Skip to main content

Advertisement

Log in

Postoperative Irradiation in Breast Cancer Patients with One to Three Positive Axillary Lymph Nodes

Is There an Impact of Axillary Extranodal Tumor Extension on Locoregional and Distant Control?*

Postoperative Bestrahlung bei Patientinnen mit Brustkrebs und ein bis drei positiven axillären Lymphknoten. Hat ein extrakapsulärer Lymphknotenbefall Einfluss auf die lokoregionäre Tumorkontrolle oder die Fernmetastasierung?

  • Original Article
  • Published:
Strahlentherapie und Onkologie Aims and scope Submit manuscript

Background and Purpose:

To evaluate the impact of extracapsular extension (ECE) on locoregional and distant control in breast cancer patients with one to three positive axillary lymph nodes treated with postoperative irradiation. As shown in literature, ECE is diagnosed in up to 30% of node-positive breast cancer patients. Consequences of ECE and prognosis of these patients are unclear.

Patients and Methods:

The medical records of 1,142 node-positive females with a carcinoma of the breast, postoperatively irradiated between 1994 and 2003, were retrospectively reviewed. Of the 274 patients presenting with one to three positive axillary lymph nodes, 91 (33.2%) showed ECE. While all patients were irradiated using tangential fields, only eight out of 274 patients received additional nodal irradiation.

Results:

Patients’ mean age was 58.2 years (range, 28–96 years), and the mean observation period 42.9 months (range, 6.6–101 months). In 93.4% of patients, locoregional control was achieved. On multivariate analysis of metastases-free survival, the hazard ratios for ECE and histological grade 3 were 2.71 (95% confidence interval [CI], 1.316–5.581; p = 0.007) and 2.435 (95% CI, 1.008–5.885; p = 0.048), respectively. The 3-year and 5-year metastases-free survival rates for patients with ECE were 78% and 66%, compared to 90% and 87% in patients without ECE (p = 0.0048).

Conclusion:

Locoregional recurrence remains low in breast cancer patients (one to three positive axillary lymph nodes ± ECE) treated with surgery, adequate axillary dissection, and tangential field irradiation only. However, ECE is significantly linked to a considerable risk for subsequent distant failure.

Hintergrund und Ziel:

Beurteilung des Einflusses der extrakapsularen Metastasierung (ECE) auf die lokoregionare Tumorkontrolle und die Fernmetastasierung bei postoperativ bestrahlten Patientinnen mit Mammakarzinom und ein bis drei positiven axillaren Lymphknoten. In der Literatur findet man eine ECE bei ca. 30% aller nodal positiven Patientinnen mit Mammakarzinom. Die Konsequenzen einer ECE und die Prognose dieser Patientinnen sind teilweise unklar.

Patienten und Methodik:

Von 1 142 nodal positiven Patientinnen wurden 274 (24%) mit ein bis drei positiven axillaren Lymphknoten ausgewertet, wobei 91/274 (33,2%) Patientinnen ECE aufwiesen (Tabelle 1). Die Bestrahlung erfolgte uber tangentiale Stehfelder, wobei acht Patientinnen mit ECE zusatzlich nodal bestrahlt wurden.

Ergebnisse:

Der Mittelwert des Alters lag bei 58,2 Jahren und die mittlere Nachbeobachtungszeit bei 42,9 Monaten. Bei 18/274 Patientinnen (6,6%) wurde ein Lokalrezidiv bzw. lokoregionares Rezidiv diagnostiziert (Tabelle 2). Von den 91 Patientinnen mit ECE entwickelten nur vier ein Lokalrezidiv, keine Patientin ein Lymphknotenrezidiv. 34/274 Patientinnen (12,4%) entwickelten Fernmetastasen. In der multivariaten Analyse wurden fur den Endpunkt Fernmetastasierung eine Hazard-Ratio (HR) von 2,71 (95%-Konfidenzintervall [CI], 1,316–5,581; p = 0,007) und fur den Differenzierungsgrad 3 eine HR von 2,435 (95%-CI, 1,008–5,885; p = 0,048) gesehen (Tabelle 3). Das metastasenfreie 3-Jahres-Uberleben (5-Jahres-Uberleben) lag bei Patientinnen ohne ECE bei 90% (87%) versus 78% (66%) bei Patientinnen mit ECE (p = 0,0048; Abbildung 1).

Schlussfolgerung:

Lokoregionare Rezidive sind bei Patientinnen mit Mammakarzinom und ein bis drei positiven axillaren Lymphknoten ± ECE selten, und eine tangentiale Bestrahlung der Brust bzw. Thoraxwand ohne zusatzliches nodales Feld erscheint gerechtfertigt. Patientinnen mit ECE haben allerdings ein erhohtes Risiko fur die Entwicklung von Fernmetastasen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Heidi Stranzl MD.

Additional information

*Presented in part at the Annual ÖGRO Meeting, October 15–16, 2004, Vienna, Austria.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Stranzl, H., Ofner, P. & Peintinger, F. Postoperative Irradiation in Breast Cancer Patients with One to Three Positive Axillary Lymph Nodes. Strahlenther Onkol 182, 583–588 (2006). https://doi.org/10.1007/s00066-006-1562-4

Download citation

  • Received:

  • Revised:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-006-1562-4

Key Words:

Schlüsselwörter:

Navigation