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Complete Remission of a Lymphoma-Associated Chylothorax by Radiotherapy of the Celiac Trunk and Thoracic Duct

Komplette Remission eines lymphombedingten Chylothorax nach Bestrahlung des Truncus coeliacus und Ductus thoracicus

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Background:

A chylothorax is a rare complication of mostly advanced malignant lymphomas. A case of a refractory chylothorax unresponsive to chemotherapy and successfully treated with radiotherapy is reported.

Case Report:

A 45-year-old woman with recurrent stage IV low-grade follicular non-Hodgkin's lymphoma and a progressive chylothorax is described. The CT scans showed bulky lymphadenopathy at the thoracic trunk but no detectable enlargement of mediastinal lymph nodes. After ineffective pretreatment including chemotherapy and chest drainage, fractionated radiotherapy to the celiac trunk (20.4 Gy) and the thoracic duct (15 Gy) was performed.

Result:

Already after 7.5 Gy a rapid decline of chylothorax was noted and the chest drain could be removed. A complete remission of the chylothorax could be achieved after 20.4 Gy. During a follow-up of 16 months no recurrence of chylothorax occurred. CT scans showed nearly complete remission of the lymphadenopathy of the celiac trunk 12 months after radiotherapy.

Conclusion:

Radiotherapy with limited total doses is an effective treatment option for lymphoma-associated chylothorax and should always be taken into consideration, especially in cases unresponsive to chemotherapy.

Hintergrund:

Ein Chylothorax stellt eine seltene Komplikation bei malignen, meist fortgeschrittenen Lymphomen dar. Die Bestrahlung eines refraktären Chylothorax ohne Ansprechen auf Chemotherapie wird beschrieben.

Fallbericht:

Es wird über eine 45-jährige Patientin mit rezidiviertem follikulären Non-Hodgkin-Lymphom Stadium IV und progredientem Chylothorax berichtet. CT-Aufnahmen zeigten eine ausgeprägte Lymphadenopathie im Bereich des Ductus thoracicus, jedoch ohne Nachweis vergrößerter mediastinaler Lymphknoten. Nach erfolglosen Vorbehandlungen einschließlich Chemotherapie und Thoraxdrainage erfolgte eine Bestrahlung des Truncus coeliacus (20,4 Gy) und des Ductus thoracicus (15 Gy).

Ergebnis:

Bereits nach 7,5 Gy kam es zu einer raschen Abnahme des Chylothorax, und die Thoraxdrainage konnte entfernt werden. Eine komplette Remission des Chylothorax wurde nach 20,4 Gy erreicht. Während einer Nachbeobachtungszeit von 16 Monaten trat kein Rezidiv des Chylothorax auf. 12 Monate nach Bestrahlung war bildgebend eine nahezu komplette Remission der Lymphadenopathie im Bereich des Truncus coeliacus nachweisbar.

Schlussfolgerung:

Eine niedrigdosierte Bestrahlung ist eine effektive Therapieoption beim lymphomassoziierten Chylothorax und sollte immer in Erwägung gezogen werden, besonders nach fehlendem Ansprechen auf eine Chemotherapie.

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Correspondence to Michael Bremer MD.

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Gerstein, J., Kofahl-Krause, D., Frühauf, J. et al. Complete Remission of a Lymphoma-Associated Chylothorax by Radiotherapy of the Celiac Trunk and Thoracic Duct. Strahlenther Onkol 184, 484–487 (2008). https://doi.org/10.1007/s00066-008-1840-4

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-008-1840-4

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