Abstract
Background
One goal of orthodontic treatment in mixed dentition is to expand the maxillary arch to allow proper tooth alignment and a correction of sagittal and vertical malocclusions. However, for most treatment protocols, expected outcome is not really clear to allow for a standardization of phase I orthodontic treatments. This lack of information makes it difficult for clinicians to predict tooth movements, including transverse expansion efficacy with Invisalign® (Align Technology, Santa Clara, CA, USA) in children. Therefore, the aim of the present study was to evaluate the transverse maxillary arch development with the Invisalign First System® in growing subjects.
Methods
The study group included 23 subjects (9 females, 14 males, mean age 9.4 ± 1.2 years). Patients were treated nonextraction with Invisalign First System® clear aligners with no auxiliaries other than Invisalign® attachments. Transverse interdental widths were measured only in the upper arch on each model at the start (T1) and at the end (T2) of treatment. A paired t‑test was chosen to compare T2–T1 changes. The level of significance was set at 5%.
Results
The greatest increase of maxillary width was detected at the level of the upper first deciduous molars (+3.7 ± 1.4 mm; P < 0.001), followed by the level of the second deciduous molars (+3.4 ± 1.6 mm; P < 0.001) and by the deciduous canine (+2.6 ± 2.0 mm; P < 0.001). Upper first molars showed a greater expansion in the intermolar mesial width (+3.2 ± 1.2 mm; P < 0.001) than in the intermolar distal (+1.7 ± 1.2 mm; P < 0.001) and transpalatal width (+1.2 ± 1.2 mm; P < 0.01).
Conclusions
The Invisalign First System® can be considered effective in growing patients who require maxillary arch development. The greatest net increase was detected at the level of upper first deciduous molars, whereas the upper first molars showed a greater expansion in the intermolar mesial width due to a rotation that occurs around its palatal root.
Zusammenfassung
Hintergrund
Ein Ziel der kieferorthopädischen Behandlung im Wechselgebiss ist die Erweiterung des Oberkieferbogens, um eine korrekte Zahnaufstellung und eine Korrektur sagittaler wie vertikaler Malokklusionen zu ermöglichen. Bei den meisten Behandlungsprotokollen ist das erwartete Ergebnis jedoch nicht wirklich klar, um eine Standardisierung der kieferorthopädischen Behandlungen der Phase I zu ermöglichen. Dieser Mangel an Informationen macht es für Kliniker schwierig, Zahnbewegungen vorherzusagen, einschließlich der Wirksamkeit der transversalen Expansion mit Invisalign® (Align Technology, Santa Clara, CA, USA) bei Kindern. Ziel der vorliegenden Studie war es daher, die transversale Oberkieferbogenentwicklung mit dem Invisalign First System® bei heranwachsenden Probanden zu untersuchen.
Methoden
Die Studiengruppe umfasste 23 Probanden (9 weiblich, 14 männlich, Durchschnittsalter 9,4 ± 1,2 Jahre). Die Patienten wurden ohne Extraktion mit klaren Alignern aus dem Invisalign First System® behandelt, ohne weitere Hilfselemente mit Ausnahme von Invisalign®-Attachments. Die transversalen interdentalen Breiten wurden nur im oberen Bogen an jedem Modell zu Beginn (T1) und zum Ende (T2) der Behandlung gemessen. Für den Vergleich der T2-T1-Veränderungen wurde ein gepaarter t‑Test gewählt. Das Signifikanzniveau wurde auf 5% festgelegt.
Ergebnisse
Die größte Zunahme der Oberkieferbreite wurde auf der Ebene der oberen ersten Milchmolaren (+3,7 ± 1,4 mm; p < 0,001) festgestellt, gefolgt von der Ebene der zweiten Milchmolaren (+3,4 ± 1,6 mm; p < 0,001) und vom Milcheckzahn (+2,6 ± 2,0 mm; p < 0,001). Die oberen ersten Molaren zeigten eine größere Expansion in der intermolaren mesialen Breite (+3,2 ± 1,2 mm; p < 0,001) als in der intermolaren distalen (+1,7 ± 1,2 mm; p < 0,001) und transpalatalen Breite (+1,2 ± 1,2 mm; p < 0,01).
Schlussfolgerungen
Das Invisalign First System® kann bei wachsenden Patienten, bei denen eine Erweiterung des Oberkieferzahnbogens erforderlich ist, als effektiv angesehen werden. Die größte Nettozunahme wurde auf der Ebene der oberen ersten Milchmolaren festgestellt, während die oberen ersten Molaren eine größere Erweiterung der intermolaren mesialen Breite aufgrund einer Rotation zeigten, die um ihre palatinale Wurzel auftritt.
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Abbreviations
- CI:
-
Confidence interval
- ICC:
-
Interclass correlation coefficient
- IPR:
-
Interproximal reduction
- RME:
-
Rapid maxillary expander
- SD:
-
Standard deviation
- SPSS:
-
Statistical Package for the Social Sciences
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Authors’ Contribution
RL, VP and SM contributed to the acquisition of data, analysis, and interpretation of data. CP contributed to the statistical analysis conception. RL and PC made substantial contributions to conception and design. PC made critical revision. ECL helped in drafting of manuscript/prepared the manuscript for submission and conception of the study. All authors read and approved the manuscript.
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R. Lione, E. Cretella Lombardo, V. Paoloni, S. Meuli, C. Pavoni and P. Cozza declare that they have no competing interests.
Ethical standards
The study project was approved by Ethical Committee at the University of Rome “Tor Vergata” (protocol number: 163.20) and informed consent was obtained from the patients’ parents for the inclusion in the publication and for the use of their images.
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The datasets used and/or analyzed during the current study are available from the corresponding author on reasonable request.
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Lione, R., Cretella Lombardo, E., Paoloni, V. et al. Upper arch dimensional changes with clear aligners in the early mixed dentition. J Orofac Orthop 84, 33–40 (2023). https://doi.org/10.1007/s00056-021-00332-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-021-00332-z
Keywords
- Clear aligner appliances
- Orthodontic appliances, removable
- Maxillary expansion
- Invisalign First System®