Summary
Eighty-nine patients with a history of recurrent urinary infection who required immediate treatment for significant bacteriuria were treated with either trimethoprim (300 mg at night) or with the standard course of co-trimoxazole (two tablets 12-hourly) for seven days. Cure rates one week after the end of treatment were 74.4% and 80.4%, respectively. During the following month the relapse rate was lower in the group given trimethoprim than among those who had received co-trimoxazole. Consequently, the cure rates six weeks after the start of treatment were 71.4% in the trimethoprim group and 58.5% in the co-trimoxazole group. These results suggest that in this type of patient, it may be possible to reduce the incidence of bacteriological relapse by giving antibiotics in larger doses and at less frequent intervals than are at present generally recommended.
Zusammenfassung
89 Patienten, die in ihrer Anamnese rezidivierende Harnwegsinfektionen aufwiesen, erhielten wegen einer therapiebedürftigen signifikanten Bakteriurie eine Woche lang entweder Trimethoprim (eine 300-mg-Dosis am Abend) oder die Standardbehandlung mit zwei Tabletten Co-Trimoxazol alle 12 Stunden. Eine Woche nach Behandlungsende betrugen die Heilungsraten 74,4% bzw. 80,4%. Im darauffolgenden Monat war die Rückfallquote in der mit Trimethoprim behandelten Gruppe niedriger als bei mit Co-Trimoxazol behandelten Patienten. Sechs Wochen nach Behandlungsbeginn betrugen die Heilungsraten in der Trimethoprim-Gruppe 71,4% und in der Co-Trimoxazol-Gruppe 58,5%. Aus den Ergebnissen läßt sich schließen, daß bei diesen Patienten möglicherweise die bakteriologische Rezidivquote gesenkt werden kann, wenn Antibiotika in höheren Dosen und weniger häufig verabreicht werden als derzeit im allgemeinen empfohlen wird.
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Brumfitt, W., Hamilton-Miller, J.M.T., Ludlam, H. et al. Comparative trial of trimethoprim and co-trimoxazole in recurrent urinary infections. Infection 10, 280–284 (1982). https://doi.org/10.1007/BF01640874
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01640874