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High-Dose-Rate Interstitial Brachytherapy for the Treatment of Penile Carcinoma

Interstitielle Brachytherapie im High-Dose-Rate-(HDR-)Verfahren zur Behandlung des Peniskarzinoms

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Background:

Interstitial low-dose-rate (LDR) brachytherapy allows conservative treatment of T1–T2 penile carcinoma. Highdose-rate (HDR) is often considered to be dangerous for interstitial implants because of a higher risk of complications, but numerous reports suggest that results may be comparable to LDR. Nevertheless, there are no data in the literature available regarding HDR interstitial brachytherapy for carcinoma of the penis.

Case Report:

A 64-year-old man with T1 N0 M0 epidermoid carcinoma of the glans is reported. Interstitial HDR brachytherapy was performed using the stainless hollow needle technique and a breast template for fixation and good geometry. The dose delivered was 18 × 3 Gy twice daily.

Results:

After 232 days from brachytherapy, the patient was without any evidence of the tumor, experienced no serious radiationinduced complications, and had a fully functional organ.

Conclusion:

HDR interstitial brachytherapy is feasible in selected case of penis carcinoma, when careful planning and small single fractions are used.

Hintergrund:

Die interstitielle Low-Dose-Rate-(LDR-)Brachytherapie ermöglicht eine konservative Behandlung von Peniskarzinomen im Stadium T1–T2. Die High-Dose-Rate-(HDR-)Methode gilt in der Praxis oft als gefährlich für die interstitielle Brachytherapie, da ein höheres Komplikationsrisiko befürchtet wird. Mehrere Studien zeigen jedoch, dass die lokale Kontrollrate grundsätzlich zumindest gleich ist wie mit der LDR-Therapie. Zur interstitiellen HDR-Brachytherapie des Peniskarzinoms wurden bisher keine Daten publiziert.

Fallbericht:

Berichtet wird über einen 64-jährigen Patienten mit einem Plattenepithelkarzinom des Penis T1 N0 M0. Die interstitielle Brachytherapie wurde mit Nadelapplikatoren und Brusttemplate durchgeführt. Die applizierte Dosis betrug 18 × 3 Gy zweimal täglich.

Ergebnisse:

Der Patient verblieb 232 Tage nach der Brachytherapie ohne Tumor bei völlig funktionsfähigem Organ, ohne dass schwere Strahlenschäden aufgetreten wären.

Schlussfolgerung:

Die interstitielle Brachytherapie ist im HDR-Verfahren bei ausgewählten Patienten mit Peniskarzinom möglich, wenn eine sorgfältige Planung erfolgt und kleine Einzeldosen verwendet werden.

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Correspondence to Jiří Petera MD, PhD.

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Petera, J., Odrážka, K., Zouhar, M. et al. High-Dose-Rate Interstitial Brachytherapy for the Treatment of Penile Carcinoma. Strahlenther Onkol 180, 123–125 (2004). https://doi.org/10.1007/s00066-004-1124-6

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-004-1124-6

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