow RJ, Catalano L (2006) Carpal dislocations. Hand Clin 22:485–500

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Garcia-Elias M, Geissler WB (2007) Carpal instability. In: Green DP, Hotchkiss RN, Pederson WC et al. (eds) Green’s operative hand surgery. 5th edn. Churchill Livingstone, New York Edinburgh London, pp 542–543

  7. Inoue G, Kuwahata Y (1997) Management of acute perilunate dislocations without fractures of the scaphoid. J Hand Surg 22(5):647–652

    CAS  Google Scholar 

  8. Isenberg J, Prokop A, Schellhammer F (2002) Palmare Luxation des Os lunatum. Unfallchirurg 105:1133–1138

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Kaneko K (2000) Bilateral transcapholunate dislocation. Chir Main 19:263–268

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Mayfield JK (1980) Mechanism of carpal injuries. Clin Orthop 149:45–54

    PubMed  Google Scholar 

  11. Pournaras BJ, Kappas A (1979) Volar perilunar dislocation. J Bone Joint Surg 61:625–626

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Schaller P, Grunert J (1998) Late outcome after surgical treatment of perilunar dislocation and dislocation fractures. Handchir Mikrochir Plast Chir 30:298–302

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Sochart DH, Birdsall PD, Paul AS (1996) Perilunate fracture-dislocation: a continually missed injury. J Accid Emerg Med 13:213–216

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Stevanovic M, Schnall S, Blair CF (1996) Trans-scaphoid, transtriquetral volar lunate fracture dislocation of the wrist. A case report. J Bone Joint Surg 78:1907–1910

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Voigt C (2006) Injury to the heel of the hand. Unfallchirurg 109:313–324

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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Correspondence to S. Freitag M.D..

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Freitag, S., Schütz, L., Papke, Y. et al. Beidseitige perilunäre Luxationsfraktur bei einem polytraumatisierten Patienten. Unfallchirurg 114, 1024–1028 (2011). https://doi.org/10.1007/s00113-010-1888-3

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