Skip to main content

Advertisement

Log in

Das Krebsrisiko im Resektionsmagen

Zur Bedeutung des duodenogastrischen Refluxes bei verschiedenen gastroenteralen Anastomosen

Cancer risk of the stomach resected for ulcer

The role of duodenogastric reflux

  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

The purpose of this study was to find whether the reflux of bile and pancreatic juices following stomach resection (duodenogastric reflux) enhances the incidence of carcinomas near the gastroenteric anastomosis. 72 male Wistar rats were subjected to stomach resection. The gastroenteric anastomosis (GE) was performed either as short loop anastomosis (Billroth II;n = 39), thus providing a continuous duodenogastric reflux, or as Y-shaped GE (according to Roux;n = 33). By the latter technique, bile and pancreatic juices are derived quantitatively into the jejunum without coming into contact with the remaining part of the stomach. During a period of 33 weeks, operated rats as well as intact animals were given the carcinogen N-methyl-N′-nitro-N-nitrosoguanidine (NG; 120 mg/1) in the drinking water. At autopsy, 33 to 36 weeks after daily oral administration of NG, most of the tumours were found in operated rats undergoing continuous ref lux (Billroth II group). In contrast to these findings, the incidence of carcinomas was significantly lower in animals without reflux (Roux group or intact control rats).-The results of our experiments demonstrate that, in rats, the duodenogastric reflux contributes substantially to the development of carcinomas of the resected stomach.

Zusammenfassung

Es wurde die Frage geprüft, ob obligater duodenogastrischer Reflux unter Langzeitbedingungen das Wachstum von Carcinomen oder Sarkomen im resezierten Magen beeinflußt. 72 männliche Wistarratten wurden einer Magenresektion unterworfen. Die erforderliche Gastroenteroanastomose wurde bei 39 Tieren als short loop GE (Billroth II) mit obligatem Reflux von Galle und Duodenalsekret in den Restmagen angelegt. Die restlichen 33 Tiere erhielten eine Y-förmige GE (nach Roux) mit seitlicher Einmündung des Duodenum in den Dünndarm; Reflux von Galle in den resezierten Magen war dadurch unmöglich. Die Carcinominduktion erfolgte durch kontinuierliche Gabe von N-Methyl-N'-Nitro-N-Nitrosoguanidin im Trinkwasser. Bei der Sektion der Tiere mit Reflux 33 Wochen nach Carcinogengabe fand sich die Mehrzahl der malignen Tumore von Magenstumpf, Anastomose (GE) und angrenzendem Dünndarm in der Tiergruppe mit obligatem Reflux (13 von 22). Die Tiergruppe ohne Reflux (Y-Roux GE) wies demgegenüber signifikant weniger Carcinome auf (7 von 21); die Tumorincidenz dieser Gruppe entsprach derjenigen eines nicht operierten Kontrollkollektives (5 von 22). - Die Ergebnisse unserer Untersuchungen zeigen, daß die in der Technik des short loop durchgeführte Gastroenteroanastomose des Billroth 11-Magens das Krebswachstum im Anastomosengebiet in besonders ausgeprägtem Maße fördert. Ausschlaggebend für die gesteigerte Carcinominduktion ist der chronische Reflux von Galle und Duodenalsekret, der bei der short loop-GE obligat über den Magnrest fließt.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Black, R. B., Hole, D., Rhodes, J.: Bile damage to the gastric mucosal barrier: the influence of pH and bile acid concentration. Gastroenterology61, 178 (1971)

    PubMed  Google Scholar 

  2. Clémençon, G., Baumgartner, R., Leuthold, E., Miller, G., Neiger, A.: Das Karzinom des operierten Magens. Dtsch. med. Wschr.101, 1015 (1976)

    PubMed  Google Scholar 

  3. Dahm, K., Werner, B.: Das Karzinom im operierten Magen. Dtsch. med. Wschr.100, 1073 (1975)

    PubMed  Google Scholar 

  4. Dahm, K., Werner, B.: Experimentelles Anastomosencarcinom. Ein Beitrag zur Pathogenese des Magenstumpfcarcinoms. Langenbecks Arch. Chir.333, 211 (1973)

    PubMed  Google Scholar 

  5. Dăhm, K., Eichen, R., Werner, B., Kozuscheck, M.: Gastroenterale Anastomosen und konsekutiver Krebs im Restmagen. Chirurg47, 494 (1976)

    PubMed  Google Scholar 

  6. Davenport, H. W.: Destruction of the gastric mucosal barrier by detergents and urea. Gastroenterology 54, 175 (1968)

    Google Scholar 

  7. Geall, M. G., Phillips, S. F., Summerskill, W. H. J.: Profile of gastric potential difference in man. Effects of aspirin, alcohol, bile and endogenous acid. Gastroenterology 58, 437 (1970)

    PubMed  Google Scholar 

  8. Grant, R., Grossman, M. I., Wang, K. J., Ivy, A. C.: The cytolytic action of some gastrointestinal secretions and enzymes on the epithelial cells of the gastric and duodenal mucosa. J. cell. Physiol.37, 137 (1951)

    PubMed  Google Scholar 

  9. Ivey, K. J., DenBesten, L., Clifton, J. A.: Effects of bile salts on ionic movement across the gastric mucosa. Gastroenterology59, 683 (1970)

    PubMed  Google Scholar 

  10. Rehner, M., Soehendra, N., EichfuB, H. P., Dahm, K., Eckert, P., Mitschke, H.: Friihkarzinome im (Billroth II-)Resektionsmagen. Dtsch. med. Wschr.99, 533 (1974)

    PubMed  Google Scholar 

  11. Saito, T., Inokuchi, K., Takayama, S., Sugimura, T.: Sequential morphological changes in N-Methyl-N'-Nitro-N-Nitrosoguadinine carcinogenesis in the glandular stomach of rats. J. nat. Cancer Inst.44, 769 (1970)

    PubMed  Google Scholar 

  12. Werner, B., Leppin, A., Seiler, I., Mitschke, H., Soehendra, N., Farthmann, E., Rehner, M., Dahm, K.: Duodenaler Reflux und Gastritis im Billroth-l-Magen. Dtsch. med. Wschr.100, 2385 (1975)

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Mit Unterstützung der Deutchen Forschungsgemeinschaft

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Dahm, K., Eichen, R. & Mitschke, H. Das Krebsrisiko im Resektionsmagen. Langenbecks Arch Chiv 344, 71–82 (1977). https://doi.org/10.1007/BF01259380

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01259380

Key words

Navigation