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Clinical significance and spread of fluoroquinolone resistant uropathogens in hospitalised urological patients

Klinische Bedeutung und Ausbreitung von Fluorochinolon-resistenten Erregern von Harnwegsinfektionen bei stationären urologischen Patienten

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Summary

The minimum inhibitory concentrations (MIC) of ciprofloxacin were determined for 441 uropathogens from patients with complicated and/or hospital acquired urinary tract infections (UTI). None of theEnterobacteriaceae was resistant (MIC ≥ 4 mg/l), but 21.7% of enterococci, 28.3% ofPseudomonas spp. and 38.5% of staphylococci were. Subtyping of the strains revealed that with staphylococci there was no clonal spread of resistant strains. In the case of enterococci andPseudomonas spp., however, cross infections played a major role (46% and 40% respectively). In a retrospective analysis of 370 UTI episodes caused byPseudomonas aeruginosa (74), enterococci (185) or staphylococci (111) there was no difference between sensitive and resistant strains with respect to clinical aspects and rates of elimination by appropriate anti-bacterial therapy. The rates of spontaneous disappearance without antibacterial therapy ranged from 28% in the case ofP. aeruginosa up to 63% in the case of coagulase-negative staphylococci. This implies that especially in UTI caused by gram-positive cocci an indication for antibacterial therapy should be weighted thoroughly and fluoroquinolones should only be used in accordance with sensitivity testing.

Zusammenfassung

Die minimalen Hemmkonzentrationen (MHK) von Ciprofloxacin wurden für 441 Isolate von Patienten mit komplizierten und/oder im Krankenhaus erworbenen Harnwegsinfektionen (HWI) bestimmt. VonEnterobacteriaceae war kein Stamm resistent (MHK ≥ 4 mg/l). Bei Enterokokken lag die Resistenzrate bei 21,7%, beiPseudomonas spp. bei 28,3% und bei Staphylokokken bei 38,5%. Die Typisierung der Staphylokokken ergab keine klonale Ausbreitung von resistenten Stämmen. Bei Enterokokken undPseudomonas spp. spielten Kreuzinfektionen jedoch eine wichtige Rolle; sie lagen bei 46% bzw. 40%. Bei einer retrospektiven Auswertung von 370 HWI-Episoden mitPseudomonas aeruginosa (74), Enterokokken (185) und Staphylokokken (111) ergab sich hinsichtlich klinischer Merkmale und der Eliminationsraten bei geeigneter Antibiotikatherapie kein Unterschied zwischen dem Verhalten empfindlicher und resistenter Stämme. Die spontanen Eliminationsraten ohne Antibiotikatherapie reichten von 28% bei.P. aeruginosa bis zu 63% bei Koagulase-negativen Staphylokokken. Dies bedeutet, daß besonders bei HWI mit grampositiven Erregern die Indikation zur antibakteriellen Chemotherapie sorgfältig gestellt werden sollte, wobei Fluorochinolone nur nach Antibiogramm eingesetzt werden sollten.

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Naber, K.G., Wagenlehner, F., Witte, W. et al. Clinical significance and spread of fluoroquinolone resistant uropathogens in hospitalised urological patients. Infection 22 (Suppl 2), S122–S127 (1994). https://doi.org/10.1007/BF01793576

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