Abstract
Background
The presence of myocardial fibrosis is associated with adverse outcome in dilated cardiomyopathy (DCM). Delayed contrast-enhanced cardiac magnetic resonance (DE-CMR) currently represents the gold standard in noninvasive evaluation of myocardial scarring. However, a significant number of patients are unable to undergo DE-CMR study for various reasons. We sought to determine the diagnostic accuracy of cardiac CT (CCT) compared with CMR in the investigation of the presence of delayed contrast enhancement (DCE) in subjects with DCM.
Methods
We prospectively enrolled 17 consecutive patients with DCM, who were initially referred to our institution because of recently manifested heart failure due to unexplained left ventricular systolic dysfunction. In all subjects, CCT and DE-CMR were performed within 1 week.
Results
CCT and DE-CMR showed satisfactory agreement in detecting DCE (agreement in 82% cases, κ = 0.56) with 50% sensitivity, 100% specificity, and a positive predictive value of 100%.
Conclusion
CCT may be a valuable method for detecting DCE in patients with DCM. CCT thus might be considered as an alternative method to DE-CMR in the assessment of the presence and extent of myocardial fibrosis in subjects who are not suitable for DE-CMR examination.
Zusammenfassung
Hintergrund
Eine Myokardfibrose geht bei dilatativer Kardiomyopathie („dilated cardiomyopathy“, DCM) mit einem ungünstigen Verlauf einher. Dabei stellt die kardiale Magnetresonanztomographie mit verzögerter Kontrastverstärkung („delayed contrast enhanced cardiac magnetic resonance“, DE-CMR) derzeit den Goldstandard zur nichtinvasiven Beurteilung der myokardialen Vernarbung dar. Jedoch kann bei einer beträchtlichen Anzahl Patienten aus verschiedenen Gründen keine DE-CMR-Untersuchung durchgeführt werden. Ziel der Autoren war es, die diagnostische Genauigkeit der kardialen Computertomographie (CCT) bei der Beurteilung des Vorliegens einer verzögerten Kontrastverstärkung („delayed contrast enhancement“, DCE) bei Patienten mit DCM im Vergleich zur CMR zu ermitteln.
Methoden
Prospektiv wurden 17 konsekutive Patienten mit DCM in die Studie aufgenommen, die initial wegen einer kurz zuvor manifest gewordenen Herzinsuffizienz aufgrund linksventrikulärer systolischer Dysfunktion unklarer Genese an die Klinik der Autoren überwiesen worden waren. Bei allen Teilnehmern wurden die CCT und die DE-CMR innerhalb einer Woche durchgeführt.
Ergebnisse
CCT und DE-CMR wiesen eine befriedigende Übereinstimmung in der Erkennung der DCE auf (Übereinstimmung in 82 % der Fälle, kappa: 0,56) bei einer Sensitivität von 50 %, einer Spezifität von 100 % und einem positiven prädiktiven Wert von 100 %.
Schlussfolgerung
Die CCT stellt möglicherweise eine nützliche Methode zur Erkennung der DCE bei Patienten mit DCM dar. Daher könnte die CCT als Alternativverfahren zur DE-CMR in Betracht gezogen werden, um das Vorliegen und das Ausmaß einer Myokardfibrose bei Patienten zu beurteilen, die sich nicht für eine DE-CMR-Untersuchung eignen.
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Acknowledgements
The project was supported by PRVOUK-P35/LF1/5, Project reg. no. CZ.2.16/3.1.00/24012 from OP Prague Competitiveness.
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V. Cerny, P. Kuchynka, J. Marek, L. Lambert, M. Masek, T. Palecek, D. Ambroz, A. Linhart, and J. Danes declare that they have no competing interests.
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Cerny, V., Kuchynka, P., Marek, J. et al. Utility of cardiac CT for evaluating delayed contrast enhancement in dilated cardiomyopathy. Herz 42, 776–780 (2017). https://doi.org/10.1007/s00059-016-4515-4
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-016-4515-4
Keywords
- Computed tomography
- Magnetic resonance imaging
- Delayed contrast enhancement
- Myocardial fibrosis
- Dilated cardiomyopathy