Summary
From 1970 to April 1975 42 patients were treated for Echinococcus of the liver at the Bonn University Dept. of Surgery. There were 33 cases ofE. cysticus and 9 cases ofE. alveolaris. These two types of Echinococcus, different in parasitology and epidemiology present different clinical manifestation of disease with different course and prognosis. Angiography with celiaco- and superselective hepaticography are decisive for diagnosis. Therapy can only be surgical with total removal of the parasites. InE. cysticus this is almost always possible by enucleation-resection or pericystectomie following evacuation of the cyst and instillation of 20 % sodium-chloride or formaldehyde. Such radicality is the exception inE. alveolaris. Here partial resections, biliodigestive and hepatodigestive anastomoses as palliative measures are carried out predominantly to ensure bile passage.
Zusammenfassung
Von 1970 bis April 1975 wurden in der Chirurg. Univ. Klinik Bonn 42 Patienten wegen histologisch gesicherter Leber-Echinococcose stationär behandelt; in 33 Fällen handelte es sich umE, cysticus, in 9 Fällen umE. alveolaris. Die beiden parasitologisch und epidemiologisch verschiedenen Echinococcusarten präsentieren klinisch verschiedene Krankheitsmanifestationen mit unterschiedlicher Verlaufsform und Prognose. Diagnostisch sind Angiographie mit Coeliaco- und superselektiver Hepaticographie entscheidend. Die Therapie ist nur chirurgisch, angestrebt wird die Totalausräumung der Parasiten. Sie gelingt beiE. cysticus meist durch Enukleationsresektion oder Pericystektomie nach vorheriger Punktionssaugung und Instillierung von 20 %iger NaClLösung oder Formalin. Solche Radikalität ist beiE. alveolaris die Ausnahme. Hier stehen Teilresektionen, biliodigestive und hepatodigestive Anastomosen als Palliativmaßnahmen zur Sicherung des Galleabflusses im Vordergrund.
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Gütgemann, A., Käufer, C., Prange, C.H. et al. Diagnostik und Chirurgie der Leberechinococcen. Langenbecks Arch Chiv 340, 285–297 (1976). https://doi.org/10.1007/BF01254500
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