Summary
During 4 years 37 juxtapapilläry duodenal diverticula were operated. Diverticula were classified into three types according to their relation to the papilla vateria: papillary, peripapillary and mixed. Surgical procedures were: Papillary diverticula (13) : severance of the papilla and the top of the diverticula, fixation of the papilla to the duodenal wall; Peripapillary (20): dissecting, invagination into the duodenum and resection; Mixed type (usually giant diverticula) (4) : either severance of the top of the diverticulum to enlarge the ostium, or bypass operation, or resection of the head of pancreas. No postoperative mortality.
Zusammenfassung
37 juxtapapilläre Duodenaldivertikel in 4 Jahren operiert. Je nach Beziehung zur Papilla Vateri Unterscheidung von 3 Typen: papillär, peripapillär, Mischform. Operationstechnik: papillär (13): Spaltung von Papille und Divertikeldach und Neuverankerung der Papille an der Duodenalwand. Peripapillär (20): Auspräparation aus Pankeaskopf, Durchstülpung ins Lumen und Abtragung. Mischform (meist Riesendivertikel) (4): entweder durch Divertikeldachspaltung zur Erweiterung der Mündung, oder Ausschaltungsoperation, oder Pankreaskopfresektion. Keine postoperative Letalität.
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Berenberg-Gossler, J.v., Zeidler, G. & Böhmig, H.J. 205. Operationstaktik beim juxtapapillären Duodenaldivertikel. Langenbecks Arch Chiv 361, 743 (1983). https://doi.org/10.1007/BF01276030
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01276030