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Hawkins-Typ-III-Fraktur

Dislokation des Talus und Fraktur des Malleolus medialis behandelt durch distrahierende externe Fixation

Hawkins type III fracture

Dislocation of the talus and fracture of the medial malleolus treated by distraction external fixation

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Zusammenfassung

Hawkins-Typ-III-Frakturen sind extrem selten. In der Literatur werden nur vereinzelte Fälle beschrieben. Wir berichten über einen Fall mit dislozierter Fraktur des Talushalses mit vollständiger posteriorer Verschiebung und Rotation des Taluskörpers (Hawkins Typ III) verbunden mit einer Fraktur des Malleolus medialis. Die Behandlung bestand aus einer sofortigen offenen Reposition und internen Fixation des Talushalses und des Malleolus medialis sowie einer distrahierenden externen Fixation.

Ein 26-jähriger Mann verletzte sich durch Sturz aus 8 m Höhe und wurde als Notfall in das Universitätskrankenhaus für Orthopädie und Traumatologie in Nis eingeliefert. Der Patient wurde innerhalb von 4 h nach dem Unfall operiert. Er wurde mit Krücken und ohne Belastung mobilisiert. Eine Wochen nach der Operation wurde der Fixateur externe entfernt und eine Physiotherapie eingeleitet. Die Nachbeobachtungszeit betrug 3 Jahre. Es kam weder zu frühzeitigen noch späten postoperativen Komplikationen. Drei Jahre nach dem Unfall war die Beweglichkeit des Sprunggelenks zufriedenstellend (plantare Flexion 35°, dorsale Flexion bis zu 10°, mäßig eingeschränkte Bewegungen des Subtalargelenks). Es gab keine Anzeichen von avaskulärer Nekrose; der Patient konnte normal gehen und 2 Jahre nach der Verletzung wieder körperlich arbeiten.

Die sofortige offene Reposition und interne Fixation einer Hawkins-III-Fraktur mit Dislokation des Talus und distrahierender externen Fixation kann erheblich zur Prävention der avaskulären Nekrose des Talus und anderer Komplikationen beitragen.

Abstract

These injuries are extremely rare and severe. The literature describes only individual cases of such injuries. We report a case of a displaced fracture of the talar neck with a complete posterior dislocation and rotation of the body of the talus (Hawkins type III) associated with medial malleolus fracture, treated with the method of urgent open reduction and internal fixation of the talar neck and medial malleolus as well as with the method of distraction external fixation.

A 26-year-old male was injured after a fall from a height of over 8 m and was admitted as an emergency to the University Orthopedic and Traumatology Clinic in Nis. Surgery was performed within 4 h postinjury. He was mobilized with crutches with non-weight bearing. The external fixator was removed 10 weeks postsurgery, when physical therapy was initiated. The follow-up was 3 years. There were neither early nor late postoperative complications. Three years postinjury, movements in the ankle joint were satisfactory (plantar flexion 35°, dorsal flexion up to 10°, moderately limited movements in the subtalar joint). There were no signs of avascular necrosis; the patient walked normally and went back to physical work 2 years postinjury.

Urgent open reduction and internal fixation of the Hawkins type III fracture with dislocation of the talus and distraction external fixation can play an important role in the prevention of avascular necrosis of the talus and other complications which follow this injury.

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Literatur

  1. Hawkins LG (1970) Fractures of the neck of the talus. J Bone Joint Surg Am 52: 991–1002

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Gillquist J, Oretorp H, Stenstrom A et al. (1974) Late results after vertical fracture of the talus. Injury 6: 173–179

    Article  Google Scholar 

  3. Greenleaf J, Berkowitz RD, Whitelaw GP, Seidman GD (1992) Hawkins type III fracture-dislocation of the talus and diastasis of the tibiofibular joint without concomitant fracture of the malleoli. A case report. Clin Orthop 279: 254–257

    PubMed  Google Scholar 

  4. Heckman JD (1996) Fractures and dislocation of the foot. In: Rockwood CA Jr, Green DP, Bucholz RV (eds) Fractures in adults, Vol. 2. Lippincott-Raven, Philadelphia, pp 2316–2322

  5. Coltart WD (1952) Aviator’s astragalus. J Bone Joint Surg Br 34: 545–566

    PubMed  Google Scholar 

  6. Inokuchi S, Ogawa K, Usami N, Hashimoto T (1996) Long-term follow up of talus fractures. Orthopaedics 19: 477−481

    CAS  Google Scholar 

  7. Schulze W, Richter J, Russe O et al. (2002) Surgical treatment of talus fractures: a retrospective study of 80 cases followed for 1–15 years. Acta Orthop Scand 73: 344–351

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Kenwright J, Taylor RG (1970) Major injuries of the talus. J Bone Joint Surg Br 52: 36–48

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Metzeger MJ, Levin JS, Clansy JT (1999) Talar neck fractures and rates of avascular necrosis. J Foot Ankle Surg 38: 154–162

    Google Scholar 

  10. Schulze W, Richter J, Russe O et al. (2002) Prognostic factors for avascular necrosis folloving talar fractures. Z Orthop Ihre Grenzgeb 140: 428–434

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Canale ST, Kelly FB Jr (1978) Fractures of the neck of the talus: Long-term evaluation of seventy-one cases. J Bone Joint Surg Am 60: 143–156

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Lorentzen JE, Christensen SB, Krogsoe O, Sneppen O (1977) Fractures of the neck of the talus. Acta Orthop Scand 48: 115–120

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Berlet GC, Lee TH, Massa EG (2001) Talar neck fractures. Orthop Clin North Am 32: 53–64

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Freund KG (1988) Complicated fractures of the neck of the talus. Foot Ankle 8: 203–207

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Penny JN, Davis LA (1980) Fracture and fracture-dislocations of the neck of the talus. J Trauma 20: 1029–1037

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Pajenda G, Vescei V, Reddy B, Heinz T (2000) Treatment of talar neck fractures: Clinical results of 50 patients. J Foot Ankle Surg 39: 365–375

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Sanders DW, Busam M, Hattwick E et al. (2004) Functional outcomes folloving displaced talar neck fractures. J Orthop Trauma 18: 265–270

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Vallier HA, Nork SE, Barei DP et al. (2004) Talar neck fractures: Results and outcomes. J Bone Joint Surg Am 86: 1616–1624

    PubMed  Google Scholar 

  19. Milenkovic S, Radenkovic M, Mitkovic M (2004) Open subtalar dislocation treated by distractional external fixation. J Orthop Trauma 18: 638–640

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Milenkovic, S., Stanojkovic, M. Hawkins-Typ-III-Fraktur. Unfallchirurg 111, 112–116 (2008). https://doi.org/10.1007/s00113-007-1311-x

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