Abstract
Since February 1992 local anaesthesia has been routinely used for repair of inguinal hernias at the Surgical Department of the RWTU Aachen. All 607 patients undergoing Shouldice repair of primary inguinal hernia between January 1990 and March 1993 were retrospectively analysed with reference to need for analgesics, length of stay in hospital, and rate of complications. In addition, 50 patients treated with local anaesthesia and 50 patients treated under general anaesthesia underwent prospective pain analysis using a visual analogue scale and spirometric tests. Following local anaesthesia we found fewer need of analgesics, shorter stays in hospital, and less complications. The pain level was lower and ventilatory function was better. Repair of inguinal hernia with local anaesthesia is a safe method of lowering the risks involved in the operation and improving patient comfort without increasing complications.
Zusammenfassung
Seit Februar 1992 wird die Lokalanästhesie als Routineverfahren zur Reparation der primären Leistenhernie in der Chirurgischen Klinik der RWTH Aachen eingesetzt. Retrospektiv wurden alle 607 Patienten, die sich zwischen Januar 1990 und März 1993 einer primären Leistenhernienreparation nach Shouldice in Lokalanästhesie oder Allgemeinnarkose unterzogen, bzgl. Analgetikabedarf, Dauer des stationären Aufenthalts und Komplikationsraten analysiert. Zusätzlich wurden an jeweils 50 Patienten aus jedem Kollektiv eine prospektive Schmerzanalyse mittels visueller Analogskala und Spirometrie durchgeführt. Nach Lokalanästhesie fanden wir einen geringeren Analgetikabedarf, eine kürzere Dauer des Krankenhausaufenthalts und weniger Komplikationen. Das subjektive Schmerzniveau und die schmerzbedingte Beeinträchtigung der Lungenfunktion waren ebenfalls niedriger. Die Anwendung der Lokalanästhesie zur Reparation der primären Leistenhernie ist ein Verfahren zur Senkung der Invasivität des Gesamteingriffs bei gleichzeitig gesteigertem Patientenkomfort, ohne damit die Komplikationsrate zu erhöhen.
Similar content being viewed by others
Literatur
Arlt G, Schubert T, Kupczyk-Joeris D, Schumpelick V (1988) Hernienchirurgie unter Lokalanästhesie, Spinalanästhesie und Vollnarkose — Akzeptanz seitens des Patienten und frühpostoperative Komplikationen. Acta Chir Austriaca 3:164–165
Bangert J, Tolksdorf W (1984) Schmerzdiagnostik und Schmerzmessung. II. Klinische Aspekte. Anaesth Intensivther Notfallmed 19:226–230
Bellis CJ (1975) 16,069 inguinal herniorrhaphies using local anesthesia with one day hospitalization and unrestrected acitivity. Int Surg 60:1 37–39
Farquaharson EL (1955) Early ambulation with special reference to herniorrhaphy as an out-patient procedure. Lancet II:517–519
Finley RK jr, Miller SF, Jones LM (1991) Elimination of urinary retention following inguinal herniorrhaphy. Am Surg 57:486–488
Glassow F (1984) Inguinal repair using local anaesthesia. Ann R Coll Surg Engl 66:382–387
Godfrey PJ, Greenan J, Ranasinghe DD, Shabestary SM, Pollock AV (1981) Ventilatory capacity after three methods of anaesthesia for inguinal hernia repair: a randomized controlled trial. Br J Surg 68:587–589
Kingsnorth AN, Britton BJ, Morris PJ (1981) Recurrent inguinal hernia after local anaesthetic repair. Br J Surg 68:273–275
Schumpelick V (1984) Leistenbruchoperation nach Shouldice. Chirurg 55:25–28
Schumpelick V (1989) Technik der Lokalanästhesie. Hernien 78–83
Scott DB (1975) Evaluation of the toxicity of local anaesthetic agents in man. Br J Anaesth 47/1:56–61
Teasdale C, McCrum A, Williams NB, Horton RE (1982) A randomised controlled trial to compare local with general anaesthesia for short-stay inguinal hernia repair. Ann R Coll Surg Engl 64:238–242
Töns C, Kupczyk-Joeris D, Pleye J, Röbtzscher VM, Schumpelick V (1990) Cremaster-Resektion bei Shouldice-Reparation. Chirurg 61:109–111
Töns C, Muck-Töns A, Schumpelick V (1993) Leistenhernienchirurgie in Deutschland 1992. Eine Umfrage an 1656 deutschen Kliniken. Chirurg 64:8
Tverskoy M, Cozacov C, Ayache M, Bradley EL Jr, Kissin I (1990) Postoperative pain after inguinal herniorrhaphy with different types of anesthesia. Anesth Analg 70 1:29–35
Woolf CJ (1989) Recent advances in the pathophysiology of acute pain. Br J Anaesth 63:139–146
Young DV (1987) Comparison of local, spinal, and general anaesthesia for inguinal herniorrhaphy. Am J Surg 153/6:560–563
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schumpelick, V., Peiper, C., Töns, C. et al. Leistenhernienreparation in Lokalanästhesie —eine vergleichende Analyse. Langenbecks Arch Chiv 378, 329–334 (1993). https://doi.org/10.1007/BF01876434
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01876434