Abstract
The removal of salicylate by extracorporeal circulation of blood through a column of encapsulated activated charcoal (haemoperfusion) has been studied experimentally in intoxicated dogs (greyhounds). The average time taken to reduce the whole blood salicylate level to one-half of the initial equilibrium level in 30 kg dogs was 2 hrs. A half-life of 3 hrs is predicted for salicylate removal by haemoperfusion in a 70 kg man and this rate of removal is shown to be comparable to that reported for haemodialysis. No unacceptable adverse physiological, biochemical, or haematological effects were found to result from haemoperfusion. The possible use of this technique in the management of severe salicylate poisoning in man is discussed. Haemoperfusion is foreseen as providing a method of rapid removal of salicylate in circumstances where forced diuresis is contra-indicated or inadequate and haemodialysis is not readily available.
Zusammenfassung
Die Salicylat-Elimination durch extrakorporale Blutzirkulation unter Benutzung eines mit Holzkohle gefüllten Perfusors ist auf experimentellem Wege an narkotisierten Hunden untersucht worden. Der Blut-Salicylat-Spiegel wird bei 30-kg-Hunden in durchschnittlich 2 Std zur Hälfte reduziert. Eine Halbwertszeit von 3 Std ist im Falle eines 70-kg-Mannes durch Behandlung mit Haemo-Perfusion zu erwarten. Diese Eliminations-geschwindigkeit ist mit der für Hämodialyse zu vergleichen. Nachteilige physiologische, biochemische oder hämatologische Effekte wurden als Resultat der Haemo-Perfusion nicht gefunden. Die mögliche Verwendung dieses Verfahrens bei der Behandlung von schwerer menschlicher Salicylat-Vergiftung wird diskutiert. Haemo-Perfusion wird als eine Methode der schnellen Entfernung von Salicylat angesehen, wenn forcierte Diurese nicht möglich oder ungenügend ist und Hämodialyse nicht prompt durchgeführt werden kann.
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Brookings, C.H., Ramsey, J.D. Salicylate removal by charcoal haemoperfusion in experimental intoxication in dogs: An assessment of efficacyd an safety. Arch. Toxicol. 34, 243–252 (1975). https://doi.org/10.1007/BF00353287
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00353287