Skip to main content
Log in

Videoendoscopic procedures in thoracic surgery

Videoendoskopische Techniken in der Thoraxchirurgie

  • Original Scientific Report
  • Published:
Acta chirurgica Austriaca Aims and scope Submit manuscript

Abstract

Background: Current videoendoscopic technology and percutaneous techniques of exposure and dissection have been successfully applied to abdominal surgery with favourable results. Applications of this technology to our practice of thoracic surgery is the basis of this report.

Methods: Video assisted thoracic surgery (VATS) has been performed in 43 patients for the following indications: Raynaud’s syndrome, undefined pulmonary nodule, persisting spontaneous pneumothorax, T1 bronchial carcinoma, and mediastinal cyst. Videoendoscopic surgical procedures were accomplished using double-lumen endotracheal anesthesia and a percutaneous stapling device. Procedures performed using this technique include thoracic sympathectomy, wedge or keel excision, blebectomy, lung apex stapling, parietal pleurectomy, and dissection of the mediastinal cyst.

Results: Median operating time was 45 minutes (range, 15 to 90 minutes). Tissue diagnosis was obtained in all patients. Median diameter of excised nodules was 10 mm (range, 7 to 70 mm). There were no operative deaths. The 2 complications were prolonged air leaks after surgery of persistent pneumothorax, all patients left the hospital in excellent general condition.

Conclusions: This new modality of thoracic surgery appears to have beneficial value for the patients. In our hands it proved as a secure way of doing thoracic surgery. Our case of removal of a benign cyst in the posterior mediastinum shows that video assisted thoracic surgery has expanding applications in the field of general thoracic surgery.

Zusammenfassung

Grundlagen: Videoendoskopische Technologie und die Technik der perkutanen Exposition und Dissektion fanden erfolgreich Eingang in die Abdominalchirurgie. Wir berichten über die Einführung dieser Technologie in unsere Praxis der Thoraxchirurgie.

Methodik: Wir haben seit April 1992 43 videoendoskopische Eingriffe bei folgenden Indikationen im Thorax durchgeführt: Morbus Raynaud, unklarer Rundherd, persistierender Spontanpneumothorax, T1-Bronchuskarzinom und Mediastinale- bzw. Lungenzysten. Die Eingriffe wurden mit Doppelumentubus und unter Verwendung eines perkutanen Klammernahtgerätes vorgenommen. Mit dieser Technik wurden thorakale Sympathektomien, Wedge- oder Keilexzisionen, Emphysemblasenabtragungen, Lungenspitzenresektionen sowie die Präparation und Exstirpation von Medistinal- bzw. Lungenzysten ausgeführt.

Ergebnisse: Die mediane Operationszeit betrug 45 (10 bis 90) Minuten. Es konnte in allen Fällen unklarer Rundherde eine histologische Diagnosestellung erreicht werden. Der mediane Durchmesser der entfernten Rundherde betrug 10 mm (7 bis 70 mm). Die Operationsletalität betrug 9%. An postoperativen Komplikationen trat 2mal ein anhaltender Pneumothorax auf, welcher über eine konventionelle Thorakotomie saniert werden mußte; alle Patienten wurden in gutem Allgemeinzustand entlassen.

Schlußfolgerungen: Die Anwendung dieser neuen Operationsmethode in der Thoraxchirurgie scheint offensichtlich für den Patienten wesentliche Vorteile zu bringen. In unserer Erfahrung erwies sich diese Methode als sicher. Der Fall der Exstirpation einer Zyste im hinteren Mediastinum zeigt, daß sich die Indikationen zur Anwendung der video-assistierten Technik auf dem Gebiet der Thoraxchirurgie sinnvoll erweitern lassen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  1. Ginsberg RH: Limited resection in the treatment of stage I non-small cell lung cancer: an overview. Chest 1989;96:50–51.

    Article  Google Scholar 

  2. Jacobaeus HC: The practical Importance of Thoracoscopy in Surgery of the Chest. Surg Gynecol Obstet 1922;34:289–296.

    Google Scholar 

  3. Landreneau RJ, Herlan DB, Johnson JA, Boley TM, Nawarawong W, Ferson PF: Thoracoscopy neodymium: yttrium-aluminium Garnert laser assisted pulmonary resection. Ann Thorac Surg 1991;52:1176–1178.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Lewis RJ, Caccavale RJ, Sisler GE, Mackenzie JW: One hundred consecutive patients undergoing video-assisted thoracic operations. Ann Thor Surg 1992;54:421–426.

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. McAfee MK, Allen MS, Trastek VF: Colorectal lung metastases: results of surgical excision. Ann Thor Surg 1992;53:780–786.

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Peters RM: The role of limited resection in carcinoma of the lung. Am J Surg 1982;143:706–110.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Rieger R, Woisetschläger E, Zauner E, Schrenk H, Sulzbacher H, Wayand W: Minimal invasive Eingriffe in der Thoraxchirurgie. Acta Chir Austriaca 1993;25:364–369.

    Article  Google Scholar 

  8. Szinicz G, Taxer F, Ricdlinger J, Erhart K: Minimal invasive Thoraxchirurgic: Technik der Lungenkeil- und Perikardzystenresektion. Acta Chir Austriaca 1993;25:70–73.

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schwarz, C.D., Puschmann, R., Eckmayr, J. et al. Videoendoscopic procedures in thoracic surgery. Acta Chir Austriaca 26, 150–153 (1994). https://doi.org/10.1007/BF02620018

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02620018

Key-words

Schlüsselwörter

Navigation